Gå til innhold

Hvordan fungerer en LCD skjerm?


stekre

Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke rundt omkring på nettet, men finner ingen fullstendig og enkel forklaring på hvordan en LCD skjerm fungerer. Noen her som vet det?

 

Det jeg lurer på er hvordan hz på en crt og ms på en lcd relaterer seg til hverandre. Er ms et tall for hvor lang tid det tar mellom hver skjermoppdatering, eller har det ikke noe med det å gjøre?

 

Så vidt jeg har funnet ut så har det med hvor lang tid det tar for en pixel skifte tilstand, men jeg kan ikke finne noe om hva dette vil si i praksis. Kan man teoretisk på en 2ms skjerm få 500 fps? Eller er det også andre ting som påvirker dette?

 

Jeg trodde egentlig at lcd skjermer ikke kunne vise mer enn 75 hz/fps, men dette stemmer lissom ikke overens med ms..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, men det står bare teoretisk hvordan en LCD skjerm funker. Ikke hvordan den funker i praksis. Men fant det ut på denne siden:

 

http://www.tweakguides.com/Graphics_8.html

 

Det var sånn halvveis som jeg trodde, at LCD skjermer ikke kan vise 100 fps på en data. Rett og slett fordi programvare og resten av hardwaren er bygd etter prinsippet til CRT skjermer, så LCD skjermer må emulere dette for å fungere.

 

Kort fortalt så er det disse tingene som forhindrer lcd skjermer å vise teoretisk fps.

 

- Hardware lager fulle bilder og sender dette til skjermen, så LCD skjermer må emulere refresh rate.

 

-DVI tilkobling har for liten båndbredde. Maks fps som DVI kan sende er 85hz ved 1280x1024 og 24bpp farger.

 

-LCD produsenter setter maks hz til typisk 60hz for å være sikker på at skjermen skal fungere som tenkt.

 

Så ikke mye vits med rå pc som kan vise 200fps om du har en LCD skjerm som ikke greier mer enn 60hz i windows. Så da holder jeg meg fortsatt til CRT skjermen min som kan vise 100hz...

 

Tror det er mange som maser om 100 tick cs servere og fps som ikke tenker på hva skjermen kan vise.

Endret av stekre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...