hean Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Hadde noe viktig røket så hadde jeg nok vært så smart fra før at jeg hadde lagt av penger. Hadde jeg ikke dette så hadde jeg heller prøvd å jobbe ekstra, spare inn på andre ting osv, enn å betale på kreditt. 9490940[/snapback] Ja, livet er enkelt for visse mennesker, faktisk så enkelt at de ser seg blind på alt annet.... Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Det dyrt å være fattig for å si det slik. De som er ressurssterke og har noenlunde god råd vet at de må spare for å ta hensyn til fremtidige kostnader. Kreditt er i noen tilfeller et nødvendig onde, i andre tilfeller helt meningsløs bruk av penger som man ofte ikke har. Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Det dyrt å være fattig for å si det slik. De som er ressurssterke og har noenlunde god råd vet at de må spare for å ta hensyn til fremtidige kostnader. Kreditt er i noen tilfeller et nødvendig onde, i andre tilfeller helt meningsløs bruk av penger som man ofte ikke har. 9491542[/snapback] Endelig en som har fattet det, klart man ikke skal kjøpe på kreditt i tide og utide men av og til må man. Selv er jeg en "flittig" bruker av kredittkort selv om jeg har penger på konto men bruker det bare ved store kjøp. Grunnen er enkel.... bonus, rentefri utsettelse og sist men ikke minst, en ekstra garanti hvis ikke selgeren er seriøs siden man kan gå på kredittyter hvis ikke selger holder seg til loven. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Hadde noe viktig røket så hadde jeg nok vært så smart fra før at jeg hadde lagt av penger. Hadde jeg ikke dette så hadde jeg heller prøvd å jobbe ekstra, spare inn på andre ting osv, enn å betale på kreditt. 9490940[/snapback] Ja, livet er enkelt for visse mennesker, faktisk så enkelt at de ser seg blind på alt annet.... 9491280[/snapback] Sist jeg sjekket er det ikke enkelt å jobbe ekstra, i stedet for å løpe hjem til mamma for å få mer penger. Livet mitt er langt i fra enkelt på noen steder. Derfor prøver jeg å gjøre det beste ut av det jeg faktisk kan kontrollere til en viss grad. Nemlig forbruket mitt. De aller fleste studenter klarer fint å spare. En fyllehelg mindre, og vips. Jobbe litt ekstra i ferier osv. De som tenker kortsiktig og er late, det er folk som tar opp kreditt. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Hadde noe viktig røket så hadde jeg nok vært så smart fra før at jeg hadde lagt av penger. Hadde jeg ikke dette så hadde jeg heller prøvd å jobbe ekstra, spare inn på andre ting osv, enn å betale på kreditt. 9490940[/snapback] Ja, livet er enkelt for visse mennesker, faktisk så enkelt at de ser seg blind på alt annet.... 9491280[/snapback] Jeg vet ikke helt om jeg forstår resonementet ditt. Hvis du er fattig, blir du da rikere hvis du tar opp ett lån enn om du sparer? Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Jeg vet ikke helt om jeg forstår resonementet ditt. Hvis du er fattig, blir du da rikere hvis du tar opp ett lån enn om du sparer? 9492673[/snapback] Skal forklare, hvis du er fattig og komfyren går til helvete skal du da leve mange måneder/år uten varm mat for å spare til ny komfyr først? Eller kanskje man kan kjøpe på kreditt og betale noen kroner ekstra i renter/gebyr og få komfyren med en gang? Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Kredittkortet ble reddningen min på mat over flere månder for 2 år tilbake. Det kom som en liten engel i postkassa. Hadde selvfølgelig sperre på 10.000 så det gikk bra likevel Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Jeg vet ikke helt om jeg forstår resonementet ditt. Hvis du er fattig, blir du da rikere hvis du tar opp ett lån enn om du sparer? 9492673[/snapback] Skal forklare, hvis du er fattig og komfyren går til helvete skal du da leve mange måneder/år uten varm mat for å spare til ny komfyr først? Eller kanskje man kan kjøpe på kreditt og betale noen kroner ekstra i renter/gebyr og få komfyren med en gang? 9492695[/snapback] Neida, du skal legge av 100 kroner i måneden til uforutsette utgifter. Jeg har selv levd på sosialstøtte og klare å spare 100-200 kroner i måneden slik at jeg hadde hvis noe uforutsett skulle skje. Da har du i alle fall litt kapital hvis komfyren skulle ryke. Du blir bare fattigere av å handle på avbetaling. Nå driver jeg å sparer til bil, jeg er kanskje halvveis fra å kunne kjøpe en grei bil kontant. Jeg har bare jobbet i ett år med lønn enda og jeg tjener under 300.000, så jeg er ikke å regne som rik og snobbete. Jeg vet bare å disponere pengene mine, samt at jeg kan å spare de pengene jeg har. Mange fattige er fattige nettopp fordi at de ikke klarer å disponere pengene sine riktig. Lenke til kommentar
XooooF Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Kreditt kjøp har sin nytte.. men er alltid best å spare først.. Vaskemaskinen røyk her for litt siden.. Akkurat i det jeg hadde betalt ny pc, med sparte penger.. Så jeg var litt lavt i pengebeholdning Kjøpte vaskemaskin på kreditt, ser fort at om jeg følger betalings opplegget deres vil jeg ende opp med å betale det dobbelte av hva vaskemaskina koster orginalt.. Det gidder jeg selvfølgelig ikke.. så jeg kommer til å betale inn så mye jeg kan i mnd.. for å kvitte meg med den gjelda.. om jeg betaler 3k istede for 500kr som de foreslår.. så er jeg kvitt den rimelig kjapt, å med bare en liten ekstrakost.. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Vaskemaskinen røyk her for litt siden.. Akkurat i det jeg hadde betalt ny pc, med sparte penger.. Så jeg var litt lavt i pengebeholdning I såfall har du strengt tatt bare spart til forutsette utgifter, ikke uforutsette. Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Jeg har bare jobbet i ett år med lønn enda og jeg tjener under 300.000, så jeg er ikke å regne som rik og snobbete. Jeg vet bare å disponere pengene mine, samt at jeg kan å spare de pengene jeg har. Mange fattige er fattige nettopp fordi at de ikke klarer å disponere pengene sine riktig. 9492728[/snapback] Hvis du halverer lønna de og mer til kommer du i en situasjon som mange er i, noen har det til g med mye verre. Tenk om noe sparte opp noen kroner så skal poden på leir sammen med skolen som koster ekstra, nekter du han/hun å gå da fordi det er mulig at komfyren ryker eller lar du han/hun gå på leiren. Sikkert 1000-vis av andre situasjoner som er enda verre, vi er bare mennesker Endret 14. september 2007 av Zatuu Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Vaskemaskinen røyk her for litt siden.. Akkurat i det jeg hadde betalt ny pc, med sparte penger.. Så jeg var litt lavt i pengebeholdning I såfall har du strengt tatt bare spart til forutsette utgifter, ikke uforutsette. 9492828[/snapback] Akkurat. Du hadde planlagt å kjøpe ny PC, derfor er disse pengene ikke til uforutsette utgifter. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Jeg har bare jobbet i ett år med lønn enda og jeg tjener under 300.000, så jeg er ikke å regne som rik og snobbete. Jeg vet bare å disponere pengene mine, samt at jeg kan å spare de pengene jeg har. Mange fattige er fattige nettopp fordi at de ikke klarer å disponere pengene sine riktig. 9492728[/snapback] Hvis du halverer lønna de og mer til kommer du i en situasjon som mange er i, noen har det til g med mye verre. Tenk om noe sparte opp noen kroner så skal poden på seir sammen med skolen som koster ekstra, nekter du han/hun å gå da fordi det er mulig at komfyren ryker eller lar du han/hun gå på leiren. Sikkert 1000-vis av andre situasjoner som er enda verre, vi er bare mennesker 9492843[/snapback] Joda, når jeg gikk på sosialen så hadde jeg 3900 å leve for i måneden. Jeg hadde allikevel råd til å spare 100-500 kroner måneden. Jeg spiste god mat og kjøpte busskort og klær for disse pengene. Jeg bodde i en hybel på 30 kvadratmeter som ble dekket av sosialkontoret. Jeg hadde altså 7400 "utbetalt" i måneden. Det er ikke rare greiene, men jeg klarte uansett å spare litt hver måned slik at jeg kunne unne meg noe ekstra hvis det skulle dukke opp noe, eller kjøpe meg ny mobiltelefon hvis den ble stjålet. Alt kommer til hvordan DU disponerer det lille du har. Har du lite så kan du selvsagt spare mindre også, men alt du klarer å spare er bra. Bare å ha 1000 kroner som du kan betale med en gang på den nye komfyren gjør at du slipper MYE billigere unna lånet. Jeg klarte som sagt å spare 100-500 hver måned med 3900 i "lommepenger" fra sosialen. 3900 / 30 = 130 kroner/dagen. Jeg gikk altså ned på forbruket mitt for å legge meg opp noen kroner. Hvis jeg sparte 3 kroner dagen, så hadde jeg altså spart 90 kroner i måneden. Bruk en 10-er mindre per dag og du har plutselig spart 300 kroner på én måned. Alle forbanna monner drar skal jeg fortelle deg. 300 i måneden er 3600 i året, det er nesten en ny komfyr det. Det som virkelig er problemet er at folk ikke vet hvor lite som skal til for at man skal kunne legge av noen penger. Det er bare det at man må strukturere sparingen sin litt. Ikke slappe av noen gang. Det jeg gjorde var at jeg sparte alt jeg hadde igjen ved slutten av månenden. Jeg brukte altså ALDRI mer enn de 3900 på en måned. Jeg la av det som var igjen på slutten av måneden. Jeg tenkte da jeg handlet: "Trenger jeg virkelig den brusflaska i dag? Hvis jeg ikke kjøper den så har jeg spart dagens 10-er." Det er enklere enn folk tror. Det som også irriterer meg med mange "fattige" er at de ofte røyker 20 sigg per dag. Hvis du har råd til å røyke 20 sigg om dagen så er du faen meg ikke fattig. En 20 pakning koster altså ca 60 kroner, ikke sant? 60*7 = 420 i UKA 420*4 = 1680 i måneden 1680*12 = 20160 i året Jeg har altså hørt og sett mange som kaller seg fattige, sutre over hvor dyrt alt er og hvor lite penger de har, men råd til røyk har de bestandig. Selv så snusa jeg ganske mye(2-4) bokser i uka, uansett så klarte jeg å spare penger hver eneste måned. Ganske enkelt fordi at jeg tvang meg selv til det. Jeg valgte å snuse og kuttet forbruket på noe annet. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Du har virkelig forstått det Quayle, det er synd ikke alle som kaller seg fattige er like flinke. Jeg gjorde nesten akkurat det samme da jeg var student - kjøpte aldri dyr cola eller juice på kiosk, men prioriterte slik at jeg hadde råd til å gå ut osv. Etterhvert fikk jeg deltidsjobb ved siden av, men i stedet for å kaste bort penger på dyre småting (mange små blir en stor elv....) så prioriterte jeg og sparte resten. Nå har jeg heldigvis råd til det meste jeg ønsker, men sparer fortsatt der det er enkelt å spare penger, kjøper f.eks. ikke brus på Narvesen eller noe særlig med vin til restaurantmiddager, kjøper ting som er dyre i Norge på eBay i stedet osv. I bunn og grunn handler det ofte om hvor mye man bruker - ikke så mye om hva man tjener. Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Joda, når jeg gikk på sosialen så hadde jeg 3900 å leve for i måneden. Jeg hadde allikevel råd til å spare 100-500 kroner måneden.... 9492930[/snapback] Å den situasjonen er jo så klart den verste du kan komme i her i landet.... Endret 14. september 2007 av Zatuu Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Joda, når jeg gikk på sosialen så hadde jeg 3900 å leve for i måneden. Jeg hadde allikevel råd til å spare 100-500 kroner måneden.... 9492930[/snapback] Å den situasjonen er jo så klart den verste du kan komme i her i landet.... 9493005[/snapback] Det er det faktisk, fordi alle har de samme kravene hos sosialkontoret. Alle får de pengene der hos sosialkontoret. Så har du ikke gjort noen helt idiotiske valg så er det faktisk den værste situasjonen man kan komme i. Det som er værre er hvis du har satt deg i gjeld tidligere, da har du selvsagt problemer, men da er de selvskapt - da hjelper det heller ikke å handle på avbetaling. Er man fattig så er det stort sett ens egen skyld. Jeg lever faktisk ikke spesielt fetere NÅ som jeg tjener ganske greit, enn da jeg gikk på sosialen, nettopp for at jeg prøver å legge opp penger til å kunne kjøpe en bil. Jeg venter og venter, sparer og sparer for å slippe å låne så mye. Desto lenger jeg klarer å vente, desto billigere blir den bilen. Det er kun snakk om prioriteringer. Alle får de pengene de trenger i dette landet, med mindre de har A) Gjordt noe kriminelt eller B) Gjordt noe annet som er helt idiotisk. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Avbetaling har jeg aldri benyttet, men jeg benytter kredittkort som gir en drøy måneds betalingsutsettelse ganske ofte. Ikke fordi jeg ikke har penger, men liker gratis kreditt;-) Den gang jeg hadde dårlig råd og hadde lyst på ny TV kjøpte jeg en brukt til noen hundrelapper og sparte til jeg hadde råd til det jeg ønsket meg. For å være forberedt på uforutsette utgifter har jeg alltid en visst beløp på konto slik at jeg kan takle det meste uten å ty til dyre lån. De aller fleste vil være i stand til å spare opp litt istedenfor å benytte seg av dyre kreditter. De som benytter seg av slikt har ofte manglende økonomisk gangsyn og vil ligge på etterskudd siden de betaler mye mer for varer og tjenester enn de som har litt penger. Mitt svar på TS sitt spørsmål er at kredittkjøp er noe herk som kun bør benyttes i nødsfall. Det eneste man bør låne til er bolig og utdanning. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Enig i det Mythos, generelt bør man låne til det som strengt tatt er helt nødvendig og som man ikke har mulighet til å spare til å spare til innen man trenger det. Tingene som omfattes av dette kan f. feks. være bolig, utdanning og bil. Situasjonen er en annen om man har romslig økonomi. Det er det ikke noe i veien for å låne til hytte eller båt så lenge man ikke går på marginen. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 (Bare for å virke litt noob her) Kan jeg gå i banken å få lån til å kjøpe ting som tv eller pc osv? Da burde vel det med rente osv være "bedre"? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Burde være mulig, men det å vise banken at du ikke har nok kontroll på økonomien til at du klarer å planlegge TV-kjøp gir neppe det inntrykket du ønsker til den dagen du faktisk trenger lån. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå