Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

3kj...salisylsyre mer løselig enn acetylsalisylsyr

Anbefalte innlegg

Salisylsyra er mer løselig i alkohol og vann enn det esteren acetylsalisylsyra er. Jeg går ut i fra at grunnen til dette er at esteren ikke kan binde via hydrogenbinding.

Men er det noen som kan gi litt mer utdypende forklaring? Har dette noe med omkrystallingen av esteren å gjøre?

Endret av cira11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette går vel på polaritet, om jeg ikke tar helt feil? "likt løser likt". Saltsyre er polart, acetylsalisylsyre er ikke fullt så polart.

9481482[/snapback]

unnskyld, det var ikke saltsyre, men fenolen salisylsyre jeg mente.

Hjelper det litt på vei?

Lenke til kommentar

c) Salisylsyra er mer oppløselig i en blanding av vann og etanol fordi den er et mindre molekyl enn acetylsalisylsyra, samtidig inneholder salisylsyra i tillegg til syregruppa også en hydroksylgruppe (OH) isteden for esteren -COO-CH3 som acetylsalisylsyra inneholder. Estergruppa er lite løselig i vann mens hydroksylgruppa er godt løselig i vann. Dermed vil acetylsalisylsyre i en blanding av etanol og vann felles ut mens salisylsyra ikke vil det. Dermed får vi også i omkrystalliseringen bare dannet ren acetylsalisylsyre.

Edit: er det forsøket: "Kondensasjonsreaksjon: Fra salisylsyre til acetylsalisylsyre" du jobber med, svaret er nemlig sakset fra min gamle rapport når vi hadde det forsøket.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
c) Salisylsyra er mer oppløselig i en blanding av vann og etanol fordi den er et mindre molekyl enn acetylsalisylsyra, samtidig inneholder salisylsyra i tillegg til syregruppa også en hydroksylgruppe (OH) isteden for esteren -COO-CH3 som acetylsalisylsyra inneholder. Estergruppa er lite løselig i vann mens hydroksylgruppa er godt løselig i vann. Dermed vil acetylsalisylsyre i en blanding av etanol og vann felles ut mens salisylsyra ikke vil det. Dermed får vi også i omkrystalliseringen bare dannet ren acetylsalisylsyre.

Edit: er det forsøket: "Kondensasjonsreaksjon: Fra salisylsyre til  acetylsalisylsyre" du jobber med, svaret er nemlig sakset fra min gamle rapport når vi hadde det forsøket.

9487313[/snapback]

Jepp...det er det.

Kan ikke få takket deg nok.....tusen hjertelig takk :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...