Gå til innhold

Hva gjøre en it-ingeniør?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
trenger vel å kunne en del forskjellig, har tenkt på 5års studie er det bedre enn 3år?

 

Hvis du ikke er helt sikker, ta først 3. Det er da null problem å bygge på med to år etterpå hvis du skulle ønske det. Slik lurer deg rundt den høye karaktergrensa på ntnu også :)

 

Går det ann å ta noe doktorgrad greier innen data?

 

Som innen alt annet...

 

jon b

Lenke til kommentar

 

Hvis du ikke er helt sikker, ta først 3. Det er da null problem å bygge på med to år etterpå hvis du skulle ønske det. Slik lurer deg rundt den høye karaktergrensa på ntnu også  :)  

 

 

Nå må det sies at fagene på NTNU ikke akkurat er enkle, og folk med mellom 3-4 i snitt ikke vil få det enkelt. Syns de skal heve snittet litt jeg, for å kvalitetsikre studentene :woot:

Lenke til kommentar

Nå må det sies at fagene på NTNU ikke akkurat er enkle, og folk med mellom 3-4 i snitt ikke vil få det enkelt. Syns de skal heve snittet litt jeg, for å kvalitetsikre studentene :woot:

 

Folk med mellom 3 og 4 i snitt vil ikke komme inn på ntnu i noe fall.

 

Sist jeg sjekka var poenggrensa på nesten 60, dvs 5-6 i snittkarakter. Dette er usaklig høyt, da en person med 4-5 i snitt kan være like godt rustet.

 

For opptak til 4. året for høgskolestudenter er snittet derimot på 2,0-2,5, dvs gode karakterer men ikke topp. Dette gjør det mulig for folk som ikke var skolelys på videregående men som gjør det bra likevel å få en tur til ntnu.

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekka var poenggrensa på nesten 60, dvs 5-6 i snittkarakter. Dette er usaklig høyt, da en person med 4-5 i snitt kan være like godt rustet.

60 poeng er no med tilleggspoeng (alder, militær, gode mattekarakterar osv.) det da.

Eg hadde 4,63 i snitt frå vgd, og da eg kom inn på NTNU (etter militæret) var poenggrensa ein plass mellom 54 og 55.

Lenke til kommentar

Bestekompisen min tok det som da het Dataingeniør (3-årig) i Tromsø for 2-3 år siden. Han jobber nå som førstekonsulent på IT-avdelinga i Staten, rikstrygdeverket. Det er kremjobb med 350000,- inntekt, han får gjøre det han liker å drive med, som å fixe feil, installere servere, support etc.

Bare for å si det sånn, å installere en mainframe-server er IKKE bare å legge inn windows2000 server og ferdig med det..han har et 50-siders instruksjonshefte. Hvis ting skjærer seg hos dem, er 1000-vis av bedrifter som bruker data fra RTV uten tilgang, og da blir det fort 8 timer overtid, med 200% lønn.

 

Kan hende han var heldig, men å sitte med 3-4 MCP'r og MOUS fra IT-akademiet har ikke hjulpet meg et fnugg! Alle IT-jobber krever 2-3 års erfaring eller relevant utdanning, helst ingeniør.

Nå blir det vikarjobber som kundekonsulent rundtomkring..slik markedet er idag (få it-jobber, masse nyutdanna folk) er det minst 100 søknader på hver IT-stilling, og man har ikke sjans uten skikkelig utdanning.

Lenke til kommentar
de er ganske like ikt-operatører = sitter på ræva halve dagen :-)

(sitat fra læling)

 

vi ble og sammenlignet med brannmenn, vi får betalt for å passe på og slappe av, først når det skjer noe så rykker vi ut. :lol: er jo ganske sant og da :yes:

 

Ideelt sett ¨så burde vi drevet med annet enn "brannslokking" da men. Forebygging av problemer er vitalt. Men du har rett. Det er mye utrykkning i faget.

Jeg er selv i siste stadiet av lærlingetida mi nå. Fagprøve i uke 6...

Lenke til kommentar
de er ganske like ikt-operatører = sitter på ræva halve dagen :-)

(sitat fra læling)

 

vi ble og sammenlignet med brannmenn, vi får betalt for å passe på og slappe av, først når det skjer noe så rykker vi ut. :lol: er jo ganske sant og da :yes:

 

joda, sant nok, men kommer helt ann på hvor man jobber da... jeg er IKT-lærling, og joda, jeg slapper av mye, hører på p3 og sånt... men man (ihvertfall jeg) får gjort mye

 

(Har forresten alltid hatt lyst til å bli brannmann... Kombinert IKT/Brannmann ? :D )

Lenke til kommentar

Selv må jeg si at det ikke er noe problem å få jobb innenfor IT-bransjen. Men alle IKT-lærlinger kan bare drømme videre om å få en godt betalt jobb. Alle IT-medarbeidere bør i dag ha kompetanse innenfor økonomi. Jeg har selv sittet å intervjuet personer som skal ansettes og vi ser ofte på hvordan den enkelte har erfaring fra ledelse og økonomi. Hender også vi utfører kredittsjekk på søkerne for å se den enkeltes økonomiske situasjon.

 

FRAVÆR er fy fy fy.

 

Selv har jeg denne utdannelsen:

GK Elektrofag

VK I IKT-driftsfag (norges første testklasse)

VK II Allmennfaglig påbygging med fordypning i bed.øk og matte

 

3.årig bachelorgradstudium for Informasjonteknkologi ved HiNT, her har vi en god del økonomi og ledelse fag i tillegg.

 

Jeg er enda ikke ferdig med studiene ved HiNT og skal ta å fullføre mastergraden min før jeg går ut for fullt i arbeidslivet. Likevel så jobber jeg som daglig leder i mitt personlige konsulentforetak, og fra nyttår så har jeg også begynnt som adm.dir i et annet IT selskap.

 

Alfa omega er at man viser at man har kapasitet til å gjøre mange ting. Karakterer fra skolen er en ting, fravær, kunnskap og sosial intelekt teller også.

 

teRje

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...