fompa Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 heisan Lurte på noen om kulelager til skateboard, eller longboard egentli... Fikk meg nytt longboard fra statene her om dagen, å merka at hjulene rulla dårligere enn de på mitt gamle longboard. Så jeg tok ut kulelagrene på begge, å fant ut at de gamle var ABEC-5, å de nye var ABEC-7. Tror jeg har missforstått det med ABEC-X... Er det ikke sån at når man har høyere siffer, jo bedre ruller det? Viste lagera til en fyr som kan litt om kulelager, å han fant ut at ABEC-5 har større kuler en ABEC-7 lagrene, så de vil rulle mindre ved høy hastighet - mindre friksjon... Jaffal, er det noen her som kan noe om det? hva er forskjellen på for eksempel ABEC-1,3,5,7,9 og 11? Hvilke av disse lagrene vil rulle best? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Det er bare å lese opp hva ABEC betyr: http://en.wikipedia.org/wiki/ABEC_scale ABEC-rating trenger ikke å ha noe å si for hvor godt et kulelager ruller og selv hadde jeg et par BSB ABEC-5 et par år siden som har slått alt jeg har hatt siden. Oljen i lagrene er også veldig viktig mtp rulling. Lenke til kommentar
fompa Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Fant ikke det sjøl på wiki, bare noe annet som ikke ga meg noe svar... Takk jaffal, nå blei jeg litt klokere på dette Tror jeg skal skifte til ABEC-5 på det nye longboardet, da de ruller bedre... Dessuten kommer jeg ikke til å kjøre så fort at jeg trenger ABEC-7 tror jeg hehe... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Altså, poenget mitt var ikke at ABEC-5 ruller bedre, og en slik konklusjon er i de flest tilfeller feil. Det er nok også feil at ABEC-5 har mindre kuler enn ABEC-7. ABEC-ratingen forteller bare med hvilken nøyaktighet lageret er maskinert. Enten om ballene er to tommers traktorlager eller tre millimeters rullebrettlager. Konklusjonen er at billige lager gjerne er dårligere enn dyrere, selv om de billige muligens er maskinert til en høyere ABEC-rating. Vil du at brettet ditt skal rulle bedre bør du nok først gå etter pris og så etter ABEC-rating. Lenke til kommentar
fompa Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Veit Men det at ABEC-5 har større kuler enn ABEC-7, ser man på hvor stor den plastikk ringen i midten er, og metallrungene innerst å ytterst er mindre/større... Men har jaffal forstått det at siffer ikke har noe å si på hvor fort de ruller, men bare hvor bra prestisjon det er, så å kjøpe ABEC-11, er ikke vist, for jeg kommer ALDRI til å ha så stor fart på noe skateboard, noengang Skal se litt rundt etter skikkelige lager nå Veit noen om en plass der de har bra utvalg på lager? helst på nett Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Selv har jeg bare brukt http://www.skatepro.dk/no/ et par ganger over årene. De fikser alt med toll osv og har veldig god service og er raske, absolutt anbefalt. Men jeg vet ikke om de har noe som passer for rullebrett der da det er en mer inlinerettet butikk. Jeg bruker forresten disse på mine nå veldig gamle Fila Fanatic: http://www.skatepro.dk/no/22_27-181.htm Lenke til kommentar
fompa Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Ett spørsmål til; Hva er forskjellen på BSB Swiss å BSB Swiss mini? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 http://www.skatepro.dk/no/a19.htm Enkel forklaring : De er fysisk mindre enn normale kulelager og hjul/spacers må passe til den dimensjonen for at de skal kunne brukes. Lenke til kommentar
fompa Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 var noe sånt jeg tengte meg måtte bare spørre... hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå