Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan arbeidsgiver kreve oppsigelsetid uten kontrakt

Dalliz2k

Anbefalte innlegg

Jeg startet å arbeide i en bedrift for noen uker tilbake. Har akkurat blitt ferdig med opplæringen. Har heller ikke skrevet under på noen kontrakt. Å nå etter jeg har sagt opp krever arbeidsgiveren min oppsigelsestid på 2 uker. Har de krav på dette så lenge jeg ikke har skrevet kontrakt? Og har jeg krav på å få utbetalt lønn de dagene jeg jobbet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg startet å arbeide i en bedrift for noen uker tilbake. Har akkurat blitt ferdig med opplæringen. Har heller ikke skrevet under på noen kontrakt. Å nå etter jeg har sagt opp krever arbeidsgiveren min oppsigelsestid på 2 uker. Har de krav på dette så lenge jeg ikke har skrevet kontrakt? Og har jeg krav på å få utbetalt lønn de dagene jeg jobbet?

9479158[/snapback]

Arbeidsmiljøloven sier:

§ 15-3. Oppsigelsesfrister

(1) Hvis  ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder engjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

....

7) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale.

Du får se hvilket av disse alternativene som passer for din situasjon..

Du har selvsagt krav på lønn for de dagene du har arbeidet.

Lenke til kommentar
Er det ikke sån at så lenge du ikke har kontrakt, så kan du slutte på dagen, og du kan få sparken på dagen?

Jeg sluttet etter 2 dager i en jobb jeg hadde uten kontrakt

9481546[/snapback]

Det ble litt slitsomt å lese utdragene fra arbeidsmiljøloven over her, eller?

Du kan deffinitivt ikke sies opp på dagen fordi arbeidsgiver ikke skjøter sine plikter og sørger for å skrive kontrakt!

Lenke til kommentar

9479158[/snapback]

Arbeidsmiljøloven sier:

(1) Hvis  ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder engjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

....

7) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale.

9480960[/snapback]

I loven står det om arbeidstaker er SKRIFTELIG ansatt på en bestemt prøvetid. Saken er den at det er IKKE NOE skriftlig i denne situasjon.

Lenke til kommentar

9479158[/snapback]

Arbeidsmiljøloven sier:

....

9480960[/snapback]

I loven står det om arbeidstaker er SKRIFTELIG ansatt på en bestemt prøvetid. Saken er den at det er IKKE NOE skriftlig i denne situasjon.

9484594[/snapback]

Isåfall vil jeg tro det er én måned som gjelder. Hvis arbeidsgiver tilbyr deg 2 uker (men du vil helst slutte på dagen??) så er jo det bedre for deg enn én måned. Hvis du har fått utbetalt lønn, så er det vel også fint lite arbeidsgiver kan gjøre hvis du bare ikke kommer på jobb...

Lenke til kommentar

hehe.. Ja, saken e vel egentlig den at sjefen sa det var greit, for jeg jobbet bare 4 dager, å ga beskjed jeg kunne ikke komme der mer, for det gikk ikke opp med skolen. Å sjefen sa faktisk det var greit, så plutselig kommer hun å ber meg jobbe!

Å det har seg sånn jeg kan ikke komme de 3 dagene hun prøve å få meg til å jobbe!

Men som du sa, er vel heller fint lite hun kan gjør om jeg ikke kommer på jobb :thumbup:

Lenke til kommentar

Dersom du ikke har kontrakt har du vel heller ingen avtale om lønn? Eller..?

Så i teorien kan vel sjefen være skikkelig idiot å "tvinge" deg til å arbeide de siste to ukene før du får utbetalt lønn?

Endret av vegardostrem
Lenke til kommentar
hehe.. Ja, saken e vel egentlig den at sjefen sa det var greit, for jeg jobbet bare 4 dager, å ga beskjed jeg kunne ikke komme der mer, for det gikk ikke opp med skolen. Å sjefen sa faktisk det var greit, så plutselig kommer hun å ber meg jobbe!

Å det har seg sånn jeg kan ikke komme de 3 dagene hun prøve å få meg til å jobbe!

Men som du sa, er vel heller fint lite hun kan gjør om jeg ikke kommer på jobb  :thumbup:

9484929[/snapback]

Når det er snakk om 4 dager, så bør det gå an å bruke litt fornuft, og si at du bare kan slutte, ja... Men du har krav på lønn for de dagene du jobbet.

Lenke til kommentar

9479158[/snapback]

Når det ikke er avtalt noe skriftlig gjelder det dere har avtalt på annen måte f.eks. muntlig.

Hvis ikke annet er avtalt gjelder aml. § 15- 3, som er postet lenger opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...