Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mulig justert kilometerstand?

Pezo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det beste er jo selvfølgelig en dokumentert servicehistorikk som samsvarer med bilens km stand.

De fleste verksteder fører jo opp km stand i sine systemer, dersom du aner hvilke verksteder den har vært hos før kan du jo ta en ringerunde og se om de har noe registrert på denne bilen og om det samsvarer med dagens km stand eller ikke.

Du kan også vurdere generell slitasje i forhold til km stand, men det er jo ingen eksakt vitenskap.

Kan også sjekke selve telleren, dersom den har blitt mekka med så er ofte tallene ute av posisjon i forhold til hverandre, altså at de ikke er på linje lengre. Har også sett dette på biler som er kjørt langt og ikke tukla med, så det trenger ikke være en eksakt vitenskap det heller.

Hvorfor mistenker han at bilen er skrudd tilbake, og hva står km standen på nå?

Edit:

så freddy85 sitt forslag etter at jeg hadde svart, og det er faktisk en svært god ide. Km stan registreres normalt ved EU kontroll, så prøv å finn ut hvilket verksted den har vært på, eller ta en ringerunde til verksteder i området der den er kjørt.

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar

220k på en 98 modell er jo en del da, så litt slitasje må man jo regne med.

Ikke noen sikker måte å se det på bilen nei, og selv om du finner tegn på at det er tukla med så vet du uansett ikke hvor mye.

Tror å sjekke km stand på EU kontroller noen år tilbake er det lureste han kan gjøre dersom han har mistanke om at det er tukla med.

Lenke til kommentar
Aha, mener jeg har hørt om det et sted. Så den kan ikke ha blitt justert samtidig som kilometer telleren ble justert?

9482852[/snapback]

Det ligger endel samfunnssikkerhet og sånt i dette. Disse datane kan ikke forandre eller slettes(uten å fysisk knuse brikkene i hjernen).

Edit: Hvis du er i tvil om at km er riktig, du kjenner følelsen når noe ikke stemmer, så SKYGG unna! Det er masse biler å velge i, ikke vær en idiot og bli lurt av en enda større idiot :!:

Endret av Baardson
Lenke til kommentar

Jeg var klar til å skrive kontrakt på en 1996 passat stv, som hadde 97000 km på telleren, men selger (en bruktbilselger) sa at spidometeret var skiftet, og riktig var ca 130 000, og dette skulle være dokunetntert i serviceboka. Jeg blande, men fant ikke noe. Mens jeg bladde sa han at den var kjørt mellom 140 og 150 000 km. Syntes det var litt rart at han la på litt, men siden han hadde mange biler, fant jeg ut at han sikkert bare husket feil. Avtalen var at jeg skulle ta med min morfar (som er vw mekaniker) for å se på den for sikkerhetsskyld. Fikk med meg registreringsnummer, slik at morfar kunne se på historikken på jobb. Da fant han ut bilen var kjørt 205 000 km, hadde vert kolidert, og hatt en del problemer med vannlekasje. Når jeg sa til selger på telefon at den var kjørt over 200 000km mente han at han hadde fått opplyst at den var kjørt mellom 150 og 160 000 km... Ble ikke passat på meg

Lenke til kommentar
Oi, Modig å skru tilbake over 100000.

Flaks at du hadde kontakter som hjalp deg der da :)

Kansje det er noe med det at man aldri skal stole på noen som selger bruktbiler?

9499720[/snapback]

Om noen først tar seg bryet med å skru tilbake så skrur de jo såpass at det monner på prisen, og jeg tror ikke at 100k eller mer er uvanlig på de bilene som først er juksa med...

Lenke til kommentar
Så det er ikke mulig å se det på bilen altså?

Jeg synes den ikke er over normat slitt, men den har gått 220 og ser ut som den har gått jorda rundt 3 ganger sier han.. hehe

9482630[/snapback]

Hadde bilen gått 3 ganger rundt jorden har bare bilen gått ca 130 000km så hvis bilen har gått 220 har den gått over 5 gang rundt jorden :tease:

Lenke til kommentar
km standen har lite med slitasjen på bilen, f.eks en bil som har gått 150000 kan være et dårligere kjøp en som hat gått 350000.. Spørs helt på hvor glad eieren er i bilen sin. :)

9501556[/snapback]

Jo, men poenget i denne tråden er at man mistenker at en bil er triksa med, og da er ofte slitasjen langt større enn det antall kjørte km skulle tilsi.

Men enig i at lav km stand ikke er synonymt med godt kjøp da...

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar
Så det er ikke mulig å se det på bilen altså?

Jeg synes den ikke er over normat slitt, men den har gått 220 og ser ut som den har gått jorda rundt 3 ganger sier han.. hehe

9482630[/snapback]

Hadde bilen gått 3 ganger rundt jorden har bare bilen gått ca 130 000km så hvis bilen har gått 220 har den gått over 5 gang rundt jorden :tease:

9501547[/snapback]

120 225 km hvis du hadde kjørt rundt ekvator, 120 024 hvis du hadde kjørt andre veien; over polene. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...