haalo Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Å ikke lage drivere til andre OS enn det OSet som er forhåndsinstallet, er ikke det samme som å lase maskinen, de har ikke lagt inn noen kunstige sperrer for andree OS. Det er hardware-kjøperens ansvar å sjekke om hardwaren er støttet av ønsket OS før han/hun kjøper. Det er godt mulig alle disse "vitale" HP-funksjonene er støttet uoffisielt. Endret 12. september 2007 av xNINJA Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Dette er en sak hvor kunden bare kan skylde seg selv. Man kan synes det er dårlig service men kan ikke rette noen krav mot produsenten i det hele tatt. Det blir som å klage over at en bilprodusent ikke tilbyr service hvis du bytter motoren til forrige utgave. Når det står klart og tydelig at maskinen leveres med Vista bør man sjekke på forhånd hvilke muligheter som finnes, ikke komme og klage etterpå. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Det å ikke gi ut drivere for et visst produkt til visse OS er jo ikke akkurat noe nytt da. De som har brukt GNU/ Linux en stund vet smertlig at visse hardware konfigurasjoner er nesten umulig å få til som følge av drivermangel. Man har jo det problemet til MacOSX også. Det er slik Microsoft har vunnet fram i markedet, fordi man bruker propritære standarder som kun fungerer på et OS. Det blir som at ma nsier enten får du bruke det vi vil at du skal bruke, eller så får du bare holde kjeft. Det du etterspørr av drivere blir som man skulle kjøpt et nettverkskort som er fullt støttet under Windows, men på GNU/ Linux så fungerer det ikke nativt pga. drivermangler. Man kan ikke da forvente å få utlevert drivere, noe som oftest ikke skjer heller. Derfor har man oftest gått sammen og funnet ut alternativ. Det samme må man nok gjøre her også. Nei, kanskje "ikke verdens beste OS" er verdens beste allikevel når alt kommer til alt. Og ja, HP har all grunn til å nekte deg hjelp med drivere og support på XP så lenge den kom ferdig konfigurert med Vista. 9480152[/snapback] Nok en gang,dette har ikke noe med vista,linux eller andre å gjøre,fordi hovedpoenget er at HP har laget egne drivere til vitale deler,disse har de bestemt seg for å gi ut til bare Vista og det utenå opplyse dette,det er der jeg mener feilen ligger. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Hva er feil med dette? Du kan godt synes det er dumt men det er da produsentens valg og bare noe du må forholde deg til? Hvor mener du grensen burde gått? Skal de måtte si fra om alle OS de ikke lager drivere til hadde det blitt noen sider... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Dette er en sak hvor kunden bare kan skylde seg selv. Man kan synes det er dårlig service men kan ikke rette noen krav mot produsenten i det hele tatt. Det blir som å klage over at en bilprodusent ikke tilbyr service hvis du bytter motoren til forrige utgave. Når det står klart og tydelig at maskinen leveres med Vista bør man sjekke på forhånd hvilke muligheter som finnes, ikke komme og klage etterpå. 9480250[/snapback] Pussig,hvorfor har det vært så mange klager for at "gamle" produkter ikke fungerer i Vita? Hvorfor er MS hudflettet for dette i tråd etter tråd,når en plutselig ikke kan forvente at en annen produsent skal gjøre noe lignende. Her synest jeg det lukter dobbeltmoral lang vei. Og nok en gang det er ikke drivere til xp som sådan jeg etterspør,men drivere til deler som HP selv har komponert og valgt å lage støtte for i kunnn vista. Endret 12. september 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Hva andre klager på får være deres sak, ikke bland meg opp i det. Jeg har ikke ytret et eneste ord om Vista eller MS i den forbindelse. At driverne til HP kun fungerer med det systemet de har valgt er helt naturlig, på samme måte som skruene bare passer til den bilen du har kjøpt. Du må gjerne bytte til andre skruer men da får du ta problemene sjøl. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Hva er feil med dette? Du kan godt synes det er dumt men det er da produsentens valg og bare noe du må forholde deg til? Hvor mener du grensen burde gått? Skal de måtte si fra om alle OS de ikke lager drivere til hadde det blitt noen sider... 9480378[/snapback] Nen sider?? Hvorfor overdrive så veldig? Hvorfor ikke heller prøve å være litt saklig ? Det hadde hold om det stod enkelt og greit i spes til maskinen. Denne maskinen og dets komponenter støtter kunn de innstalerte os og ingen andre Hvor mange sider ble det Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Etter min mening er det at maskinen har Vista forhåndsinstallert ikke god nok info. Dersom det er behov for spesifikke drivere som bare fins for Vista for å få brukt maskinens funksjonalitet fullt ut bør dette være tydelig angitt i beskrivelsen av produktet, på følgende måte: Maskinen leveres med Vista Home Premium. Gitt funksjoner på maskinen kan kun nyttes ved bruk av dette operativsystemet. @xNINJA: Klart kjøper har et ansvar for å sjekke ut en del informasjon knyttet til støttet software, men da bør også informasjonen være enkelt tilgjengelig. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Grunnen til at du ikke finner drivere er at HP som policy kun legger ut drivere til de OSene som maskinen kan leveres med (og evnt nyere). Ved å legge ut XP-drivere vil de kun skaffe seg selv supporthenvendelser på et produkt de ikke har solgt. (LES: Produktet kunden da ønsker support på er da f.eks Windows XP, IKKE HP-produktet eller OEM-versjonen av Windows som fulgte med som er er pålagt å gi support på) Det du derimot kan gjøre er å se på tilsvarende modeller fra HP som ble solgt før Vista ble solgt. Ofte vil du finne "samme" maskinen ved å endre de siste 2 nummerne i produktnummeret. Som standard så endrer de produktnummerene litt når f.eks legger til mer RAM, bytter CPU, bytter OS osv. Du vil da finne XP-driverne til hardwaren. Det at du ikke klarer å installere andre OS på maskinen virker mildt talt utrolig. Jeg har jobbet med HP (og gamle Compaq)-maskiner i en del år og brukt HP-laptops privat og aldri møtt en maskin jeg ikke har klart å installere andre OS på. Nå skal det sies at jeg konsekvent holder meg unna Pavilion/Presario-modellene, men jeg har heller aldri hørt om lignende tilfeller der. Grunnen til at HP fjerner support ved annet OS er at man ofte kan oppleve feil i disse. Fra personlig erfaring har det vært en del ACPI problemer med diverse BIOSer på laptops som har gjort at viftestyring på laptops ikke har fungert (og dermed har ting død pga varme). Jeg har heldigvis ikke opplevd dette, men det bare viser til at ting kan skje med andre OS. Mitt tips er: brenn ut recovery-platen (eller si til HP at du fikk et virus som slettet hele disken din og be de sende deg en) og ha denne tilgjenglig dersom du skulle få problemer senere. Da vil du hvertfall kunne sende tilbake PC'en til dem slik de ønsker den skal være. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Etter min mening er det at maskinen har Vista forhåndsinstallert ikke god nok info. Dersom det er behov for spesifikke drivere som bare fins for Vista for å få brukt maskinens funksjonalitet fullt ut bør dette være tydelig angitt i beskrivelsen av produktet, på følgende måte: Maskinen leveres med Vista Home Premium. Gitt funksjoner på maskinen kan kun nyttes ved bruk av dette operativsystemet. @xNINJA: Klart kjøper har et ansvar for å sjekke ut en del informasjon knyttet til støttet software, men da bør også informasjonen være enkelt tilgjengelig. 9480442[/snapback] Nettop det er dette som er hele poenget,istedenfor blir support hos HP sure og truer med å nekte deg support og kaster på røret. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Nok en gang,dette har ikke noe med vista,linux eller andre å gjøre,fordi hovedpoenget er at HP har laget egne drivere til vitale deler,disse har de bestemt seg for å gi ut til bare Vista og det utenå opplyse dette,det er der jeg mener feilen ligger. 9480334[/snapback] Og som jeg skrev så er dette ikke noe nytt. Man kan ikke kjøpe en pc med forhåndsinnstalert Vista og forvente at man skal kunne kjøre XP på den. Da må man ihvertfall først kontakte produsent/ selger om denne muligheten. XP og Vista er helt to ulike operativsystem selv om det kommer fra samme produsent. Du har heller ingen rett eller krav på å få maskinen din til å fungere med XP, siden du kjøpte den med Vista. Blir akkurat som om man skulle kommet og krevd drivere for Ubuntu. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Grunnen til at du ikke finner drivere er at HP som policy kun legger ut drivere til de OSene som maskinen kan leveres med (og evnt nyere). Ved å legge ut XP-drivere vil de kun skaffe seg selv supporthenvendelser på et produkt de ikke har solgt. (LES: Produktet kunden da ønsker support på er da f.eks Windows XP, IKKE HP-produktet eller OEM-versjonen av Windows som fulgte med som er er pålagt å gi support på) Det du derimot kan gjøre er å se på tilsvarende modeller fra HP som ble solgt før Vista ble solgt. Ofte vil du finne "samme" maskinen ved å endre de siste 2 nummerne i produktnummeret. Som standard så endrer de produktnummerene litt når f.eks legger til mer RAM, bytter CPU, bytter OS osv. Du vil da finne XP-driverne til hardwaren. Det at du ikke klarer å installere andre OS på maskinen virker mildt talt utrolig. Jeg har jobbet med HP (og gamle Compaq)-maskiner i en del år og brukt HP-laptops privat og aldri møtt en maskin jeg ikke har klart å installere andre OS på. Nå skal det sies at jeg konsekvent holder meg unna Pavilion/Presario-modellene, men jeg har heller aldri hørt om lignende tilfeller der. Grunnen til at HP fjerner support ved annet OS er at man ofte kan oppleve feil i disse. Fra personlig erfaring har det vært en del ACPI problemer med diverse BIOSer på laptops som har gjort at viftestyring på laptops ikke har fungert (og dermed har ting død pga varme). Jeg har heldigvis ikke opplevd dette, men det bare viser til at ting kan skje med andre OS. Mitt tips er: brenn ut recovery-platen (eller si til HP at du fikk et virus som slettet hele disken din og be de sende deg en) og ha denne tilgjenglig dersom du skulle få problemer senere. Da vil du hvertfall kunne sende tilbake PC'en til dem slik de ønsker den skal være. 9480454[/snapback] Jeg har rcovery platen,jeg har 2 nye disker og jeg sier ikke det er umulig å legge inn xp. det HP har gjordt er at de har ordnet det slik at fjerner du os disken forsvinner alt og en må da legge inn satadriverne via en minnepinne for å finne diskene,så det er mulig selv om det er inviklet(iallefall for vanlige dødlige) men dette er jo til ingen nytte så lenge hp nekter å lage drivere som fungerer i noe annet en vista til touchknappene,fjærnstyring osv. Du får da en maskin med xp,men som bare halvparten fungerer på. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Nok en gang,dette har ikke noe med vista,linux eller andre å gjøre,fordi hovedpoenget er at HP har laget egne drivere til vitale deler,disse har de bestemt seg for å gi ut til bare Vista og det utenå opplyse dette,det er der jeg mener feilen ligger. 9480334[/snapback] Og som jeg skrev så er dette ikke noe nytt. Man kan ikke kjøpe en pc med forhåndsinnstalert Vista og forvente at man skal kunne kjøre XP på den. Da må man ihvertfall først kontakte produsent/ selger om denne muligheten. XP og Vista er helt to ulike operativsystem selv om det kommer fra samme produsent. Du har heller ingen rett eller krav på å få maskinen din til å fungere med XP, siden du kjøpte den med Vista. Blir akkurat som om man skulle kommet og krevd drivere for Ubuntu. 9480501[/snapback] Vel nå har jeg stasjonær pc og dær kan alle os kjøres,så hvorfor skal det være værre på en bærbar,ja den stasjonære er også ny. Du har heller ingen rett eller krav på å få maskinen din til å fungere med XP, siden du kjøpte den med Vista. Kan du vise til en lovhjemmel som bekrefter dette siden du er så bastant på det,spes med tanke på at produsentene ikke opplyser at maskinene ikke er bakoverkompitable. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Nå er det jo du som hevder at du har rett eller krav på noe så da er bevisbyrden din. Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 OK, Bolson skreiv med RØD utheva skrift og vinnner dermed denne diskusjonen NÅR du ber om drivere til XP så ber du om support til XP eller..? Lenke til kommentar
Makky Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Når ble touchknappene og fjernstyrings-mulighet viktig del av maskina? Maskinen fungerer fint uten de funksjonene. En annen ting jeg reagerer på er det HP sier at om du bytter OS, så mister du support på hele maskinen. Dvs hvis nettverkskortet muligens er defekt, vil du ikke få hjelp før Vista er lagt inn igjen Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Det er jo på det rene at kjøp bygger på avtaler, og en avtale der det leveres med Vista som OS gir ikke selger og tidligere salgsledd noen plikt til å gi støtte for XP. Akkurat som den ikke gir plikt til å støtte Ubuntu eller Solaris for den saks skyld. Dette følger i tillegg av vanlige avtalerettslige prinsipper, også av fkjl. § 15 (1) og kjl. § 17 (1). Med mindre man spesifisert har avtalt at man skal kunne kjøre XP på den. Uansett så er problemet ditt enkelt å løse virker det som, hvis det bare er å slipstreame SATA driverene over på en XP cd. Fremgangsmåte finner du her: http://unattended.msfn.org/unattended.xp/v...bcc23e035366e4/ Det er heller ingen særlig stor hemmelighet at XP ikke har SATA drivere på cden. Det at ekstra knappene på tastaturet ikke virker skikkelig må du nok bare leve med. For oss GNU/ Linux brukere var det ihvertfall slik før at man ofte så det som ekstra bonus hvis noen av disse ekstra knappe- dille- tingene fungerte. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Nå er det jo du som hevder at du har rett eller krav på noe så da er bevisbyrden din. 9480609[/snapback] Ja jeg hevder at HP har gitt ut manglende info,om jeg har rett i det vurderer jeg å få prøvd rettslig så får vi se,menst du fastslår følgende Du har heller ingen rett eller krav på å få maskinen din til å fungere med XP, siden du kjøpte den med Vista. Noe jeg ber deg dokumentere,for om du kan dokumentere dine bastandte påstander så kan muligens jeg spare meg masse arbeid Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Og vi gjentar: Det er du som hevder du har rett til eller krav på noe og da er det opp til deg å bevise at du faktisk har det. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Når ble touchknappene og fjernstyrings-mulighet viktig del av maskina?Maskinen fungerer fint uten de funksjonene. En annen ting jeg reagerer på er det HP sier at om du bytter OS, så mister du support på hele maskinen. Dvs hvis nettverkskortet muligens er defekt, vil du ikke få hjelp før Vista er lagt inn igjen 9480668[/snapback] De er viktige i den forstand at om feks fjernstyringen ikke virker så mister man en viktig funksjon som er et viktig ved feks bruk av tv tuneren i denne maskinen,muligheten til å s¨å av feks trådløst nettverk osv osv. Poenget blir uansett at en får en maskin som da ikke fungerer som reklamen til hp sier og at HP har unlatt å gjøre oppmerksom på at det forutsettes at instalerte os brukes. Men nok en gang synest jeg det er rart at en her mener at ting er en selvføleg for ting som feks MS kritiseres for i lange baner i trååd etter tråd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå