Gå til innhold

Oppgraderings problemer

Tho-mass

Anbefalte innlegg

Hei må bare starte med å si at jeg er en fersking i dette, men måtte alikevel prøve å oppgradere min fars PC. Har kjøpt meg et AV7333 Hovedkort, 256 minne og en AMD 1700+ prossesor.

Og spørsmålet er som følger:

Når jeg skrur på pcn etter innstalasjon skjer det veldig lite. Viftene starter men ikke noe mer. Er det noen som vet om jeg må flytte noen jumpere før bios starter opp?. Er det noen som vet hva multiper står på ?, jeg finner kun systembussen ikke Noen multipler. Det er jo en jumper free funksjon på dette brettet men tenkte jeg skulle stille inn denne manuelt siden jeg ikke får maskinen til å starte. :oops:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver at du har oppgradert din fars gamle PC, har du sjekket PSU (strømforsyningen) i kabinettet?. Går ut i fra at du også har et skjermkort og AMD er kjent for å trekke en del strøm, så du bør kanskje ha et 300 w power.

Lenke til kommentar
Du skriver at du har oppgradert din fars gamle PC, har du sjekket PSU (strømforsyningen) i kabinettet?. Går ut i fra at du også har et skjermkort og AMD er kjent for å trekke en del strøm, så du bør kanskje ha et 300 w power.

Ja jeg har oxo byttet ut strømforsyningen Til en Atx 400w Dual Fan.

Viftene går rundt de men skjermen er svart.

Lenke til kommentar

Asus a7v333 står som jumper free i utganspunktet. For å vere sikker kan du se etter en liten blå boks med en masse(ca 7 tror jeg, men ikke ver streng på anntallet) brytere. Når alle står i samme stilling så er den i jumper free. Prøv å fjern alt unyttig. Stå igjenn med Strøm, cdpu&vifte, ram, hk og skjermkort og se om det booter da.

Lenke til kommentar
Asus a7v333 står som jumper free i utganspunktet. For å vere sikker kan du se etter en liten blå boks med en masse(ca 7 tror jeg, men ikke ver streng på anntallet) brytere. Når alle står i samme stilling så er den i jumper free. Prøv å fjern alt unyttig. Stå igjenn med Strøm, cdpu&vifte, ram, hk og skjermkort og se om det booter da.

Ja den blå boksen har 6 brytere som alle står i no stilling, jen jumperen står også på Jumper free.

Har oxo dratt ut alle kabler som er unyttige (dvs ledningene er fortsatt koblet til kortet men ikke videre inn i Hard disk... osv)

Booter fortsatt ikke.

Jeg tar vel ikke feil når jeg har satt inn DDR minne ??... og ikke et sdram?

Lenke til kommentar

Nei det skal vere DDr ram. prøv å sette de i litt forskjellige slotter(plasser). Hvis ikke det funker, så pjott en øretellefon i den midterste høytalerutgangen og hør om du hører noe. Koret har en funksjon kalt voice report, en dame som sier hva som er feil. Det funker self ikke om HK er dødt, men kan jo hende det sier hva som er galt.

Lenke til kommentar

Har du skjekket om skjermkortet og minne brikken står nedi sokkelen. Minnet kan være meget vanskelig å få nedi, så det kan hende at du må bruke litt krefter(med måte selvsakt) for å få den nedi sokkelen. Samme gjelder cpu'en se etter om den er nedi sokkelen og at viften er satt riktig?

Lenke til kommentar
Nei det skal vere DDr ram. prøv å sette de i litt forskjellige slotter(plasser). Hvis ikke det funker, så pjott en øretellefon i den midterste høytalerutgangen og hør om du hører noe. Koret har en funksjon kalt voice report, en dame som sier hva som er feil. Det funker self ikke om HK er dødt, men kan jo hende det sier hva som er galt.

Hey fikk svar fra damen: hun svarer, "system fail cpu test" hva kan det være da??

Lenke til kommentar
Da er det muligheter for at det er CPU :wink: Sjekk om CPU viften står ordentlig på, og at du har kjølepasta på. Og så sjekker du om en av kantene er knekt. Muligheter for at den er gåen.

Har ikke tatt på noe kjølepasta men det er en liten firkant med noe som kan minne om kjølepasta i senter av bunnen på kjøleribba. Noe av dette har blitt borte da jeg kom borti det med fingeren. Kan mangel på kjølepasta være grunnen til at det ikke fungerer ??.

Ingen av pinnene er brukket.

Har prøvd å snu vifta 180 grader uten at det hjalp.

Lenke til kommentar

Nja, tror du da ville fått en melding om at "cant start because og CPU overclokcing". Fått den noen ganger :wink:

Tror rett å slett at CPU en er ødelagt. Har du en annen socket A CPU som du kan teste med før du reklamerer, bare for å vere på den sikre siden?

Lenke til kommentar
Har prøvd å snu vifta 180 grader uten at det hjalp.

Snuing av kjøleribbe er ikke spesielt lurt. Da vil ribba ikke ha kontakt med CPU, og du brenner den ganske så effektivt.

-KJ

Jeg snudde den ikke opp ned men roterte den 180 grader med klokka, dette kan vel umulig ha noe å si ??

Lenke til kommentar
Nja, tror du da ville fått en melding om at "cant start because og CPU overclokcing". Fått den noen ganger :wink:

Tror rett å slett at CPU en er ødelagt. Har du en annen socket A CPU som du kan teste med før du reklamerer, bare for å vere på den sikre siden?

Jeg kan ta med prosessoren på jobben i morgen og ta en tur innom IT kontoret, mulig de har tid til å få sett på den, tviler på det da.... De er jo alltid opptatt med å slukke branner rundt om i nettverket vi har på jobben :)

Lenke til kommentar

Under kjøleribba er det en utfresing som skal matche forhøyningen på CPU sokkelen. Hvis denne stilles motsatt vil det oppstå ett opperom mellom CPU og kjøleribba. Ettersom luft leder varme mye dårligere enn metall, oppstår en overoppheting i CPU.

-KJ

Lenke til kommentar

Alså, Viften kan vanligvis bare stå en vei. Dette vises med en knekk/kant på undersiden av den. Hvis du har vært litt hardhendt med å sette den på er jo muligheten for at du har knust kjernen tilstedet.

For å summere. CPU'en kan bare stå en vei på HK'et, og det sammme med at viften kan kun stå en vei på CPU'en.

Lenke til kommentar

Ja, en overoppheting er fult mulig, men problemet var vell der før du flyttet kjøleribben også?

Asus a7v333 har noe de kaller overopphetingbeskyttelse. Det betyr at hvis CPU går over 80grader(eller noe) så slår den seg av automatisk. Er jo mulig at det er det som skjer hele tiden, men du må jo ha hatt et problem i utgangspunktet, før du snudde kjøleribben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...