Arne Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Hei! Fyrst eit spørsmål. Eg køyrer ein pc med vanleg (32-bit) Vista Home Premium. Eg har 2gb 800mhz-minne, men eg har på følinga av at det kan vere greit med litt meir etter kvart (les: assasins cred, crysis og aoc). Kva trur de? Kor mykje RAM kan eg ta nytte av med mitt OS? Og så var det hovudspørsmålet mitt. Eg har høyrt at HKet mitt (Asus P5N-E SLI) vil få problem med 4 gb RAM. Eg har nettopp oppdatert BIOSen min til 0703. Vil dette verte eit problem? Eg har 2x1 gb GEIL Metallic-orange RAM PC6400 800mhz. Takk for raske svar! Lenke til kommentar
Toad Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Mitt P5N-E SLi nektet å kjøre med brikker i de to gule (?) slottene, trodde først det var brikkene som ikke hadde det helt bra, men kom tilslutt fra til at det bare var den ene minneslotten. Vet dog ikke om det er slik med alle P5N-E SLi kortene, men det var iallefall slik hos meg For å kunne bruke 4Gb ram, må du ha 64bit OS. Bruker du 32bit's kan du kun utnytte rundt 3Gb av minnet, fordi 32bit's kun kan adressere så mye. Edit: la til noe stæsj Endret 12. september 2007 av Chr1ster Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Har selv 4 stk. Corsair Twin2X CL5 1GB-brikker med samme HK. Noe som fungerer knirkefritt hos meg. Har hørt at hovedkortet har hatt problemer med GeiL-ram, samme med Corsair forsåvidt, men tror det er fikset i senere revisjoner av kortet. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Takk, har lest meg fram til at eg kan nytte 3-3,g ghz minne. Kva inneber det å oppgradere til 64bit? Vil det då findest nokre program som kun kan køyrast i 32-bit-system? Om eg vil oppgradere til 64-bit-system, kostar det mykje, og må eg kjøpe nytt OS? Er det vits i? Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Du må nok kjøpe nytt OS med mindre du har Vista Ultimate ja. Prisene ligger vel på ca. det samme som 32-bits versjonene. De fleste programmene kan kjøres under 64-bit. Unntak er de som krever spesielle drivere som ikke er støttet under 64-bit. Drivere til skjermkort, HK osv. er også spesielt laget til 64-bit, men har du et moderne oppsett(ikke gamlere enn 2-3år) går det nok greit å finne drivere. Har prøvd både Vista 64-bit og XP 64-bit selv, og har ikke hatt noen problemer. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Hmm.... Det vert jo veldig mykje stress og pengar berre for å få litt ekstra RAM! Og det må jo vere slitsomt å installere alle programma mine på nytt. Mhja, men trur de eg vil merke forskjel frå 2gb til 3,2 gb i spel? Edit:Eg trur eg venter med 64-bit til min major upgrade etter neste jul (jula 2008). Satser på major upgade kvart halvanna år. Endret 12. september 2007 av Arne Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Kjører du 32-bit OS merker du ingen forskjell, siden maks minne hvert program kan bruke er 2GB uansett. (Maks adresserbart pr. program under 32-bit) Går du over til 64-bit derimot, så kan du bruke utnytte 4GB fullt ut i et program/spill om du vil. Spesielt i kommende spill som f.eks Crysis vil det hjelpe mye på ytelsen med mye ram. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Er du ikkje litt på (med all respekt...) på jordet no, sagart? Eg har lest fleire plassar at ein kan ta nytte av 3,2 gb ram. (mellom 3 og 3,5 ein plass, det kjem vistnok an på). Eller? Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Maks utnyttbart minne totalt(spredd på flere programmer) er ca. 3 GB ja. Dette fordi 32-bit støtter maks 4GB totalt minne ferdig fordelt/adressert på skjermkort osv. Jeg har ihvertfall lest at et enkelt program/spill i 32bit-modus kan utnytte maks 2GB. Man kan dog utnytte all RAMen ved å spre forbruket over flere programmer. Så man får utnyttet den på et vis, men ikke alt i en applikasjon. Dette er ihvertfall min oppfatning og det jeg har hørt/lest. Om andre vet noe annet, må de gjerne rette meg. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) EDIT: sorry leste bare tittelen og misforsto problemet ditt. Huff huff begynner å bli sendt gitt. Endret 12. september 2007 av Duqe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå