Boralis Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Har vært i kontakt med HP ang problemer med å legge inn XP PRO på en HDX 9050 og svaret fra dem er at maskinen kunn leveres med Vista og at de kunn lager drivere for dette.om jeg inntalerer et annet os vil store deler av maskinen slutte å fungere samtidig mister jeg retten til support. En har kunn rett til support ommaskinen har Vista, hvorpå samtalen avsluttes. Dette betyr i realiteten at HP har låst denne Maskinen til et OS og da blir spørmålet: Er dette lovlig? Hvorfor opplyses ikke dette på deres sider eller i spes til maskinen? Jeg spurte support om det og svaret var at det hadde de ingen intresse av å diskutere med meg engang. EDIT:Siden nye opplysninger nå er kommet fra ansatte/ledelse i HP der de sier at jeg oppretholder support/garanti på maskinen selv om os endres har jeg også endret topic fra "Hp nekter support om du endrer os" til det den nå er Endret 12. september 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Jeg spurte support om det og svaret var at det hadde de ingen intresse av å diskutere med meg engang. 9478996[/snapback] Jeg hadde en slik samtale med en på support fra Telenor Mobil en gang. Følte at jeg ble behandlet som en dritt/vanskelig kunde da jeg spurte om hvor jeg kunne finne avtaleteksten på weben deres. Jeg er redd de nok kan si nei til support for noe de ikke støtter, leveres maskinen med kun et OS, så er du nok kun berettighet support på det OS'et. Om det er bra kundebehandling er jo et annet spørsmål. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Jeg spurte support om det og svaret var at det hadde de ingen intresse av å diskutere med meg engang. 9478996[/snapback] Jeg hadde en slik samtale med en på support fra Telenor Mobil en gang. Følte at jeg ble behandlet som en dritt/vanskelig kunde da jeg spurte om hvor jeg kunne finne avtaleteksten på weben deres. Jeg er redd de nok kan si nei til support for noe de ikke støtter, leveres maskinen med kun et OS, så er du nok kun berettighet support på det OS'et. Om det er bra kundebehandling er jo et annet spørsmål. 9479037[/snapback] Det er vel betenkelig for det de da gjør uten å opplyse kjøperen om det er at de låser deg til et bestemt produkt fra et bestemt firma og utestenger andre,dette er vel strengt tatt ulovlig og konkuransehemmende. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Går vel mer på at de lager Image for 1 OS, og vil du installere et annet så er det opp til deg...men da kan du heller ikke regne med support. Kan tenke meg hvor mye problemer og henvendelser de måtte ha brukt ekstra tid på hvis alle hadde installert hvilket OS de ønsket og ringte inn med div ulike problemer. Dessverre må nok selskap som er så store operere på denne måten. Lenke til kommentar
Tan28 Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Dessverre må nok selskap som er så store operere på denne måten. 9479126[/snapback] Er vel heller desverre slik at selskaper som er så store har råd & mulighet til å operere på denne måten... På en måte kan jeg skjønne HP fordi de med denne holdningen sparer mye tid og penger på kundebehandling, på en annen side er det nesten forkastelig at man gjør ting på denne måten. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Dette synes jeg er dårlig av HP, men de er nok i sin rett til å gjøre det (tror jeg) desverre Lenke til kommentar
fflex Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Vel du kunne jo forsøkt den samme prosedyren med hvilket som helst annet selskap som Dell, Lenovo osv... Vedder 50 øre på at du vil få likt svar. Klart HP er et stort selskap med mye ressurser, man kan godt argumentere at de "misbruker" det, men synes selv dette er forståelig. EDIT: Skal ikke se bort fra at det dukker opp en såkalt "nedgraderingscd" med winxp. Da regner jeg med at man beholder full support selvom man går tilbake til xp. Vet slik praksis eksisterer på et par andre produkter. Endret 12. september 2007 av fflex Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Spørsmålet er vel helst, hvorfor skal de gi deg gratis support når du har endret produktet.... Tipper de har kommet over problemet at dersom de skal hjelpe folk med Windows XP på en maskin levert med Vista, så må de hjelpe folk som ønsker å legge inn alle verdens Linux-distroer..... og sikkert OS X dersom det en eller annen dag skulle kommet bare for å nevne noe. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Dell har samme sak, de kan kun tilby om du har det OSet som maskinen ble levert med, eller om nytt OS som er installert er kjøpt av Dell. Endret 12. september 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Vel du kunne jo forsøkt den samme prosedyren med hvilket som helst annet selskap som Dell, Lenovo osv... Vedder 50 øre på at du vil få likt svar. Klart HP er et stort selskap med mye ressurser, man kan godt argumentere at de "misbruker" det, men synes selv dette er forståelig. EDIT: Skal ikke se bort fra at det dukker opp en såkalt "nedgraderingscd" med winxp. Da regner jeg med at man beholder full support selvom man går tilbake til xp. Vet slik praksis eksisterer på et par andre produkter. 9479194[/snapback] Nå har det seg slik at vi har en Acermaskin med Vista og her er det ingen problem å legge inn XP og heller ingen problem med å få svar på support ang ting rundt dette. HP sier klart at store deler av maskinen vil slutte å fungere med xp fordi de ikke har laget og heller ikke vil lage drivere som støtter xp og de er ikke inrisert i å gi support. Dette hadde vært ok om de opplyste dette i spes for maskinen,at de der gjorde obs på at maskinen var låst til Vista som den i realkiteten er, men det gjøres ikke fordi da ville salget stupt+ at det er vel ulovlig å låse maskinen slik. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Spørsmålet er vel helst, hvorfor skal de gi deg gratis support når du har endret produktet.... Tipper de har kommet over problemet at dersom de skal hjelpe folk med Windows XP på en maskin levert med Vista, så må de hjelpe folk som ønsker å legge inn alle verdens Linux-distroer..... og sikkert OS X dersom det en eller annen dag skulle kommet bare for å nevne noe. 9479316[/snapback] Svaret er enkelt. Jeg søker support for drivere til XP fordi jeg sammen med maskinen kjøpte xp og HP HAR IKKE opplyst at det ikke kan benyttes andre os på maskinen for da slutter store deler av maskinen å fungere. En annen interessant ting er at om du fjærner diskene på maskinen og setter inn to indentiske,ferdig formaterte disker i maskinen og legger inn os så finner ikke maskinen diskene, dette sier hp er fordi driverne er lagt på den ene disken og en MÅ bruke det os som er lagt ved, altså kan en her heller ikke skifte disk og legge inn en kjøpt utgave av Vista heller, fordi HP skal tvinge deg å bruke det fjaset med masse drittt som de putter ved i tillegg til oset . En kan skifte diskene men da MÅ en ta bacup og legge inn denne på den nye disken,altså alt unødvendig som en ikke ønsker, en ren os innstalasjon er altså ikke mulig. Endret 12. september 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
fflex Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Da er nok Acer noe for seg selv eller de har hatt produktet ute en stund og tatt seg tid til å sertifisere den for win xp. Ser for meg i markedsføringen til HP, Dell og Lenovo "Nå til 5999 kr, inkludert låsing til vista" I bedriftseriene får man bestilt opp nedgraderingsmedia fra supportavdelingen gratis. Tydeligvis blir ikke alle privatkunder prioritert på lik måte. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Da er nok Acer noe for seg selv eller de har hatt produktet ute en stund og tatt seg tid til å sertifisere den for win xp. Ser for meg i markedsføringen til HP, Dell og Lenovo "Nå til 5999 kr, inkludert låsing til vista" I bedriftseriene får man bestilt opp nedgraderingsmedia fra supportavdelingen gratis. Tydeligvis blir ikke alle privatkunder prioritert på lik måte. 9479427[/snapback] Problemet er at firmaet/produsenten uansett hva den måtte hete her har utelatt viktig info, dær det klart skulle fremgått at det ikke er mulig å bytte os og at en må bruke det produsenten har lagt ved. Årsaken til at dette ikke opplyses er vel fordi det i realiteten er lovstridig. Jeg får se om jeg tar meg tid til å prøve dette retslig Lenke til kommentar
fflex Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Hehe ja lykke til Snekker'n! Regner egentlig med at du kommer like langt som om du skulle saksøkt Sony for at du ikke kan legge in Linux på deres PSP. Mener ikke å være sarkastisk, men har bare 0 tro på det. Regner heller ikke at samtlige store leverandører der ute ikke har nok kunnskap om lovverket. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Det er vel på ingen måte lovstridig å ikke gi support på noe du ikke har solgt. Siden du kjøpte HP maskin med en forhåndsinnstallert Vista på, så er det ikke noe lovbrudd å ikke gi deg support på XP. De har ikke solgt maskina med XP, de har heller ikke gitt deg garantier for at XP skal virke smertefritt på den maskinen. Blir akkurat det samme om du ville ha lagt inn GNU/ Linux på maskina. Den du kan muligens angripe er selger, men da dukker det straks opp andre spørsmål som var det forbrukerkjøp, var det næringskjøp, var det avtalt at man kunne kjøre XP på maskina, ble det underforstått at du skulle kunne kjøre XP på maskina etc. Men det er en annen diskusjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Hva er grunnen til at "Verdens beste OS" ikke skal være installert på "Monsteret fra HP"? Kan ikke skjønne annet enn at en selvbygger/rutinert OS-installatør kan finne/legge inn drivere for XP til helt kurant hardware. Man *må* ikke laste ned drivere fra Dell, HP, Levono..etc. Hva med Linux forresten? Bortsett fra det virker jo holdningen til HP noe arrogant, men å trekke dette for retten blir jo litt å overreagere? Edit: Ser Snekker'n har prøvd litt her ja. Hva er årsaken til at Bios ser disker, men at XP (setup) ikke finner disse? Er det noe som må endres i Bios (ikke alltid mulig på slike OEM-maskiner som laptops i 99.99% av tilfelle er). Endret 12. september 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Grokster Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 fint om du kan forklare hva du mener med at store deler av maskinen ikke virker? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) At du ikke får installert XP er vel ikke HPs feil? Du kjøpte ikke XP fra HP, ergo bør du ikke forvente støtte fra dem. De leverer en maskin med Vista. Om du vil bruke XP er det din oppgave å finne drivere til alt maskinen inneholder. Du mister ikke retten til support på maskinen, men du mister retten til support til XP-spesifikke ting på maskinen.. ser ikke problemet jeg. Det er fullt forståelig. Med mindre det er en hardware feil og de nekter p.g.a. xp er installert... Endret 12. september 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Hva er grunnen til at "Verdens beste OS" ikke skal være installert på "Monsteret fra HP"? Kan ikke skjønne annet enn at en selvbygger/rutinert OS-installatør kan finne/legge inn drivere for XP til helt kurant hardware. Man *må* ikke laste ned drivere fra Dell, HP, Levono..etc. Hva med Linux forresten? Bortsett fra det virker jo holdningen til HP noe arrogant, men å trekke dette for retten blir jo litt å overreagere? 9479592[/snapback] Jeg sier ikke at din litt sarkastiske omtale av Vista ikke skal kunne være på denne maskinen,eller ser du det står noen steder Poenget er at en skal kunne kjøpe et produkt der en selv har valgfrihet (noe som ellers er et viktig argument i diskusjoner ang feks Linux) Jeg anngriper overhode ingen for å selge et produkt med et bestemt OS innstalert. Jeg reagerer på at de har låst maskinen til dette oset uten å gjøre kundene oppmerksomme på dette og det er vel i strid med norsk lovgivning. Nettop derfor kunne det være greit å få dette prøvd for om så er tilfelle så må enten produsent endre dette eller trekke produktet fra markede. Man *må* ikke laste ned drivere fra Dell, HP, Levono..etc. Jo det er kunn HP som har drivere til vitale deler i denne maskinen i følge dem selv,feks til fjærnstyringen, touchknappene osv. Dette er vitale funkjsoner på denne maskinen som da ikke vil fungere. I tillegg har HP lagt inn driverrutinene slik at om en fjerner disken med OS og erstatter den med en ny så finner ikke hverken xp eller Vista noen disk på denne maskinen. Endret 12. september 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
fflex Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Hvilken lov henviser du til om at du må ha valgrihet når det gjelder kjøp av data / laptop? Du vet at ingen stopper deg fra å legge in XP hvis du ønsker, de kan bare ikke gå god for at det produktet de solgte til deg vil fungerer ordentlig med noe du ønsker å installere selv. Endret 12. september 2007 av fflex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå