Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

sykmeldt, bestiger høyt fjell

KeyanZa

Anbefalte innlegg

vel som jeg forstår denne saken så har mannen det er snakk om gått hjem fra jobb grunnet dårlig rygg, blitt sykemeldt på dette grunnlag og så gått videre til å tasse rundt på lokale fjelltopper med ryggsekk full av stein, dette som en trening for å bestige et meget høyt fjell.

det at han forlater jobben på egenmelding er forsåvidt hans eget valg og ikke noe der kan gjøre noe med.

ja man kan få ryggplager av å sitte rett opp å ned, garantert. men da er ikke en fin treningsmetode å å gå på ujevnt underlag med en ryggsekk full av stein. da er det nok anbefalt med opptrening hos fysioterapeut eventuell behandling.

hvis personen det gjelder har vært sykemeldt dvs gått til lege og fått legeattest på at ryggen er dårlig for så å løpe rundt og trene slikt, ja da vil jeg sett litt skeptisk på det. veldig usikker på om det kan kalles svindel men det vil nok kunne være oppsigelses grunnlag.

tingen her er bevis har dere det så bør sjefen og tillitsvalgt(og eventuelt personalsjefen) gå i møte med den det gjelder å fremlegge disse bevisene. gi han en grunn til å forklare seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at ingen andre en personen som er syk og legen hans/hennes vet hvorfor han/henne virkelig er syk. Mange som heller sier de er sykemeldt på grunn av dårlig rygg enn å fortelle at du nestet tok livet av kona og seg selv forige helg pga depresjoner.

Derfor står det heller ingen ting om på sykemeldinga hva som feiler deg, bare at legen bekrefter at du er for syk til å gå på jobb.

Er man sykemeldt på grunn av depresjoner får man også ofte råd fra legen om å være mest mulig ute blant folk, og prøve å gå ut på festligheter fremfor å sitte hjemme og deppe.

Tenk over det neste gang du møter en syk kolega på byen at det ikke er sikkert han snylter fordet!

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar
Husk at ingen andre en personen som er syk og legen hans/hennes vet hvorfor han/henne virkelig er syk. Mange som heller sier de er sykemeldt på grunn av dårlig rygg enn å fortelle at du nestet tok livet av kona og seg selv forige helg pga depresjoner.

Derfor står det heller ingen ting om på sykemeldinga hva som feiler deg, bare at legen bekrefter at du er for syk til å gå på jobb.

Er man sykemeldt på grunn av depresjoner får man også ofte råd fra legen om å være mest mulig ute blant folk, og prøve å gå ut på festligheter fremfor å sitte hjemme og deppe.

Tenk over det neste gang du møter en syk kolega på byen at det ikke er sikkert han snylter fordet!

9494161[/snapback]

Fullstendig enig med deg. Det er letteste ting i verden å sitte i sofakroken og teoretisere om andre mennesker. Det er et ordtak som sier at du skal gå to mil i et menneskes sko før du dømmer vedkommende. Først da får du vite hvor skoen trykker, bokstavelig talt. Vis heller litt omtanke og medmenneskelighet, neste gang kan det være trådstarter som er i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det spekuleres i om en ukjent person for oss, har ryggplager. Det vet bare den sykemeldte og legen. Kan hende grunnen er en annen, og at tindebestignigen hjelper på selvtilliten ...? Mange med såkalte "nerveproblemer" kan fint bruke sånt som medisin. Det er ikke bestandig kollegaer eller arbeidsgiver er så veldig forståelsesfulle for de med psykiske problemer. Så å levere inn en sykemelding på det grunnlaget kan være en risikosport

:)

Jeg sier: Drit i det! Kons på egen effekt heller. Det er det man får betalt for. :)

Edit: Leif.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
poenget er at jeg mener han utnytter systemet, og firmaet. og slikt skal vi som jobber å sliter hver dag betale for......

9481865[/snapback]

Dette er en vanskelig debatt og går vel egentlig på hva man skal gjøre med folk som ikke jobber, av ulike årsaker. Det kan virke som om kollegaen din ikke er sykemeldt på grunn av ryggplager. Selv om turer i ulendt terreng er god medisin mot dårlig rygg er jeg usikker på hvor bra en sekk med steiner er. (Forutsatt at han ikke har funnet på hele historien og lurt lokalavisa trill rundt.)

Hovedproblemet er vel at han er uforutsigbar og ikke til å stole på. Dette kan man vel sikkert relatere til psykiske lidelser. Det å være i arbeid blant normale folk mener jeg er den viktigste behandlingen han kan få, selv om mosjon og trening også kan hjelpe. Jeg trodde egentlig at NAV betalte lønna for slike, slik at dette ikke ville være en utgift for bedriften du jobber i, men til rest og slutt er det jo fellesskapet som betaler dette, og debatten blir da, er dette riktig?

Jeg vil ikke skryte på meg å være reflektert nok til å ta den debatten, men må vel innrømme at det norske velferdssystemet ser ut til å fungere ganske bra.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hovedproblemet er vel at han er uforutsigbar og ikke til å stole på. Dette kan man vel sikkert relatere til psykiske lidelser. Det å være i arbeid blant normale folk mener jeg er den viktigste behandlingen han kan få, selv om mosjo

9512373[/snapback]

Det står deg fritt å mene hva du vil, men dine løsninger passer kanskje ikke alle. Det er derfor vi har individuelle vurderinger i samfunnet.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hovedproblemet er vel at han er uforutsigbar og ikke til å stole på. Dette kan man vel sikkert relatere til psykiske lidelser. Det å være i arbeid blant normale folk mener jeg er den viktigste behandlingen han kan få, selv om mosjo

9512373[/snapback]

Det står deg fritt å mene hva du vil, men dine løsninger passer kanskje ikke alle. Det er derfor vi har individuelle vurderinger i samfunnet.

9512446[/snapback]

Med alle forbehold og all respekt, jeg kjenner ikke denne enkeltsaken, men jeg tippet det kanskje var en grunn til at han jobbet og ikke var uføretrygdet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

9512373[/snapback]

9512446[/snapback]

Med alle forbehold og all respekt, jeg kjenner ikke denne enkeltsaken, men jeg tippet det kanskje var en grunn til at han jobbet og ikke var uføretrygdet.

9512507[/snapback]

Hva mener du?

Lenke til kommentar

9512373[/snapback]

9512446[/snapback]

9512507[/snapback]

Hva mener du?

9512823[/snapback]

Utfra trådstarters beskrivelse trakk jeg den konklusjonen at denne kollegaen som beskrives ikke er en som i utgangspunktet passer inn i samfunnet fordi han ikke følger de sosiale normene våre. Da kunne legen uføretrygdet ham, men har valgt å sykemelde ham, fordi det er bedre for hans psykiske helse å komme på jobb enn å ikke gjøre det. Den løsningen du sikter til som "min løsning", er altså det jeg tolker som legen har vurdert som mest hensiktsmessig her. Mulig dette er helt feil konkludert fra min side, for som sagt, jeg kjenner ikke denne enkeltsaken.

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

9512373[/snapback]

9512446[/snapback]

9512507[/snapback]

Hva mener du?

9512823[/snapback]

Utfra trådstarters beskrivelse trakk jeg den konklusjonen at denne kollegaen som beskrives ikke er en som i utgangspunktet passer inn i samfunnet fordi han ikke følger de sosiale normene våre. Da kunne legen uføretrygdet ham, men har valgt å sykemelde ham, fordi det er bedre for hans psykiske helse å komme på jobb enn å ikke gjøre det. Den løsningen du sikter til som "min løsning", er altså det jeg tolker som legen har vurdert som mest hensiktsmessig her. Mulig dette er helt feil konkludert fra min side, for som sagt, jeg kjenner ikke denne enkeltsaken.

9513026[/snapback]

Hvilke sosiale normer er det han har brutt? Legen skal etter min mening være kreativ nok til at sykemelding/uføretrygding helst ikke skal forekomme. Hele denne saken er basert på synsing, og det er umulig å felle en dom på et slikt grunnlag, men jeg mener fremdeles at man skal passe sine egne saker, og ikke spekulere/tilegge andre negative hensikter uten beviser.

Hvis jeg skal kaste meg på spekulasjonene så virker det på meg som at trådstarter lager en sutretråd om en kollega. En kollega som kanskje han misunner, og kan være at trådstarter er en medvirkende årsak til at karen er sykemeldt.

:)

Lenke til kommentar

Han spekulerer også. Mitt poeng var at når du selv spekulerer og tillegger negative hensikter blir det feil å moralisere over det samme. Uansett, nok OT fra min side.

Til trådstarter er det vel bare å anbefale at han/hun ikke bruker for mye kalorier på å irritere seg over kollegaen. Det hjelper nemlig ikke og bidrar ikke positivt til noe som helst. Mitt umiddelbare inntrykk er at den sykemeldte viser dårlig arbeidsmoral, men caset kan jo være mer komplisert enn det som kommer frem her.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Han spekulerer også. Mitt poeng var at når du selv spekulerer og tillegger negative hensikter blir det feil å moralisere over det samme. Uansett, nok OT fra min side.

Til trådstarter er det vel bare å anbefale at han/hun ikke bruker for mye kalorier på å irritere seg over kollegaen. Det hjelper nemlig ikke og bidrar ikke positivt til noe som helst. Mitt umiddelbare inntrykk er at den sykemeldte viser dårlig arbeidsmoral, men caset kan jo være mer komplisert enn det som kommer frem her.

9518305[/snapback]

Forstod du ikke ironien?

Uannsett så er det kun et spørsmål om det er riktig for en med ryggproblemer å klatre. Svaret er så klart ja. Ingen vits i å relatere problemstillingen til en kollega, eller arbeidsplass. To sider med spekulasjoner fortjemer ingen. :thumbup:

Lenke til kommentar
fikk nesten sjokk her en dag, saken er....

vi har/hadde en i firmaet jeg jobber i. han var ofte sykmld og dårlig i ryggen så han måtte hjem, kunne ikke ta overtid pga han hadde vondt i ryggen.

så han fikk til slutt en sykmld...

så kommer det i lokal avisen her for noen dager siden,

han har besteget et av europas høyeste fjell. han har vært i hard trening der han har gått på mange fjelltopper rundt omkring i fylket med en stor ryggsekk med steiner i.....

her er fyren som hadde vondt i ryggen, altså han har dratt hjem fra jobb får å gå på fjellet å trene,

så han har jo da uttnyttet systemet, og slike folk skal vi betale for at dem går hjemme...

frister å klage han til NAV eller hva det heter, ivertfall gjøre noe.....

blir forbannet av slike folk! :realmad:

9481705[/snapback]

For en sleip slask. Typisk norsk velferdsmoral dog....: Jeg må ta ut min del av godene okke som. Har jeg krav på 12 dager sykemelding så blir jeg borte i 12 dager.

Meld han til NAV. Ingen med ryggproblemer går med tung ryggsekk i ulendt terreng.

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...