Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med at harddisk slår seg av.

Anbefalte innlegg

Har nå bygget meg pc med:

Asus P5NSLI Intel Edition

Core 2 Duo E6600

Club3d ATI Radeon x1950XT

2GB Mushkin RAM

Bzerk 500w PSU

Og noen gamle IDE Harddisker som jeg har liggende.

Det er da her problemet kommer inn. Får lagt inn windows, men etter at jeg har brukt pcen en stund så slår Harddisken/Harddiskene seg av og pcen rebooter. Tenkte kanskje først at den ene harddisken var ødelagt, men så prøvde jeg å legge inn windows på en annen harddisk og akkurat det samme sjedde...

Så har da prøvd å lagt inn WinXP på en annen harddisk og byttet IDE kabler, men problemet er der fortsatt. Kan det være PSU som er synderen? Hadde håpet på at den PSU'en skulle holde ihvertfall....

Noen som har noen tips på hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være rammen som er gåen. Det tester du ut med Memtest86+.

Hvis ikke Memtest gir utslag så kan du prøve å stressteste/benchmarke med 3Dmark. Hvis du DA får feil, så er det enten grafikkortet eller strømforsyninga som er gåen.

Hvor lang tid går det egentlig før windows slår av maskinen. Får du blåskjerm eller restarter den bare helt uten videre?

Det kan sågar være virus i bootsektor på harddisken, selv om det egentlig hører med til skjeldenhetene.

Lenke til kommentar

Varier egentlig litt hvor lang tid det tar. Men den kan stå på i flere timer uten å slå seg av hvis den bare står å går uten at jeg gjør noe, men når jeg bruker pcen så bare plutselig hører jeg at harddisken slår seg av, og windows rebooter... Noe jeg kanskje skulle ha nevnt er at det virker som om at det blir værre og værre. Etter en stund så restarter pcen seg akkurat i det den begynner å loade windows, og da må jeg legge inn windows helt på nytt. Og da kommer jeg meg inn, men blir da også gradvis værre og værre...

Får forresten ikke noe bluescreen eller noe...

Endret av ViPeR
Lenke til kommentar

Hvis du ikke får blåskjerm så skal du gjøre følgende:

Høyreklikk Min datamaskin og velg Egenskaper

Bla deg frem til Avansert tabben.

Trykk på knappen Innstillinger under Oppstart og gjennoppretting.

Og så velger du bort Start på nytt automatisk

Det er denne som gjør at maskinen restarter automatisk. Når du har gjort det som står ovenfor vil du neste gang maskinen får problemer kunne lese av feilmeldinga som kommer når maskinen klikker neste gang.

Men uansett: Sjekk minnet som jeg forklarte deg i forrige tråd. Det er liten vits å fortsette når du ikke vet om minnet fungerer eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...