thomasrh Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Hei. Jeg har nettopp flyttet til en ny leilighet og deler nå internet med flere andre personer. For det meste er det bare et par av dem som bruker den dog. Men en av dem har torrent programmer gående hele døgenet. Det er ikke at han laster ned som er problemet, men at han bruker hele upload båndbredden hele tiden. Personlig bruker jeg nettet stort sett til å browse og spille spill (f.eks World of Warcraft). Når jeg er online i WoW er latency sjelden eller aldri under 300ms og ofte vokser den til 1-2,000ms etterhvert. Jeg har prøvd å snakke med denne fyren men hvergang påstår han bare at han ikke laster ned og at det må være noe galt med nettet. Men jeg vet at han laster opp på max. hastighet hele tida fordi jeg har adgang til ruteren. Jeg ser at 99-100% av upload er i bruk døgnet rund der. Og for å være sikker på at det er han prøvde jeg å blokere MAC-adressen hans mens han var på jobb og plutselig var nettet helt ledig. Dette er ikke noen løsning jeg kan bruke uansett dog for han har like mye rett til å ha nett som jeg. Jeg mener dog han ikke har rett til å sitte på hele den utgående båndbredden vår og kjøre nettet i senk for oss andre. Nå har jeg browset nettet endel etter løsninger på dette og stort sett er det å begrense båndbreddebruk på klientmaskinen som er svaret. Dette er såklart uaktuelt siden han må være med på den løsningen selv. Så jeg fant ut at det er noe som heter QoS (Quality of Service). Dette skal visstnok være en løsning for å begrense båndbredde til de applikasjonene du vil det til og gi applikasjoner som trenger det "helt sikret" båndbredde. På ruteren (Netopia 3357w) fant jeg ikke noe som het QoS og tenkte at typisk nok støtter ikke denne ruteren det. Men så fant jeg noe som heter Diffserv, og dette er visstnok en implementasjon av QoS. Jeg aktiverte Diffserv og dette er det jeg ser : Diffserv Enabled: Yes Lo/Hi Ratio : 90 Show/Change Rules... Add Rules... Delete Rules... Nå prøvde jeg å legge inn en ny regel slik : Name : WoW Protocol : TCP (andre valg er UDP, ICMP, other) Priority : expedite (andre valg er "assure" og"off") Direction : both (andre valg er outbound oginbound) Start Port : 3724 End Port : 3724 Inside Ip Adress : 10.0.0.2 (dette er min interne IP-adresse) Outside Ip Adress : 0.0.0.0 (Her er link til Firmware guiden : Netopa Firmware User Guide) Jeg restartet ruteren og prøvde meg i WoW. Det så veldig lovende ut en 10 minutters tid. Så logget jeg på Ventrilo (voice chat program) og 5 minutter senere bare mistet jeg forbindelsen med WoW helt. Jeg logget på igjen og det gikk fint en 5 minutter igjen før jeg datt ut. Så jeg lukket Ventrilo og prøvde igjen, men 5 minutter senere datt jeg nok engang ut av spillet. Jeg prøvde en siste gang og nå gikk det en 10 minutter før jeg fikk en helt voldsom latency oppgang. Opp til 3000ms, det varte i 30-40 sekunder før det roet seg igjen men jeg mistet ikke forbindelsen. Det er dog komplett umulig å spille på denne måten. Uansett, det jeg lurer på er om jeg har satt opp denne regelen riktig? Og også om den egentlig er aktiv idet hele tatt så lenge jeg ikke har regler for andre ting? Det jeg jo gjerne skulle hatt er HTTP, mail, MSN, spill, osv som "viktige" programmer mens torrents og andre nedlastinger som "mindre viktige". Men hvordan gjør jeg dette? Setter jeg opp sånne regler for alle porter til alle interne IP adresser? Bruker jeg 0.0.0.0 som intern adresse for å la reglen gjelde for alle? Kan sette hele IP adressen til en masking på "mindre viktig"? Hva er egentlig "mindre viktig"? Det er bare 3 valg og den ene er "off" som betyr at reglen ikke gjelder. Firmware guiden jeg linket over hjelper meg lite fordi den bare forklarer hva hvert felt er på en teknisk måte (dvs. du må nesten vite hva du gjør for å skjønne det) All hjelp er god hjelp. Takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå