PilotBRS Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Hei! Har kjøpt meg en WD My Book Premium 500 GB med usb og firewire. Når jeg fikk den kobla jeg den til med firewire og innstalerte driverene som lå på disken. Men problemet er at jeg bare får rundt 12 MB/s med firewire og 30 MB/s med usb når jeg overfører filer. Hva er galt? Burde få minst 40 MB/s med firewire. Kjører vista, så når jeg kobler den til får jeg beskjed om at windows ikke finner driver osv. Prøvde å bla meg frem til driveren, men det gikk ikke. Den der button manager kommer heller ikke påå nede i høyre hjørne når den er tilkoblet med firewire, men når jeg kobler den til med usb kommer den opp. Har også prøvd å laste ned firewire driver fra WD sine hjemmesider, men ser ikke ut til å hjelpe Har formatert den til NTFS hvis det har noe betydning. Noen som vet hva som er galt? Mvh Bushman Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Har testet harddisken med firewire på en gammel maskin med windows xp nå. Der ser det ut som den fungerer som den skal. Kan ikke se overføringshastigheten der, men grovt regnet var den 20-30 MB/s. Problemet ligger altså mest sannsynlig i noen innstillinger i vista eller driverer som ikke fungerer som de skal. Noen son har peiling på hva som kan vær galt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Kan spekulere litt løselig, og da tenker jeg på IRQ deling. Har sett noe slikt med USB som delte IRQ med et spesialkort jeg bruker, da gikk ytelsen på spesialkortet kraftig ned. Siden det er en maskin som ikke trenger USB har jeg bare slått av USB i BIOS. Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Kan spekulere litt løselig, og da tenker jeg på IRQ deling. Har sett noe slikt med USB som delte IRQ med et spesialkort jeg bruker, da gikk ytelsen på spesialkortet kraftig ned. Siden det er en maskin som ikke trenger USB har jeg bare slått av USB i BIOS. 9483210[/snapback] Kan du utdype det litt? Hva er IRQ? Jeg har innebygd firewire port i hovedkortet. Har funnet ut at det er en "VIA OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller". Fant bare driver på nettet som var fra 2001, men ligger inne en driver fra microsoft fra 2006. Endret 12. september 2007 av -Bushman- Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Hva er IRQ? http://www.helpwithpcs.com/upgrading/change-irq-settings.htm http://en.wikipedia.org/wiki/IRQ http://www.pchell.com/hardware/irqs.shtml Den første linken viser deg hvor du ser hva du har, fig 1.1 Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 (endret) Har ingen andre ting på samme kanal som firewire kontrolleren. Her er et screenshot over IRQ: Endret 13. september 2007 av -Bushman- Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 OK. Men jeg syntes det var en rar liste, har aldri sett så mange ACPI entries før. Hos meg er det en, på IRQ 9. Kan heller ikke huske å ha sett negative IRQ nummer. Men jeg kan egentlig ikke så mye om dette. Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Har sikkert noe med Vista å gjøre. Menmen, nå har jeg overført alt jeg trengte med usb. Det gikk raskere enn forventet (~31 Mb/s), men unødvendig å kjøpe med firewire når jeg ikke får brukte det da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå