Minus Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Heisann, vi har nå fått i oppgave på skolen å lage en nettside. Jeg har aldri noen sinne gjort noe liknende, og lurer derfor på om jeg kunne fått noen tilbakemeldinger på det lille jeg hittil har gjort. Dere må ikke være snille, men komme med konstuktiv kritikk. Er det som er der for lyst? Hva ville dere gjort annerledes? Ps: Vi fikk ikke noe oppgave i å lage siden om et spesifikt emne, så det som står i menyen er litt tilfeldig, egentlig. PPs: Jeg tenkte å lage en liten logo på høyresiden av det som står i headeren. Edit: Jeg vet forresten at dette på langt nær er et ferdig resultat, men som jeg skrev, så er dette noe jeg er helt fersk i, og ønsker derfor kritikk på et tidlig tidspunkt. Endret 12. september 2007 av Minus Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Ok, her er noen ting du bør huske på når du lager webdesign: - Mål opp riktige mellomrom på elementene. F.eks. midtstilt header, likt mellomrom mellom menyelementene, etc. - Prøv å unngå gradients som går samme veien, og for mange gradients på samme side. Gradients trekker oppmerksomhet, så det er lurt å holde det til bare header og footer, og ikke gjøre dem så dominerende. - Dropp copyright-notis i footer, og aldri ha footer-tekst som er så stor som du har der. - Det er enklest å bedømme et design når det er så ferdig at det kunne blitt lagt ut. Det betyr at du bør legge inn tekst der du har tenkt til å ha tekst, og gjøre headeren ferdig, osv. Slik det er nå så ser det veldig halvferdig ut, og det er vanskelig å gi så mye kritikk. - Unngå altfor sterke farger, og store kontraster. Du bør også velge to forskjellige fargenyanser som passer med hverandre som går igjen på siden din, for å skape litt mer variasjon. - Unngå typiske nybegynner-teknikker som sterke glows og gradients. Dette er effekter som ser veldig bra ut når de brukes riktig, og som ser veldig crappy ut hvis man ikke er helt dreven i dem. Derfor, bruk dem med måte, eller ikke bruk dem overhodet. - Unngå all bruk av standardeffekter i Photoshop. Alle som har brukt Photoshop kjenner igjen disse effektene, og det gir et inntrykk av at du egentlig ikke har gjort så mye selv, bare hivd inn det som ligger som default. Sikter til skygger og bevel på teksten i header, meny og footer. - Prøv å variere fontstørrelse og normal/uthevet tekst. Variasjon er nøkkelen til et bra design, derfor er det viktig å ikke la den besøkende kjede seg allerede ved første øyekast. På utkastet ditt er det tre ting som fanger oppmerksomheten, men som umiddelbart blir kjedelige, og det er headeren, menyen og footeren. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Okei, tusen takk for svar, Lokaltog. Liker godt at du tør å være ærlig, og ikke bare skriver at dette var kjempeflott. Det jeg lurer på nå, er om du kanskje kunne kommet med 2-3 eksempelsider som du syns utmerker seg med flott design. Artig at du la merke til bevel og slikt, hadde jeg vist detta til en uvitende hadde han sikkert syns det var kjempekult. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Heisann, du kan ta en titt pa http://www.csszengarden.com/ f eks til høyre finner du liste over themes som er laga til den siden, de fleste har veldig høy kvalitet. Lenke til kommentar
Rundtomkring Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) www.CSSremix.com www.Webcreme.com veldig godt nivå på disse sidene. Du fikk mange veldig gode tips av lokaltog. et tips jeg fikk selv også ;P Et tips til er og se på andres sider og lære av dem. Se hvordan de putter tekst, hvor store ting er, hva som trekker oppmerksomhet. Til å begynne med kan du kanskje også prøve å lage en side du ser på. Så du blir kjent med alle effekter og hvordan du kan løse problemer. www.pslover.com - er en fin guide til PS side. Der har du prosjekter som er laget og de gir deg en guide på hvordan de løser ting. Det er veldig få webside layout guider, men du får bare se på andres verk og se. Endret 10. oktober 2007 av Mandige_Randi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå