Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fint kjøkkenarmatur, noen forslag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk nå på at meningen med slike lysstoffarmatur er at de skal være anonyme under kjøkkenskapet og lyse opp veggen og benken under.

Det finnes jo mye fint i spottskinner men det er nesten ingen slike armaturer med stikk igjen fordi stikkontakten krever en viss plass og da blir denne armaturen stor igjen.

Monterer du derimot lyslister i forkant av overskapene blir armaturene under så og si borte samtidig med at de gir godt lys.

Du kan også kombinere med med lavvolt halogenarmaturer uten stikk med å ha stikkontakter separat montert inne ved veggen i overskapet.

Eller du kan få montert møbelspotter under overskapene men dette er en dyr løsning, men meget pen om den blir utført rett.

Lenke til kommentar

Du kan f.eks. ta en titt på IKEAs Lysvik-serie. Dette er en rekke moduler som kan settes sammen både inntil hverandre og med kabel mellom. Husk at i en slik seriekobling vil eventuelle stikkontakter blant lysmodulene brytes av en bryter. Sånn sett kan det lønne seg med to separate kurser. Personlig har jeg tre stikk før bryter slik at disse er tilgjengelig uavhengig av lysene, samt stikk her og der etter bryteren. Jobber man på kjøkkenbenken er det uansett greit med lys. Jeg mener også at det finnes mer i serien enn det som dukker opp på hjemmesidene - bl.a. lengre moduler.

Lenke til kommentar

Får desværre ikke opp bilder men er det det jeg tror det er så har jeg montert slikt før.

Enkel montering er det men kvaliteten får stå for noen andres regning.

Glem nå ikke at ikeabelysning er beregnet for å plugge i en stikkontakt strategisk plassert, så du har ledningen med pluggen som i de fleste tilfeller blir synlig om du ikke har stikken i et skap og ofrer et større hull i et av overskapene da.

Lenke til kommentar

Godt poeng. Min ledning er så usynlig at jeg hadde glemt det aspektet ;) Har satt et stikk over skapene og boret et lite hull til kabeldiameteren i bakre hjørne. Alle hylleplater er fliset av det bakre hjørnet. Altså ikke noe stort issue, men det er klar at ikke alle har denne muligheten. Kabelen er forøvrig 2,5 m, så du har litt å gå på før den evt. må skjøtes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...