Wubbable Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Som topic sier, har 0 peiling på hvordan man lager en såkalt 2-dimensional array som består av objects... Any ideas? Vet hvordan man lager en 1-dimensional array: Dim Fields() As String = {"Fi1", "Fi2", "Fi3"} Men 2D, im blank edit: Fant det ut: Dim OBJ(,) As Object = {{"2"}, {"1"}} Endret 12. september 2007 av Wubbable Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 I VB.NET kan du oppnå dette på to måter. Én er såkalte flerdimensjonelle arrays, som er spesielt optimalisert i kompilatoren: Dim Points As Integer(,) = {{1, 6}, {2, 5}, {3, 2}} ' Statisk ' Dynamisk initialisering Dim Extra(,) As Integer ReDim Extra(1, 2) ' Tabell med to kolonner og tre rader ReDim Extra(1, 5) ' Utvid med tre ekstra rader Extra(1, 0) = Extra(1, 1) + 2 ' Skriver en verdi En annen metodikk er å lage en array av arrays - dvs. en array (kolonnene/radene) der hvert element inneholder en ny array (rad/kolonne). Normalt sett er fremgangsmåten ovenfor både bedre og raskere, men dersom du ønsker å ha variabel størrelse på både rader OG kolonner (jagged arrays), bør du nesten gå for denne typen: Dim Points As Integer()() = {New Integer() {1, 6}, _ New Integer() {2, 5}, _ New Integer() {3, 2, 1}} ' Dynamisk initialisering Dim Extra()() As Integer ReDim Extra(1) ' Initialiser kolonner ReDim Extra(0)(1) ' Lag første rad ReDim Extra(1)(1) ' Lag andre rad Extra(1)(0) = Extra(1)(1) + 2 ' Skriver en verdi til cellen i kolonne to, rad 1 (B1) Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Fant det ut: Dim OBJ(,) As Object = {{"2"}, {"1"}} 9481525[/snapback] Det er god kodepraksis (og ikke minst raskere) å benytte sterk typsetting (strongly typed) i språk som støtter det. Her burde du, med mindre det absolutt er behov for Object, definere arrayen som streng (As String). Endret 12. september 2007 av aadnk Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Men det måtte være object denne gangen, stringene var bare et eksempel Forresten: Vet noen om et VELDIG enkelt databasesystem? Prøvde meg på HyperNetDataBase, men kom ikke så mye lenger enn at jeg bare klarte å adde noen rader Endret 12. september 2007 av Wubbable Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Uten masse vas, og uten en server... Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Hm. SqlLite, muligens? Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Jo, har prøvd det, får sette meg litt mer inni det, så funker det nok... Men dere vet ikke om noe databasesystem som ikke bruker noen form for SQL? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Hvor mye data er det snakk om? Dersom det ikke overstiger enn viss rimelig grense (et par megabyte, vil jeg tro), kan du jo alltids benytte XML/CSV/plain text-filer til å lagre informasjonen. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Jo, har prøvd det, får sette meg litt mer inni det, så funker det nok...Men dere vet ikke om noe databasesystem som ikke bruker noen form for SQL? 9482865[/snapback] Det er flere måter å komme i mål her Du kan f.eks. lage en tabell i Excel og koble til den med ODBC. Access er allerede nevnt og fungerer utrolig bra. Den databasen er jo allerede støttet direkte i Visual Studio og du trenger ikke engang ha Access installert. Det fine med MDB filer er at du bruker SQL syntax og benytter Tableadaptere og Dataset direkte. Om du ikek ønsker noen for for fil håndtering av en eller annen merkelig grunn så kan du jo skrive filene selv ved å lage en stream og bruke WRITESTRING, WRITELONG, READSTRING, READLONG etc. etc Jeg har benyttet dette flere ganger i programmene mine der jeg bare skal lagre data direkte i en fil uten noe mer surr. XML er jo også et poeng å se på. Er jo litt overhead med XML, men det funker som bare det. Er jo støttet direkte i .NET det og Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Prøver meg på db4o: http://www.db4o.com Virker som noe brukbart, og ligner på det systemet jeg allerede har (Serialized hashtable til fil) Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Heisan. Dette ser veldig spennende ut. Hold oss orientert da... Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Kanskje noen andre også kan prøve litt? Når jeg har en struktur i databasen, og søker, så returneres den 3 ganger (2 ganger på en annen struktur) Begge strukturene hadde 3 elementer inni seg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå