Ustedalen Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Ok, slik er saken. Jeg bruker utrolig mye penger i forhold til hva jeg har gjort før. Sannsynligvis så startet dette mens jeg bodde i USA med norske lønninger. Alt i USA er billigere, og det gjorde til at jeg følte meg rik (ergo kjøpte mer). I tillegg så høres ikke 30 dollar så veldig mye ut, selv om det blir 180 kroner. Nå etter jeg har kommet hjem så ser jeg ikke 180 kroner på noe mye lengre. Jeg aner ikke hvorfor, siden jeg var ganske gjerrig av meg selv for noen år tilbake. For å si det slik, den siste uken har jeg kjøpt filmer til over 3000 kroner og et høyttaleranlegg til 900. Jeg bor på hybel, må betale husleie og mat selv. Hvordan skal jeg slutte å bruke så mye penger? Jeg regner med at jeg har en eller annen form for et problem, og det plager meg! Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Fiks deg et budsjett.. Skaff deg en konto for regninger. En spare konto og en brukskonto Så finner du ut hvor mye penger du kan bruke til alt mulig dill dall (utenom mat). Setter et fast beløp. Har du brukt opp det beløpet, så får du bare stoppe å handle ting. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Hvis du har 2 kontoer, så sørg for å ikke ha mer penger enn du trenger på brukskontoen din. Har du lite penger på den, så er det enklere å spare, enn når du ser du har 4000kr til overs. Jeg stusset litt på den "høyttaleranlegg til 900". Du høres nå ganske sparsom ut synes nå jeg da. Eller mente du 9000kr? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Jeg stusset litt på den "høyttaleranlegg til 900".Du høres nå ganske sparsom ut synes nå jeg da. Eller mente du 9000kr? 9483254[/snapback] 900 kroner er korrekt! Det er ikke så utrolig mye, men det er fortsatt en del. Blir mye når man plusser på alle de pengene jeg har brukt til film og lignende iløpet av uken! Lenke til kommentar
genesis Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Er vel ganske mange måter å gjøre det på, men det beste er jo at du tar stand med deg selv og setter begrensninger.Hva trenger du egentlig?Hva annet forutenom det nødvendige er det du vil ha?Du må unngå impulskjøp. Jeg vet ikke om det er best å ha ett par hundrelapper liggende, og prøve å holde seg til dem, eller å ha alt på kort.Sett av en viss % av den månedlige inntekten, som KAN brukes.Finn ut hva du virkelig vil ha, og sett en liste over hvordan du vil prioritere dette. eks. får du ikke råd til en datamaskin til 9000kr den første måneden, selv om du sparer alle pengene.(såklart du ikke da faktisk er rik xD)Det hjelper såklart mye på "disiplinen" at du klarer fint å gjennomføre dette første gang, andre gan, tredje gang osv.Hva tenker du selv om selvbegrensning? Hva er det som er vanskeligst å motstå? Hva tanker er det som surrer i hodet og "rettferdigjør" de forskjellige kjøpene?FLere kontoer bør du absolutt skaffe om du ikke har det. En egen konto for penger som KAN gjerne. Endret 6. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Du kan starte med å få en slags autogiroavtale, slik at alle nødvendige regninger blir betalt det minuttet du får lønn/penger inn på konto. Har du kredittkort, går du til banken og sier opp avtalen på dette kortet. Om ikke det er muligt, ser du om du eventuelt kan redusere kredittgrensen til minimumsbeløpet. Et slik kort passer best til krisesituasjoner som å få mat i hus under trange tider eller om Kjøleskapet ryker, ikke for å finansiere din trang for å ha bedre stereo enn Hansen nedi gata. Før du løper med all hast ned i butikken for å handle all slags unødvendige ting. Så ta det kuli en dag og tenk deg nøye om du trenger varen. Trenger du virkelig den nye DVD filmen til 300 kroner, eller er det nok om du leier den en dag for 30-40 kroner? - Dette er det vanskeligtse punktet. Har må du la hodet og ikke hjertet ta seg av tenkingen. Det er forskjell på nødvendighet og ønsker... Og ikke lyv for deg selv. Start et exel ark og før inn all inn og utgående pengeforbruk. Gjør det til en vane å ta med deg kvitering på alle varer du kjøper, uansett om det er lite eller stort. På slutten av dagen, drar du frem kviteringene og fører dem inn i Exel arket. På slutten av måneden summerer du opp ditt forbruk. Det kan være svært skremmende å se all den unødvendige pengeforbruken, og se hva du kunne ha hatt om du hadde spart pengene. Du har bare for et raskt ekempel denne måneden byttet ut ditt gammle bilderørs TV (som forresten virker aldeles utmerket) med et 32" LCD til 7000 kroner. Hadde du spart disse 7000, kunne du om bare 3-4 uker ha kjøpt et bedre og større LCD TV. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Det er veldig mange gode forslag. Tror jeg skal starte med det exelarket, selv om jeg tror jeg ikke kommer til å klare å gjennomføre. Hva jeg tenker når jeg kjøper ting? Den MÅ jeg ha! Så enkelt er det bare. Også dras kortet, og pengene blir brukt. Har tenkt litt på å gjøre slik at jeg har bare 5000 kroner i utgangspunkt i måneden. Resten jeg får blir satt inn på sparekontoen. Altså, jeg har ca. 15 000 nå. Setter inn 10 000, for så å bruke bare de 5000 resten av måneden. Det samme gjør jeg når jeg får lønning og forhåpentlig stipend neste måned (rundt 10 000), så får vi se hva som skjer videre. Lenke til kommentar
Gjest Guest Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Greia er at selv små kjøp blir mye penger over tid. Hender jeg tar en titt på kontoutskriften og blir ikke sjeldent sjokkert over hvor mye penger jeg har brukt på idiotiske småkjøp... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå