Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Og vi gjentar: Det er du som hevder du har rett til eller krav på noe og da er det opp til deg å bevise at du faktisk har det. 9480703[/snapback] Så med andre ord var din påstand hentet fra løse luften og ikke verdt noe som helst Lenke til kommentar
Canute Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Som jeg sa i en tråd på GNU/Linux delen av forumet for en halvtime siden; Jeg hadde Debian Linux installert på en Dell pc som kom med XP. Skjermen ble halveis ødelagt, men jeg fikk reparert den selv om de var fullt klar over at det var Linux på den. Jeg forstår det veldig godt at HP ikke vil gi deg support for software når du har et annet operativssystem. Hardware er en helt annen ting. Lenke til kommentar
dominus Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 jeg tror du har vært uheldig med vedkommede du snakket med. har ett par businessmodeller som kom med vista. etter å ha forklart de hva problemene bunner i fikk jeg image for xp til maskinene. det var ikke engang nødvendig å heve stemmen.. det må sies i tillegg at jeg prøvde med en original xp sp2 cd jeg har liggende men det ble bare tull. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Som jeg sa i en tråd på GNU/Linux delen av forumet for en halvtime siden; Jeg hadde Debian Linux installert på en Dell pc som kom med XP. Skjermen ble halveis ødelagt, men jeg fikk reparert den selv om de var fullt klar over at det var Linux på den. Jeg forstår det veldig godt at HP ikke vil gi deg support for software når du har et annet operativssystem. Hardware er en helt annen ting. 9480763[/snapback] Vell nå er det neppe noen fare for å ødlegge noe som helst med å skifte os fra vista til xp eller andre veien,da skulle mange maskiner vært ødlagt. Dessuten har jeg utført dette uten problem på andre merker. Men hovedpoenget blir uansett at om en maskin (uansett merke) er laget slik at den ikke vil fungere med annet os enn det innstalerte og produsenten heller ikke er intrisert i å lage drivere for andre os så bør dette opplyses temmelig klart i spesifikasjonene til maskinen, og som jeg har vist tidligere trengst det bare en enkel linje til det Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 jeg tror du har vært uheldig med vedkommede du snakket med. har ett par businessmodeller som kom med vista. etter å ha forklart de hva problemene bunner i fikk jeg image for xp til maskinene. det var ikke engang nødvendig å heve stemmen.. det må sies i tillegg at jeg prøvde med en original xp sp2 cd jeg har liggende men det ble bare tull. 9480822[/snapback] Jeg kom til avd i sverige og han jeg snakket med måtte spørre sjefen. Nå har jeg imidlertid sendt mail + kontaktet noen jeg vet jobber der,mulig dette kan gi andre svar,dette vet jeg imidlertid ikke noe om fær tidligst i morgen. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Så med andre ord var din påstand hentet fra løse luften og ikke verdt noe som helst 9480749[/snapback] Og hva er det du prøver å komme fram til? At du ikke har noe bevis for at du har krav på eller rett til det du påstår? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Så med andre ord var din påstand hentet fra løse luften og ikke verdt noe som helst 9480749[/snapback] Og hva er det du prøver å komme fram til? At du ikke har noe bevis for at du har krav på eller rett til det du påstår? 9480934[/snapback] Jeg prøver ?? Hvor har jeg sagt at jeg har bevis for at jeg har krav på noe?? Jeg sier jeg mener i denne diskusjonen og derfor har lyst til å faå det avklart Case Closed EDIT: Redigert siden jeg quotet feil person Endret 12. september 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Litt ekstra info her. Jeg har nå fått fastslått at den beskjeden fra HP om at jeg mister support bare er tull og tøys. HP vil opprettholde både garanti og support om jeg innstalkerer XP Har derfor endret topic litt i forhold til dette,se første post. Endret 12. september 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Det siste sitatet er ikke fra en av mine poster så rett opp det før vi diskuterer videre. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Det siste sitatet er ikke fra en av mine poster så rett opp det før vi diskuterer videre. 9481094[/snapback] OK,beklager det Ting kan gå litt fort i svingene her Lenke til kommentar
