Gå til innhold

Hvordan lage gjestebok?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg driver på å lage meg en hjemmeside. Egentlig bare for å lære det. Så har jeg funne ut at jeg vil ha en gjestebok på hjemmesiden der folk kan slenge inn en kommentar. Men...i IT på skolen slutter boken med hvordan lage tekstboks og skjema for f.ek.s en gjestebok. Den sier ingenting om hvordan jeg skal få den til å fungere. Jeg har skjønt såpass at en trenger en database. Noen tips? Siden er www.pozqe.com

-Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger er å lære deg et ServerSide-spåk som PHP, ASP o.l.

Det er nytteløst å lage en gjestebok hvis ikke du kan det et sånt språk. PHP-delen av diskusjon.no er et sted der du kan få svar på nesten alt du vil :p Men google er også greit å bruke hvis du vil søke etter tutorials osv. Håper dette ga deg en liten pekepinn ;)

Lenke til kommentar

Hei!

Som nemnt over må du bruke eit serverside språk. PHP er veldig godt egna, og du kan greia deg utan database om du vil. Alternativet er flatfiler, eller tekstfiler, som du lagrar informasjonen i. Det er mange tutorials, steg-for-steg leksjonar, for korleis du skal gjere dette på nettet. Om du ikkje kan PHP eller noko anna liknande frå før, tar det nok litt tid før du kjem i gang. Vil du ikkje bruke lang tid på det kan du bruke ei av dei mange som ligger gratis på nettet. Litt PHP-kunnskap er greitt å kunne uansett for få få den integrert i sida, men det er enklare enn å lage si eige.

Om du vil lære meir kan du søke på Google og bruke dokumentasjonen som ligger på www.php.net. Dokumentasjonen er oversikt over alle funksjonane PHP som inkluderer døme og brukerkommetarar til kvar av dei. Skal du laga sjølv bør du sjå på funksjonen fopen og sjå på det døme som ligger der med fwrite og fread. Du kan også bruke file funksjonen og andre i lag med split eller explode for å få ut data frå filene.

Mvh

Øystein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...