Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Rar "knirkelyd" i pc'en.

Anbefalte innlegg

eg har da endelig fått meg ny pc den er som følger:

Asus P5N-E/SLI, nForce 650i SLI, LGA775

Intel Core 2 Duo E6750

Corsair CMPSU-520HXEU

Seagate 7200.10 500GB, 16MB

Corsair Twin2X2048-6400

8800GTS 640mb

Problemet er:

Når jeg åpner/lukker vinduer kommer det en rar "knirke" lyd fra pc'en.

jeg klarer ikke helt å finne ut hvor den kommer fra, skjønner ingenting.

Denne lyden kommer også når jeg laster ned noe, eller når jeg venstreklikker på en ting for å holde den fast og dra den rundt.

Denne lyden kom altså da jeg installerte drivere til skjermkortet mitt.

Altså uten drivere, ingen lyd.

Synes dette er veldig rart, ser ingen sammenheng.

Noen som har noen ideer?

Skal være evig takknemmlig til den som hjelper meg her.

Mvh Gamezor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo veldig rart at denne lyden blir høyere hvis jeg tar tak i et ikon og drar det rundt.

Det kommer også en liten sånn "knirkelyd" for hver bokstav jeg trykker på.

Som sagt, den kom når jeg installerte nyeste driver til skjermkortet, har prøvd med driver som fulgte med også, hjalp ikke.

Lenke til kommentar

Er nesten sikker på at det er skjermkortet jeg også nå, byttet skjermkort så var ikke lyden der.

Det rare er at lyden bare kommer når jeg har installert drivere.

Er det noe jeg kan gjøre for å få den lyden vekk?

EDIT: du sier strømregulatorene, er dette noe jeg kan gjøre noe med?

Endret av GamEzoR
Lenke til kommentar

Har aldri selv hatt problemet på et skjermkort. Men tipper det kan være noen spoler som kommer i resonnans. Da kan man dempe lyden ved å smøre på lim eller silikon.

Slike spoler finnes både i PSU, på hovedkort og på skjermkort. Og på alt annet elektronisk utstyr med DC/DC konvertere.

Lenke til kommentar

Når driverne er installert kan hele GPUen brukes, og da trekkes det mer strøm. I sikkerhetsmodus er det bare VGA kontrolleren som er enablet.

Det er mengden strøm, og variasjoner i strømmen, som lager lyd.

Det er overhodet ingen "fare" ved dette. Det er i grunnen samme fenomen som står bak den velkjente pipelyden i TV aparater.

Lenke til kommentar

ååh, tusen takk..du lettet akkurat samvittigheten til en stakkars gutt.

Trodde jeg hadde ødelagt skjermkortet til kompisen jeg nå.

Men si meg, min PSU er på 520W, hvis jeg hadde hatt en på 620W.

Ville dette problemet vært løst da?

Dette oppstår ikke fordi jeg har FOR liten strømforsyning?

Lenke til kommentar
Vil dere annta at dette er noe "farlig"?

Burde jeg slutte å bruke skjermkortet liksom?

Vurderer å skru av toppen på den for å se nedi om det kan være noe som lager lyden der..

9486193[/snapback]

Nei. Det er med all sansynlighet ikke farlig, værken for deg eller skjermkortet. Fenomenet er ganske så godt kjennt, og en veldig stor anndel av skjermkort har en tendens til slike lyder. Det er bare ikke så vanlig at lyden er høy nok til å irritere noen. Vansligvis overdøves den lett av viftestøy.

Det er ihvertfall ingen grunn til å tro at kortet skal ryke noe tidligere enn vanlig fordi om den har denne typen "defekt".

Prøv et par forskjellige drivere, og om de alle lager samme type problem så kjør reklamasjon på kortet dersom du irriterer deg nok på det.

ååh, tusen takk..du lettet akkurat samvittigheten til en stakkars gutt.

Trodde jeg hadde ødelagt skjermkortet til kompisen jeg nå.

Men si meg, min PSU er på 520W, hvis jeg hadde hatt en på 620W.

Ville dette problemet vært løst da?

Dette oppstår ikke fordi jeg har FOR liten strømforsyning?

9486339[/snapback]

Nei. Det har ingenting med for lite strøm å gjøre. I de fleste tilfeller er det små deler i elektronikken på kortet som rister under visse forhold (som regel når GPU belastes på en spesiell måte), og frekvensen de rister på lager forskjellige typer pipelyder eller knatrelyder. Mange med god peil på elektronikk har fikset sine egne kort med noe så enkelt som en liten dråpe superlim for å hjelpe å holde den afflikterte delen rolig. Det sagt så annbefaler jeg ingen å gjøre det. Hvis problemet er ille nok til at du plages ved det, så bør kortet returneres. Ikke risiker å ødelegg det selv for å fikse en feil som ikke er ditt annsvar til å begynne med.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Tusen takk for bra svar.

Jeg vurderer og skru av "toppen" på skjermkortet for å se om jeg kan se noe som er løst eller som jeg eventuelt kan fikse selv.

Regner med at det ikke er så farlig og bare skru av toppen, er vel lett å feste den igjen?

9486565[/snapback]

Når du sier "toppen" mener du viften?

Nei, så fryktelig vanskelig er det ikke. Det er jo bare noen skruer som holder den fast. Det eneste du må være obs på er at det er tilstrekkelig TIM mellom GPU og kjøleribben når du skrur på igjen, samt at du er forsiktig med å ikke få alt slags støv og annet dritt blandet inn i TIM.

men som nevnt, jeg annbefaler ikek at du gjør det. For det første skal du være flink for å finne nøyaktig hva som lager lyden, det er ikke som du kommer til å kunne SE den bevege seg. For det andre, så må du med all sansynlihet bruke noe lim eller silikon for å rette problemet, og da mister du nok senere reklamasjonsrett evt. Utfør på egen risiko... det virker ikke som du har så fryktelig mye erfaring med slike ting fra før.

Jeg vil tro at beste måten å finne fram til problemområdet er å finne en måte for at lyden holdes gående på maskinen automatisk, og så bruke en tannpirker/q-tip eller lignende og holde litt på diverse komponenter for å se om det påvirker lyden (etter at du har lyttet deg inn til riktig del-område av kortet selvfølgelig). Det er ikke en gang sikkert du kan nå feilen pga. kjøleribben blokkerer.

Å finne feilen UTEN at kortet kjører tror jeg du bare kan gi opp med en gang. Deter tusenvis av komponenter på et skjermkort som potensiellt lage slike lyder, og de trenger ikke være synlig løs for å lage lyder, ei heller føles løs. Det er tross alt bare snakk om ørsmå vibrasjoner her.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...