samebob Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Noen som hvet hvor jeg kan finne det? Frister noe sykt å lage det. H Har laget et på skolen i valgfagen. Men det var mer bygging av kassen. Jeg vill helst også lage forsterker o.l Takk på forhånd. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Om du skal lage et 5.1 system så trenger du jo egentlig bare 5/6 egne forsterkere i en kasse og så kjører du inn signalet fra pcen eller dvd spillern. så lett er det om du ikke skal ha en digital inngang da. du må da ha 5 evt 6 monoforsterkere til de 5 kanalene+subwoofer. Lenke til kommentar
samebob Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Vill jo gjerne ha en guide som viser mål og sånn på kassene(vil bygge selv) Og andre slike ting. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Vill jo gjerne ha en guide som viser mål og sånn på kassene(vil bygge selv) Og andre slike ting. 9483610[/snapback] på hvilke kasser? Lenke til kommentar
samebob Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 høyttaler kassene.. Jeg hadde tenkt å bygge front Høyre og venstre, senter og bak høyre og venstre og sub Så jeg har hørt det er guider som sier hva du trenger, målene på høyttaler kassene og hvordan bygge de. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 (endret) størelsen på høytalerkassen varierer etter slaglengde og diameter på høytaleren. Du kan jo titte litt her: avforum.no. Endret 15. september 2007 av weebl Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Det er ingen fast størrelse på høyttalerkassene i et 5.1 system, eller i noe annet system for den saks skyld. Du må først se deg ut hvilke elementer du vil bruke og bygge kassene etter de. Jeg vil anbefale 5x 2-veis system (altså diskant om mellomtone i sattelitthøyttalerene) og en god sub. Som allerede nevnt, å ta 6 kanaler rett ut fra DVD-spilleren ( de fleste støtter det) så er det en smal sak å benytte 6 forsterkere utover i systemet. Skal du ha en digital inngang så er det atskillig mer elektronikk inne i bildet. Å bygge et godt høyttalersystem selv er ikke lett, men klart at det er et morsomt prosjekt Lenke til kommentar
samebob Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 argh, ingen som forstår spørsmålet mitt. jeg får prøve igjen Jeg vil ha en guide der det står hva du skal kjøpe, hvordan koble og bygge det og så videre... Jeg hvet det finnes. Lenke til kommentar
LightSabre Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 argh, ingen som forstår spørsmålet mitt. jeg får prøve igjen Jeg vil ha en guide der det står hva du skal kjøpe, hvordan koble og bygge det og så videre... Jeg hvet det finnes. 9541473[/snapback] ELTEK har en god del byggesett og tegninger på DynaBel høyttalerne. Du kan laste ned tegninger og liste over deler om du vil. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 da ser du etter en oppskrift på en monoforsterker og så lager du 6 stk av de og så finner du en oppskrift på google på hvordan du lager 5 satelitthøytalere og en subwoofer Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) LM3886/chipamp/"gainclone" er stikkord hvis du ønsker å lage forsterker selv. Eller du kan bestille byggesett: http://www.chipamp.com/lm3886.shtml f.eks. EDIT: 3 stk monokit kommer vel totalt på en rundt 2000kr ferdig fortollet. Og så kan du regne omtrent det samme for kjøleribber og transformatorer. Altså 4k i komponenter, i tillegg kommer selvfølgelig materialekostnad for chassis. Røff total på rundt 5k for 5x50W i 8ohm. Ikke veldig billig akkurat. Endret 21. september 2007 av NorthWave Lenke til kommentar
samebob Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Men en artig en i min mening.. Må ikke kjøpe alt samtidig heller da Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Nei, det er sant. Jeg holder selv på med en stereo 2x50W (8ohm) forsterker basert på LM3886. Kretskortene produseres neste fredag, så jeg kan jo gi et pip hvis de blir bra, så kanskje du kan få noen billig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå