Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser. Dårlig minne, eller defekt skjemkort?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har nettopp fått meg brenn ny pc, alt er korrekt satt sammen og plugget i.

Allerede ved første oppstart ville ikke maskinen odentlig starte og på lcd monitoren bak på hovedkortet stod det "det dram". Det skulle tilsi problemer med rammen.

Tilslutt fikk jeg likevel starta slik at jeg kunne komme inn i bios. Der stilte jeg alt til fabrikk instillinger manuelt. Jeg kjørte memtest med flere pass og 0 errors. Da tenkte jeg at minnet skulle være i orden. Jeg oppgraderte bios til nyeste.

Men problemene ga seg ikke. Ved installasjonen av windows vista kom det uregelmessige blue screens både før og under installasjonen. Jeg klarte aldri fullføre. Jeg tenkte at minnet fortsatt kanskje var ustabilt og fjernet den ene brikken. Da klarte jeg omsider installere windows uten problemer.

Jeg tenkte jeg skulle prøve litt tunge spill for å teste litt ytelse, det er jo i hovedsak til spill jeg har kjøpt pc'en. Men ved tunge og lettere spill bare fryser datamaskinen. Det virker som om den ikke klarer å vise noen form for 3d-animasjon uten at den fryser. En restart og alt virker normalt.

Jeg skulle på nytt prøve et krevende spill, men da før jeg kom inn i menyen kom det flere rare farger på skjermen og maskinen frøs. Ved restart poster den fint helt med skjermbilde helt til påloggingsmenyen til vista. Da forsvinner bare bildet, skjermen får ingen signaler. Det at at jeg hører påloggingslyden vil si at vista kjører fint i bakgrunnen. Jeg kommer fint inn i bios.

Hva kan problemet være, minne, skjermkortet eller annen feil?

Min HW er følgende:

Asus Striker Extreme

Intel Core 2 Duo E6850

2x WD 500 Gb sata disker

Samsung sata DVD-brenner

2x2 Gb Corsair Twin2x ddr2 PC2 6400

Inno3d Geforce 8800 GTX

TT thoughpower 850W strømforsyning

off dette ble kanskje litt mye..

men takker for all hjelp som måtte komme! :)

Mvh Henke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde lignende problemer med 680i chipsettet(Asus P5N32 E SLI) og 4GB RAM på 800MHz. Det er problemer med nettopp dette, ihvertfall dersom du bruker en eldre BIOS.. men du sier du har lagt inn siste BIOS og denne skal egentlig ha løst dette problemet. Hvilken BIOS la du inn? 1205?

Jeg bruker BIOS 1103 og løste problemet med å sette volt på minne til 2,1 samt overklokke minne til 900MHz. Har fungert som en drøm etter at jeg gjorde det.

Kan selvfølgelig være skjermkortet også... hadde selv feil på mitt første 8800 GTX kort. Symptomer her var problemer med å boote og at den låste seg under spilling.

Endret av @lbino
Lenke til kommentar

Jeg la inn den nyeste, 1305 var det vel. Har prøvd flere forskjellige innstillinger på minnet med 0 feil i memtest, men problemet forsvinner ikke.

Problemet med at skjermen mister signalet har til dels funnet ut av. Når jeg tar ut dvi kontakten fra skjermen og plugger den inn i den andre dvi kontakten på skjermkortet kommer skjermbildet igjen. Dette må gjøres etter hver omstart. Det er også elendlige oppløsninger som ikke kan endres. Dette problemet kom etter jeg la inn nyere drivere fra nvidia. Jeg sletta de nye driverene og har prøvd litt forskjellige andre. Den eneste driveren skjermen ikke mister signalet til, og hvor "alle" oppløsningene kan benyttes, er ved nvidia forceware 100.65 som er gammel. Er driverene virkelig så dårlige, eller?

3dmark 06 har jeg prøvd noen ganger, men PC-en henger seg opp like etter lastinga til første test, noe bilde kommer heller ikke opp. Skjermen forblir bare svart. Restart eneste utvei.

Ved å trykke på "details" i system menyen i 3dmark står det følgende info om skjermkortet som kanskje betyr feil?

"linked display adapters: false"

under "Bus" står det, "Enabled: false"

og på VGA memory clock og core clock står det 0.0 Hz

Normalt? føkka skjermkort?

Kan også legge til PC-en fortsatt fryser under og like etter lasting av spill. Ikke klart å spille noen sekunder engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...