Gå til innhold

media senter til ubuntu til komm. med xbox 360

Exentler

Anbefalte innlegg

naboen skal nå sette opp sin gamle dell som filserver med ubuntu. han har tenkt til å få tilgang til filer fra xboxen slik at han får det på tv'en, men det blir da et problem med da at media centeret til xboxen er laget til windows media center (vet ikke helt hvordan funker)

han snakket noen om at med xbox --> windows så måtte windows media centerfor å få kontakt. ikke bare vanlig fildeling

vet dere om noen programmer som kan som kan kjøre i ubuntu som gjør at kan komm. med xboxen ?. eller klarer han seg med samba.

noen forslag ?

Endret av Exentler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært veldig intressert i dette selv, da jeg kjøpte meg en Xbox 360 for ikke mange månedene sidenn.

For det første vil jeg si at disse programmene jeg har prøvd, ingen av dem er særlig brukervennlige. Tviler på noen av dem ligger i brønnene til Ubuntu f.eks. så du må i værste fall kompilere dem selv.

For det andre, per i dag, så er det ingen av programmene som klarer å f.eks. gjøre om .avi (Divx/Xvid) til wmv formatet som Xboxen støtte på direkten (Altså mens du ser filmen på tven). Man kan ved en av de siste versjonene av ffmpeg gjøre om filmer til wmv formatet, men dette kan ikke gjøres på direkten. Dette kan du jo forsåvidt ikke gjøre på Windows heller, men der har det blitt programmer (f.eks. Tversity) som klarer å gjøre dette på direkten.

Her er noen av programmene jeg har "funnet":

Ushare fungerte relativt greit, og er forsåvidt den beste alternativet - synes jeg.

x360mediaserver virker forsåvidt også greit, personlig likte jeg bedre Ushare. Derimot, så har dette programmet gjort det mulig å gjøre video filer om på direkten. Problemet er at utvikleren bruker Windows, så dette fungerer ikke på Linux for øyeblikket. Dette programmet er skrevet i java så det skulle ikke være noe problem å få installert det på ubuntu.

Twonkymedia er et til program. Jeg har ikke sett så på det i det hele tatt, uten om at jeg har lest at det skal være ganske greit å sette opp. Tingen er nemlig at programmet koster penger, men jeg tviler derimot sterkt på at dette kan gjøre om video filer på direkten så jeg ser ikke helt vitsen med å prøve det ut.

Hvis du finner noe som klarer å gjøre om på direkten blir jeg utrolig glad :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei! Vet ikke om dette er aktuelt for dere, men hvis man vil ha transcoding, så kan man kjøre tverisity i vmware i XP. Dette er den eneste løsningen jeg har funnet som fungerer. Litt synd at man må gjøre det så tungvint, men når det eneste jeg bruker windows til er tversity, så ble dette den beste løsningen jeg fant.

Lenke til kommentar
Transcoding er vel ikkje så nødvendig lenger når X360 har fåt divx/xvid støtte?

YES! Det er mye bedre og se sine filmer nå.

Men! Det er noe som kalles MEDIA Sharing i Windows Media Player som lar Xboxen lettere og finne sangene.

Men det tregner man ikke. Det er nok at maskinen deler ei mappe tror jeg, har ikke prøvd uten meidasharing påslått (WMP trenger ikke og være påslått).

Prøv og se om du finner noe som gjør at du kan dele mapper (på Ubuntu seff) slik at windows maskiner kan finne de uten problemer. Da finner sikkert Xboxen de også uten problemer

Lenke til kommentar
Trenger ikke og transkode med opptateringen som nettopp kom ut fra microsoft... Hrisebro..

Flott nytt, jeg får oppdatere howto'en med informasjonen.

For dere som er ute etter programmer for å gi xbox eller ps3 tilgang til filene, så har jeg ramset opp det grøvste nederst i punkt 3.6.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...