haalo Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Så lenge du ikke mister garanti på hardware nå du installerer XP, har du ingenting å klage over. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Se her : HP Notebook PCs - How to add Serial ATA (SATA) driver to a Windows Installation (XP) ->Inst. XP på HP <- Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Så lenge du ikke mister garanti på hardware nå du installerer XP, har du ingenting å klage over. 9481276[/snapback] Om du leser tråden så handlet den om det motsatte,altså ikke garant men support,men at HP nå har snudd her Endret 12. september 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Se her : HP Notebook PCs - How to add Serial ATA (SATA) driver to a Windows Installation (XP) ->Inst. XP på HP <- 9481280[/snapback] Har den,men takk uansett i tillegg er bios så dårlig på denne maskinen at den er ubrukelig,de funksjoner som står beskrevet i linken finnes ikke i biosen på denne maskinen,her kan du stort sett bare forandre bootrekkefølgen og skrive inn passord Endret 12. september 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Grunnen til at du ikke finner drivere er at HP som policy kun legger ut drivere til de OSene som maskinen kan leveres med (og evnt nyere). Ved å legge ut XP-drivere vil de kun skaffe seg selv supporthenvendelser på et produkt de ikke har solgt. (LES: Produktet kunden da ønsker support på er da f.eks Windows XP, IKKE HP-produktet eller OEM-versjonen av Windows som fulgte med som er er pålagt å gi support på) Det du derimot kan gjøre er å se på tilsvarende modeller fra HP som ble solgt før Vista ble solgt. Ofte vil du finne "samme" maskinen ved å endre de siste 2 nummerne i produktnummeret. Som standard så endrer de produktnummerene litt når f.eks legger til mer RAM, bytter CPU, bytter OS osv. Du vil da finne XP-driverne til hardwaren. Det at du ikke klarer å installere andre OS på maskinen virker mildt talt utrolig. Jeg har jobbet med HP (og gamle Compaq)-maskiner i en del år og brukt HP-laptops privat og aldri møtt en maskin jeg ikke har klart å installere andre OS på. Nå skal det sies at jeg konsekvent holder meg unna Pavilion/Presario-modellene, men jeg har heller aldri hørt om lignende tilfeller der. Grunnen til at HP fjerner support ved annet OS er at man ofte kan oppleve feil i disse. Fra personlig erfaring har det vært en del ACPI problemer med diverse BIOSer på laptops som har gjort at viftestyring på laptops ikke har fungert (og dermed har ting død pga varme). Jeg har heldigvis ikke opplevd dette, men det bare viser til at ting kan skje med andre OS. Mitt tips er: brenn ut recovery-platen (eller si til HP at du fikk et virus som slettet hele disken din og be de sende deg en) og ha denne tilgjenglig dersom du skulle få problemer senere. Da vil du hvertfall kunne sende tilbake PC'en til dem slik de ønsker den skal være. 9480454[/snapback] Jeg har rcovery platen,jeg har 2 nye disker og jeg sier ikke det er umulig å legge inn xp. det HP har gjordt er at de har ordnet det slik at fjerner du os disken forsvinner alt og en må da legge inn satadriverne via en minnepinne for å finne diskene,så det er mulig selv om det er inviklet(iallefall for vanlige dødlige) men dette er jo til ingen nytte så lenge hp nekter å lage drivere som fungerer i noe annet en vista til touchknappene,fjærnstyring osv. Du får da en maskin med xp,men som bare halvparten fungerer på. 9480542[/snapback] Sitter du med en XP med SP2? Isåfall er jeg overrasket... Uansett så er det ikke HP sin feil at Microsoft ikke har shippet SATA-driverne sammen med XP. Dersom de ikke har gjort det er det kanskje enda en god grunn for at HP ikke velger å støtte XP. Touchknappene og fjernstyring finnes det garantert drivere til, du må bare lete litt blandt de eldre modellene med samme funksjoner... Et godt tips kan være å se på listen over hvilke modeller som støttes av dine drivere. Finner du noen av de modellene som har samme type funksjoner og ble levert med XP vil du nok garantert finne XP-drivere til utstyret ditt der. Edit: Jeg er ikke overrasket om disse driverne fungerer til touchpad'n din og disse drivernefungerer til easy access-knappene. Endret 12. september 2007 av CrZy_T Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Grunnen til at du ikke finner drivere er at HP som policy kun legger ut drivere til de OSene som maskinen kan leveres med (og evnt nyere). Ved å legge ut XP-drivere vil de kun skaffe seg selv supporthenvendelser på et produkt de ikke har solgt. (LES: Produktet kunden da ønsker support på er da f.eks Windows XP, IKKE HP-produktet eller OEM-versjonen av Windows som fulgte med som er er pålagt å gi support på) Det du derimot kan gjøre er å se på tilsvarende modeller fra HP som ble solgt før Vista ble solgt. Ofte vil du finne "samme" maskinen ved å endre de siste 2 nummerne i produktnummeret. Som standard så endrer de produktnummerene litt når f.eks legger til mer RAM, bytter CPU, bytter OS osv. Du vil da finne XP-driverne til hardwaren. Det at du ikke klarer å installere andre OS på maskinen virker mildt talt utrolig. Jeg har jobbet med HP (og gamle Compaq)-maskiner i en del år og brukt HP-laptops privat og aldri møtt en maskin jeg ikke har klart å installere andre OS på. Nå skal det sies at jeg konsekvent holder meg unna Pavilion/Presario-modellene, men jeg har heller aldri hørt om lignende tilfeller der. Grunnen til at HP fjerner support ved annet OS er at man ofte kan oppleve feil i disse. Fra personlig erfaring har det vært en del ACPI problemer med diverse BIOSer på laptops som har gjort at viftestyring på laptops ikke har fungert (og dermed har ting død pga varme). Jeg har heldigvis ikke opplevd dette, men det bare viser til at ting kan skje med andre OS. Mitt tips er: brenn ut recovery-platen (eller si til HP at du fikk et virus som slettet hele disken din og be de sende deg en) og ha denne tilgjenglig dersom du skulle få problemer senere. Da vil du hvertfall kunne sende tilbake PC'en til dem slik de ønsker den skal være. 9480454[/snapback] Jeg har rcovery platen,jeg har 2 nye disker og jeg sier ikke det er umulig å legge inn xp. det HP har gjordt er at de har ordnet det slik at fjerner du os disken forsvinner alt og en må da legge inn satadriverne via en minnepinne for å finne diskene,så det er mulig selv om det er inviklet(iallefall for vanlige dødlige) men dette er jo til ingen nytte så lenge hp nekter å lage drivere som fungerer i noe annet en vista til touchknappene,fjærnstyring osv. Du får da en maskin med xp,men som bare halvparten fungerer på. 9480542[/snapback] Sitter du med en XP med SP2? Isåfall er jeg overrasket... Uansett så er det ikke HP sin feil at Microsoft ikke har shippet SATA-driverne sammen med XP. Dersom de ikke har gjort det er det kanskje enda en god grunn for at HP ikke velger å støtte XP. Touchknappene og fjernstyring finnes det garantert drivere til, du må bare lete litt blandt de eldre modellene med samme funksjoner... Et godt tips kan være å se på listen over hvilke modeller som støttes av dine drivere. Finner du noen av de modellene som har samme type funksjoner og ble levert med XP vil du nok garantert finne XP-drivere til utstyret ditt der. Edit: Jeg er ikke overrasket om disse driverne fungerer til touchpad'n din og disse drivernefungerer til easy access-knappene. 9481731[/snapback] Jepp,det er med SP2 og det som er pussig er at det funker på en acer med vista org, de driverne du nevner har jeg sett på så det er mulig jeg gjør et nytt forsøk nå som HP har endret standpunkt PS, bare så det er sagt så fungerer maskinen perfekt i Vista ,men eieren vil ha xp noe han ble forespeilet ikke skulle vøre et problem når han kjøpte den. Det er altså ikke på min maskin,jeg kjører Vista jeg (se signatur) Endret 12. september 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
TEE Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Maskinen leveres med Vista Home Premium. Gitt funksjoner på maskinen kan kun nyttes ved bruk av dette operativsystemet. 9480442[/snapback] Dette opplyses faktisk i manualen som skal følge med i esken. Man garanterer kun for at alle funksjoner fungerer med orginal programvare installert. En annen ting jeg reagerer på er det HP sier at om du bytter OS, så mister du support på hele maskinen. Dvs hvis nettverkskortet muligens er defekt, vil du ikke få hjelp før Vista er lagt inn igjen 9480668[/snapback] Dersom nettverkskortet fungerer med Vista er det ikke defekt. Dermed kan man kreve at det prøves med orginalt OS og drivere installert, eventuelt at du risikerer gebyr dersom du sender maskinen på verksted og alt fungerer der med orginal programvare installert. Du har heller ingen rett eller krav på å få maskinen din til å fungere med XP, siden du kjøpte den med Vista. Noe jeg ber deg dokumentere,for om du kan dokumentere dine bastandte påstander så kan muligens jeg spare meg masse arbeid 9480672[/snapback] Forbrukerkjøpsloven §15 Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingena) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper Når produktet leveres med Vista, og det opplyses fra produsenten at man kun kan garantere for at alle funksjoner virker med orginalt OS installert, har du ikke grunn til å forvente noe annet. Jeg forstår det veldig godt at HP ikke vil gi deg support for software når du har et annet operativssystem. Hardware er en helt annen ting. 9480763[/snapback] Det gis full hardwaresupport uansett OS som er installert. Det er kun support på softwarespørsmål man ikke har lenger, da det ikke benyttes software som ble levert med maskinen. Endret 12. september 2007 av TEE Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 (endret) TEE,greit nok det meste av det du skriver,men jeg etterlyser bla at produsent skriver i spes til maskinen at denne ikke fungerer med andre os enn det innstalerte. Det kan da ikke være så vanskelig fordi noen modeller (som denne) gjør ikke det, menst andre modeller med Vista glatt fungerer med XP. Dermed har produsent gardert seg,samtidig som kunde vet hva han skal forholde seg til. Dette ville forenkle saken betydelig og når så selger i tillegg sier at det ikke er noen problemer med xp på den modellen blir jo forvirringen komplett . Det tror jeg de fleste her kan være enige i . Dette opplyses faktisk i manualen som skal følge med i esken. Man garanterer kun for at alle funksjoner fungerer med orginal programvare installert. har ikke klart å finne det her iallefall,mulig det står i bruksannvisningen,men den ligger på cden og en må da ta maskinen i bruk for å finne den. Når produktet leveres med Vista, og det opplyses fra produsenten at man kun kan garantere for at alle funksjoner virker med orginalt OS installert, har du ikke grunn til å forvente noe annet. Men slike opplysninger mangler jo i spes for maskinen,det er jo det eneste en kan forholde seg til når en kjøper den,og derfor kommer det inn igjen de jeg sa øverts i dette inlegget. Det gis full hardwaresupport uansett OS som er installert. Det er kun support på softwarespørsmål man ikke har lenger, da det ikke benyttes software som ble levert med maskinen. Den er god og som du ser så endret jeg bla topic etter at du fastslo dette tidligere. Endret 12. september 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
TEE Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 TEE,greit nok det meste av det du skriver,men jeg etterlyser bla at produsent skriver i spes til maskinen at denne ikke fungerer med andre os enn det innstalerte. 9481903[/snapback] Den fungerer med andre OS, men man kan ikke garantere for full funksjonalitet. Det med å installere XP som du har problemer med skjønner jeg ærlig talt ikke helt, og jeg vil anbefale deg å sende en e-post til support med en beskrivelse av problemet for å få sjekket det nærmere. De som svarer på PC-spørsmål på e-post er som regel ganske kreative og sta for å få noe til å fungere Jeg kikket forøvrig litt rundt på supportsidene og drivernedlastinger, og fant denne som kanskje kan hjelpe deg: HDX9000-serie drivere for XP Har blant annet nedlasting for HP Quick Launch Buttons. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 TEE,greit nok det meste av det du skriver,men jeg etterlyser bla at produsent skriver i spes til maskinen at denne ikke fungerer med andre os enn det innstalerte. 9481903[/snapback] Den fungerer med andre OS, men man kan ikke garantere for full funksjonalitet. Det med å installere XP som du har problemer med skjønner jeg ærlig talt ikke helt, og jeg vil anbefale deg å sende en e-post til support med en beskrivelse av problemet for å få sjekket det nærmere. De som svarer på PC-spørsmål på e-post er som regel ganske kreative og sta for å få noe til å fungere Jeg kikket forøvrig litt rundt på supportsidene og drivernedlastinger, og fant denne som kanskje kan hjelpe deg: HDX9000-serie drivere for XP Har blant annet nedlasting for HP Quick Launch Buttons. 9482122[/snapback] Har studert den nylig,men takk uansett. Hp har jo også en side der de viser hvordan en kan legge inn stadriver siden denne ikke er i xp,men der viser de til biosinnstillinger på en vanlig hp og ikke på denne. Hvorfor sier jeg vanelig HP? Jo fordi alle hp maskiner jeg har sett på har en "anstendig" bios menst denne har en bios der du kan endre bootrekkefølgen og skrive inn passord,stort mere får du ikke gjøre der og de funksjoner som hp viser til finnes ikke i biosen på denne maskinen. Mulig det kunne være en ide å oppdatere dette - Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå