Gå til innhold

Nasjonalist/Nazist - Hvor går grensen?


Anbefalte innlegg

Hva er da forskjellen på de og hvor går grensa?

 

Patriotisme, følelsesmessig, ofte lidenskapelig, tilknytning til et lands verdier, normer og institusjoner. Patriotisme holder i seg seg ikke noe handlingsaspekt, men er en viktig bestanddel i nasjonalisme og settes i kontrast til mer ektreme holdninger preget av xenofobi og sjåvinisme.

 

Nasjonalisme er en politisk doktrine om uavhengighet og selvhevdelse for et nasjonalt felleskap, en nasjon. Nasjonalismens må for nasjonen kan være at den etablerer seg selv som selvstendig stat eller at den hevder sin suverenitet og sine interesser i konkurranse med andre stater og nasjoner. ( ... ) Politisk-ideologisk kan nasjonalismen være liberal eller illiberal, demokratisk eller autoritre, frigjørende eller undertrykkende. Nasjonalisme er først og fremst en reaksjon på situasjoner som et nasjonalt felleskap opplever som truende, oppløsende og usikre. Det kan også være en offesiell bevegelse som stimuleres ovenfra for å samle befolkningen bak ledelsen mot indre eller ytre trusler. Det avenger av den historiske sammenhengen hvilke andre politiske doktriner og ideologier nasjonalismen unttrykker seg gjennom eller allierer seg med. Ordet nasjonalisme brukes også  politisk propagandasammenheng. Som antinasjonalistisk skjellsord betegner det gjerne et program for aggressiv militarime, fremmedfrykt og etnisk renhet. Denne polemiske språkbruken er lite utbredt i statsvitenskapelig og historisk fag.

Kilde: Statsvitenskapelig Leksikon

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er da forskjellen på de og hvor går grensa?

 

Patriotisme, følelsesmessig, ofte lidenskapelig, tilknytning til et lands verdier, normer og institusjoner. Patriotisme holder i seg seg ikke noe handlingsaspekt, men er en viktig bestanddel i nasjonalisme og settes i kontrast til mer ektreme holdninger preget av xenofobi og sjåvinisme.

 

Nasjonalisme er en politisk doktrine om uavhengighet og selvhevdelse for et nasjonalt felleskap, en nasjon. Nasjonalismens må for nasjonen kan være at den etablerer seg selv som selvstendig stat eller at den hevder sin suverenitet og sine interesser i konkurranse med andre stater og nasjoner. ( ... ) Politisk-ideologisk kan nasjonalismen være liberal eller illiberal, demokratisk eller autoritre, frigjørende eller undertrykkende. Nasjonalisme er først og fremst en reaksjon på situasjoner som et nasjonalt felleskap opplever som truende, oppløsende og usikre. Det kan også være en offesiell bevegelse som stimuleres ovenfra for å samle befolkningen bak ledelsen mot indre eller ytre trusler. Det avenger av den historiske sammenhengen hvilke andre politiske doktriner og ideologier nasjonalismen unttrykker seg gjennom eller allierer seg med. Ordet nasjonalisme brukes også  politisk propagandasammenheng. Som antinasjonalistisk skjellsord betegner det gjerne et program for aggressiv militarime, fremmedfrykt og etnisk renhet. Denne polemiske språkbruken er lite utbredt i statsvitenskapelig og historisk fag.

Kilde: Statsvitenskapelig Leksikon

9486367[/snapback]

 

 

Takk, da slipper jeg å bli stemplet som Nazist på dette forum, bare fordi jeg og mange av mine Utenlandske venner bryr oss om Norge :yes:

 

Takk for at De satte ett meget godt innlegg, som er oppklarende for de som tydeligvis er ute etter å stemple folk for å være Nazister. :thumbup:

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar
Jeg vil be samtlige som er interessert i dette spørsmålet om å se filmen Judgment at Nuremberg, som jeg nettopp har sett.

 

Den tar for seg de etiske og juridiske dillemmaene med nasjonalisme og patriotisme.

9492764[/snapback]

 

Skal jeg gjøre :)

 

 

Over til et annet spørsmål. Om du mener Norge skal være for normenn, er du da rasist, eller bare patriot? En jeg kjenner mener dette, men han sier også at han ikke mener det rasistisk.

Lenke til kommentar
Over til et annet spørsmål. Om du mener Norge skal være for normenn, er du da rasist, eller bare patriot? En jeg kjenner mener dette, men han sier også at han ikke mener det rasistisk.

9493486[/snapback]

 

Hva defineres da som nordmenn? De med norsk statsborgerskap, eller de som er født i landet (og helst er hvit i huden)?

 

Nasjonalisme og patriotisme har vært frøet som grodde til blant annet nazismen. Man må være forsiktig med det. Du vil spesielt merke dette i filmen jeg anbefalte (den er blottet for propaganda og ensidig fremstilling, her får både nazister, nasjonalister, ofre, allierte m.m. sine synspunkt komme frem).

 

En av mange geniale quotes fra filmen (spoiler for de som vil se filmen):

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
There was a fever over the land. A fever of disgrace, of indignity, of hunger. We had a democracy, yes, but it was torn by elements within. Above all, there was fear. Fear of today, fear of tomorrow, fear of our neighbors, and fear of ourselves. Only when you understand that - can you understand what Hitler meant to us. Because he said to us: 'Lift your heads! Be proud to be German! There are devils among us. Communists, Liberals, Jews, Gypsies! Once these devils will be destroyed, your misery will be destroyed.' It was the old, old story of the sacrifical lamb. What about those of us who knew better? We who knew the words were lies and worse than lies? Why did we sit silent? Why did we take part? Because we loved our country! What difference does it make if a few political extremists lose their rights? What difference does it make if a few racial minorities lose their rights? It is only a passing phase. It is only a stage we are going through. It will be discarded sooner or later. Hitler himself will be discarded... sooner or later. The country is in danger. We will march out of the shadows. We will go forward. Forward is the great password. And history tells how well we succeeded, your honor. We succeeded beyond our wildest dreams. The very elements of hate and power about Hitler that mesmerized Germany, mesmerized the world! We found ourselves with sudden powerful allies. Things that had been denied to us as a democracy were open to us now. The world said 'go ahead, take it, take it! Take Sudetenland, take the Rhineland - remilitarize it - take all of Austria, take it! And then one day we looked around and found that we were in an even more terrible danger. The ritual began in this courtoom swept over the land like a raging, roaring disease. What was going to be a passing phase had become the way of life. Your honor, I was content to sit silent during this trial. I was content to tend my roses. I was even content to let counsel try to save my name, until I realized that in order to save it, he would have to raise the specter again. You have seen him do it - he has done it here in this courtroom. He has suggested that the Third Reich worked for the benefit of people. He has suggested that we sterilized men for the welfare of the country. He has suggested that perhaps the old Jew did sleep with the sixteen year old girl, after all. Once more it is being done for love of country. It is not easy to tell the truth; but if there is to be any salvation for Germany, we who know our guilt must admit it... whatever the pain and humiliation.
Lenke til kommentar
Nasjonalisme og patriotisme er også frøet som fordrev slaveri.

 

Kan man være Nasjonalistisk og Sosialistisk? Ja!

Kan man være Nasjonalistisk og kommunistisk? Ja!

Kan man være Nasjonalistisk og Rasistisk? Ja!

 

 

Man må ikke mixe mellom en ideologi og en oppfatning.

"pst,pst,pst"

9496602[/snapback]

 

Det virker som om "vi" ikke kan bli enige.

 

Jeg vet med meg selv at jeg vil støtte Nordmen, uannsett farge i overgrep mot oss.

 

Jeg elsker landet mitt, jeg elsker folket, jeg elsker muligheten til å kunne gi utrykk for det jeg mener.

 

Men jeg ville ha satset mer tid og penger på de som har gitt meg og mange andre her inne, en mulighet til å få "dø" med verdighet.

 

Tenker da på de gamle, som har det forj.....t i Norge.

 

Tenker på unge mennesker som går igjennom ett Psykisk helvete.

 

Tenker på din og min sikkerhet ute på gaten, og eller`s rundt omkring i landet.

 

Jeg er "ego" med tanke på at "jeg" vil bedre vilkårene for de som bor i Norge.

 

Det gjør meg og mange av mine utenlandske venner til Nasjonalister. Men jeg Nazismen byr oss imot.

 

Takk.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Endret av Wild Berries
Lenke til kommentar

Det virker som om "vi" ikke kan bli enige.

 

Jeg vet med meg selv at jeg vil støtte Nordmen, uannsett farge i overgrep mot oss.

 

Jeg elsker landet mitt, jeg elsker folket, jeg elsker muligheten til å kunne gi utrykk for det jeg mener.

 

9496896[/snapback]

 

Og hvordan er du sikker på at du vant vinnerloddet (at du ble født i "riktig" land).

 

Rettferdighet, prinsipper og godhet kjenner ingen landegrenser. Geografi er irrelevant når det kommer til hvem som gjør det som er riktig. :)

Lenke til kommentar

Det virker som om "vi" ikke kan bli enige.

 

Jeg vet med meg selv at jeg vil støtte Nordmen, uannsett farge i overgrep mot oss.

 

Jeg elsker landet mitt, jeg elsker folket, jeg elsker muligheten til å kunne gi utrykk for det jeg mener.

 

9496896[/snapback]

 

Og hvordan er du sikker på at du vant vinnerloddet (at du ble født i "riktig" land).

 

Rettferdighet, prinsipper og godhet kjenner ingen landegrenser. Geografi er irrelevant når det kommer til hvem som gjør det som er riktig. :)

9496963[/snapback]

 

Jeg støtter den, men nå er det slikt at "vi" i Norge bør, skal og ikke minst må hjelpe folk her hjemme, før vi støtter flere diktatorer. :mad:

 

Jeg så i min forrige jobb hvordan folk hadde det, innen helse Norge. Og hva er da galt med å mene at en bør, skal og ikke minst støtte opp om de som har gitt oss muligheten for friheten i Norge ?

 

At "jeg" fikk vinnerloddet er selvsagt egoistisk tankegang, men nå er det slikt at "jeg" vant denne gang, og mener vi bør hjelpe de som hjalp oss :roll:

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar
Nasjonalisme og patriotisme er også frøet som fordrev slaveri.

 

Kan man være Nasjonalistisk og Sosialistisk? Ja!

Kan man være Nasjonalistisk og kommunistisk? Ja!

Kan man være Nasjonalistisk og Rasistisk? Ja!

 

 

Man må ikke mixe mellom en ideologi og en oppfatning.

"pst,pst,pst"

9496602[/snapback]

 

Det virker som om "vi" ikke kan bli enige.

 

Jeg vet med meg selv at jeg vil støtte Nordmen, uannsett farge i overgrep mot oss.

 

Jeg elsker landet mitt, jeg elsker folket, jeg elsker muligheten til å kunne gi utrykk for det jeg mener.

 

Men jeg ville ha satset mer tid og penger på de som har gitt meg og mange andre her inne, en mulighet til å få "dø" med verdighet.

 

Tenker da på de gamle, som har det forj.....t i Norge.

 

Tenker på unge mennesker som går igjennom ett Psykisk helvete.

 

Tenker på din og min sikkerhet ute på gaten, og eller`s rundt omkring i landet.

 

Jeg er "ego" med tanke på at "jeg" vil bedre vilkårene for de som bor i Norge.

 

Det gjør meg og mange av mine utenlandske venner til Nasjonalister. Men jeg Nazismen byr oss imot.

 

Takk.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

9496896[/snapback]

 

De fleste er vel enig me deg i at det kansje skulle satses mere på psykiatri og eldreomsorg. Det som vanligvis får det til å skurre hos normale oppegående folk er når den løsningen som blir presentert av en aller annen grunn inneholder brunt oppgulp som om at hvis vi kaster ut alle flyktninger og asylsøkere så vil alle problemer løse seg. Det blir litt som slike tvilsome seerundersøkelser på holmgang, vil vi ha innvandrere eller eldreomsorg? Og hvis du kaller deg nasjonalist men har slike meninger vil jeg kalle deg nasjonalsosialist/nazist.

Btw. de aller fleste eldre i dette landet har det veldig godt.

Endret av Dr.Gonzo
Lenke til kommentar

Uten innvandrerene så har vi ikke personell til hverken å pleie de syke eller de eldre. Det er problemer nok med å finne arbeidskraft i dette landet her, så jeg regner med at alle nasjonalister og patrioter vil skrike ut etter flere polakker og co. til å komme løpende til vårt flotte land for å hjelpe til med å pleie våre syke og eldre, i tillegg til å sørge for at vi har mannskap nok til å bygge ut veiene og fjerne det som måtte tette igjen dassen :)

Lenke til kommentar
Nasjonalisme og patriotisme er også frøet som fordrev slaveri.

 

Kan man være Nasjonalistisk og Sosialistisk? Ja!

Kan man være Nasjonalistisk og kommunistisk? Ja!

Kan man være Nasjonalistisk og Rasistisk? Ja!

 

 

Man må ikke mixe mellom en ideologi og en oppfatning.

"pst,pst,pst"

9496602[/snapback]

 

Det virker som om "vi" ikke kan bli enige.

 

Jeg vet med meg selv at jeg vil støtte Nordmen, uannsett farge i overgrep mot oss.

 

Jeg elsker landet mitt, jeg elsker folket, jeg elsker muligheten til å kunne gi utrykk for det jeg mener.

 

Men jeg ville ha satset mer tid og penger på de som har gitt meg og mange andre her inne, en mulighet til å få "dø" med verdighet.

 

Tenker da på de gamle, som har det forj.....t i Norge.

 

Tenker på unge mennesker som går igjennom ett Psykisk helvete.

 

Tenker på din og min sikkerhet ute på gaten, og eller`s rundt omkring i landet.

 

Jeg er "ego" med tanke på at "jeg" vil bedre vilkårene for de som bor i Norge.

 

Det gjør meg og mange av mine utenlandske venner til Nasjonalister. Men jeg Nazismen byr oss imot.

 

Takk.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

9496896[/snapback]

 

De fleste er vel enig me deg i at det kansje skulle satses mere på psykiatri og eldreomsorg. Det som vanligvis får det til å skurre hos normale oppegående folk er når den løsningen som blir presentert av en aller annen grunn inneholder brunt oppgulp som om at hvis vi kaster ut alle flyktninger og asylsøkere så vil alle problemer løse seg. Det blir litt som slike tvilsome seerundersøkelser på holmgang, vil vi ha innvandrere eller eldreomsorg? Og hvis du kaller deg nasjonalist men har slike meninger vil jeg kalle deg nasjonalsosialist/nazist.

Btw. de aller fleste eldre i dette landet har det veldig godt.

9497408[/snapback]

 

Takk, bare kall meg Nazist, det står De fritt til å gjøre :thumbup:

 

Men jeg vet at de eldre ikke har det godt, nå i vår var det en undersøkelse som viste det at det var mange eldre som ønsket å dø, isteden for å råtne bort. :roll:

 

Vi hadde en brannøvelse, på det ene objektet jeg var på, og etterpå fortalte brannsjefen det at det var flere eldrehjem, hvor alarmen ble utløst. Og nei, ikke av de "innsatte", men av "normale" feil.

 

Uannsett, så ble det evakuering og de eldre ble kjempeglad, for nå fikk de endelig friskt luft, og ikke minst komme ut. :roll:

 

Link : 45 000 Eldre vil bare dø.

 

Så ensomme at de bare vil dø

 

Når eldre tar sitt eget liv.Kjære gud, ta meg hjem inatt

 

Så vil du vite mer om å ta vare på "oss", så vennligst gi beskjed.

 

Setter atter engang pris på at De velger å kalle meg Nazist, uten å kjenne meg og min omgangskrets :nei:

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar

Ingen som sier at alle eldre har det bra og at helsetjenesten er eksemplarisk. Men når man begynner å sette eldre opp mot nødhjelp og annen form for u-hjelp så er man på tynn is. Nazistene satte også jødene opp mot den gjengse tysker. Hvem har vel ikke sett karikaturene av den sleske jøden med lommene fulle av spenn ved siden av den fattige tyskeren? Uten sammenligning forøvrig.

Lenke til kommentar
Over til et annet spørsmål. Om du mener Norge skal være for normenn, er du da rasist, eller bare patriot? En jeg kjenner mener dette, men han sier også at han ikke mener det rasistisk.

9493486[/snapback]

 

Hva defineres da som nordmenn? De med norsk statsborgerskap, eller de som er født i landet (og helst er hvit i huden)?

 

9496492[/snapback]

 

Nordmenn med slekt som strekker seg mange generasjoner tilbake i dette landet.

Lenke til kommentar
Ingen som sier at alle eldre har det bra og at helsetjenesten er eksemplarisk. Men når man begynner å sette eldre opp mot nødhjelp og annen form for u-hjelp så er man på tynn is. Nazistene satte også jødene opp mot den gjengse tysker. Hvem har vel ikke sett karikaturene av den sleske jøden med lommene fulle av spenn ved siden av den fattige tyskeren? Uten sammenligning forøvrig.

9497719[/snapback]

 

Jeg sier ikke at vi ikke skal hjelpe de som har det vondt, men det jeg sier er at vi må ta vare på de som bor i Norge, uansett hudfarge, nasjonalitet o.s.v

 

De som bor i Norge få hjelp først :nei:

 

Dette for å demme opp mot Nynazistene, som nettopp bygger sitt fremmedhat opp mot det grunnlaget at ingen nordmenn har det godt.

 

Selvsagt vi hjelpe folk i nød, men det må også bedre kontroll på hva vi gir av hjelp, det har ofte vist seg at pengene går til diktatur, som igjen gir en lang F i hvordan deres folk har det.

 

Vi husker vell alle PLO sin leder ?, hvorfor slet hans folk ?, og enken sitter med X antall millioner på konto i Sveits ?

 

Vil skjule skadelig U-hjelp

 

Stakkarsligggjøring hjelper ikke.

 

Norge i fredens tjeneste.

 

Og alle husker sikkert diktatoren som kjøpte seg ett fly for pengene han fikk av Norge og Brundtland?, hva gjorde han, jo han kom om mer penger til ett nytt fly :roll:

 

Folket hans led. :roll:

 

Hvor var vi når Jugoslavia brøt ut i krig :mad: , vi satt her oppe og sørget for at mange muslimer ble drept, og ingen ville hjelpe de.

 

Så enda har jeg ikke forstått hvorfor det er galt å kalle seg Nasjonalist :nei:

 

Hvorfor stemte så mange av mine utenlandske venner Høyre. Hvorfor sier de selv at "vi" må hjelpe "oss" selv, tror en ikke det at folk kan tenke selv, og ser hvordan de selv sliter ;)

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...