Gå til innhold

Lage plakat til skoleprosjekt


Anbefalte innlegg

Hei

Vi har fått et nytt prosjekt på skolen og jeg skal lage en plakat\kollasj\poster

,på den plakaten skal det vær bilde jeg selv har tatt og litt tekst.Og jeg trenger litt hjelp på hvordan jeg skal komme igang.Siden jeg har lite erfaring på dette området.

Jeg har Photoshop CS2,kan jeg bruke det?

 

Det er viktig for meg at plakaten blir seende litt proff ut og

derfor er jeg litt i tvil om vanlig A4 størrelse er bra nok,siden den skal brukes til en presentasjon.

Kort sagt så trenger jeg hjelp til å lage en god presentasjon av mine bilder.

 

Viss dennne posten er feil plassert vennligst flytt den.

Takker for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan jo si litt om hvordan jeg ser for meg plakaten:

Jeg har egentlig tenkt å ha en nøytral bakgrunn,svart kanskje.Med kanskje en bakgrunn som passer til teamet(vann).

Og ser for meg 4-5 bilder,alle bildene litt større en "vanlig fotoalbum " størrelse.

Har ikke tenkt meg noe fancy plakat en stilren og bra plakat.

Et annet problem blir å printe ut det jeg eventuelt lager på PCen.Den gamle skriveren jeg har vil nok ikke greie jobben,siden den ikke kan lage plakater som er større en A4-side.

Håper noen kan hjelpe meg,det er ganske viktig.

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar

Hei

Jeg er ingen ekspert på området, men har likevel laget et veldig enkelt forslag. Brukte bare bilder fra nettet og brukte samme bilde hver gang for enkelhets skyld..

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-121047-1189805939_thumb.jpg

 

Og til skriver-problemet, kanskje skolen din har en skriver som kan skrive ut i A3-format?

Lenke til kommentar

Syns det er litt vanskelig å hjelpe når det ikke står noe informasjon om hva budskap den skal bringe, om den skal selge eller være til informasjon osv. Hadde også vært litt lettere å hjelpe med til om det hadde vert litt info om bildene dine og hva tekst som skal stå til dem.

 

Når det gjelder programvalg ville jeg nok brukt InDesign. Photoshop er best til å redigere selve bildet (må da brukes om teksten skal være endel av bildet). Om du skal lage noe grafikk (spesielt vektor) ville jeg brukt Illustrator.

 

Denne triangelen utfyller hverandre meget bra etter min erfaring om man bruker dem rett. Også bedre å lage det hele som en PDF istedenfor en bildefil. Både for printing og mtp. å sende rundt som elektronisk plakat.

 

Til den infoen du har kommet med til nå:

Om du skal ha mange bilder (5-6) på en A3 plakat blir det fort rotete. Spesielt om du skal ha noe tekst og overskrifter i tillegg. For plakater er jeg mye mer fan av et stort bilde med bra blikkfang fremfor flere bilder. På denne måten er det mye lettere å styre blikket til den som ser på.

 

Om bildet ditt har noen klare linjer i seg kan man bruke dette til å styre seerens øyner der man vil. (f.eks. eksempelet over med et blad så kan man se på bladet som en pil. Følger man pilen vil øynene gå innom teksten på midten av siden og havne nede på siden der logoen er. Brukt i alle bil/parfyme-reklamer med en lettkledd dame der man følger det ene benet hennes og havner ved budskapet) Denne effekten er mye lettere å bruke med et stort fremfor mange små bilder.

 

Når det kommer til tekst bør det være minst mulig i mine øyner. Plakater skal være blikkfang og vekke interesse. Klarer man vekke nok interesse vil folk oppsøke mer informasjon selv. Altså kun forklar minimalt for å vekke interesse og referer videre til hvor de kan finne mer informasjon.

 

Hvordan sammensettningen blir i ditt tilfelle er vanskelig å si da, som nevnt over, jeg ikke vet verken bilder, tekst eller budskap med din plakat.

 

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Hei

Jeg er ingen ekspert på området, men har likevel laget et veldig enkelt forslag. Brukte bare bilder fra nettet og brukte samme bilde hver gang for enkelhets skyld..

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-121047-1189805939_thumb.jpg

 

Og til skriver-problemet, kanskje skolen din har en skriver som kan skrive ut i A3-format?

9497058[/snapback]

Tusen takk Helto,det var noe sånt jeg tenkte på.Kunne du fortelt litt mer hvordan du lagte den.

 

Pekanorth:Jeg tenkte å bare ha bilder på plakaten,men kommer kanskje til å lage en tittel på bildene som kommer til å stå med liten tekst.Plakaten blir ikke akkurat en informasjons plakat,mer en salgs plakat.Tror ikke jeg kommer til å ha noe annen tekst en bare tittel på bildene.

Jeg skal "kjøpe" InDesign og prøve meg litt på det.

Jeg kan jo legge ut de bildene jeg har tenkt å bruke,så langt:

Bilde 1

Bilde 2

Dette er de bildene jeg sannsynlig vis skal bruke.Men kommer til å ta flere.

Takk for hjelpen

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar

Hei igjen, nå har jeg endelig tid til å svare deg..

Det er litt vanskelig å forklare hvis du aldri har brukt photoshop i det hele tatt, men jeg skal prøve.

 

1) Begynn med å åpne et nytt bilde som er på 3508 pixels bredt, og 4961 pixels høyt (dette er A3-størrele)

2) Kopier og lim inn et bilde du har tatt, som du vil ha som bakgrunn (åpne bildet ditt i photoshop, bruk "movetool"(som du finner på venstresiden) og dra bildet over til A3-arket ditt)

3) trykk på ctrl+T, da kan du dra i spaker langs kanten av bildet og justere størrelsen. Lag bildet så stort at det fyller hele A3-arket ditt, så dobbelt-klikker du på bildet slik at "spakene" langs kantene blir borte.

4) Så kan du begynne å lage bildet mørkere, gå i: image-->adjustment-->levels (ctrl+L) Her kan du dra i den hvite spaken for output levels, dra helt til du synes bildet er sånn passe mørkt.

5) Nå kan du begynne å legge inn andre bilder. Kopier inn bildene dine, og juster størrelsen til de er passe store (gjør som i punkt 2 og 3)

6) bruk movetool til å flytte rundt på bildene dine der du synes det passer å ha dem. Du bytter mellom bildene ved å bruke layers (hvis du ikke kan se den paletten; gå i window--> layers)

 

Tror kanskje det skal være nok til at du klarer å sette sammen bildene dine. Og hvis jeg ikke forklarte nok eller du lurer på noe, så kan du enten prøve deg fram selv, eller så kan du bare spørre ;)

Lenke til kommentar

Når du er i layeret til det lille bildet du skal ha en kant rundt, så trykker du på "add a layer style" helt nederst i layerpaletten, deretter trykker du på "stroke" i den menyen som kommer opp. I det vinduet som kommer opp velger du størrelsen på kanten, posisjonen av kanten(ta på outside), opacity eller gjennomsiktighet, også velger du hvit farge. Så er det bare å trykke på ok ;)

Lenke til kommentar

Takk for eg har vist den.

Jeg har støtt på et problem her,bildet endrer form etter at jeg har lagret det. Når jeg viser bildet i photoshop så er det akkurat sånn jeg vil ha det mens etterpå så blir det denne formen: http://gallery.artofgregmartin.com/tuts_ar...s_images/01.jpg

 

Men jeg vil egentlig ha det denne formen: http://www.wyckoffschools.org/eisenhower/e...0Background.jpg

 

Håper noen kan hjelpe meg

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Formen på bildet er slik formen på hele ramma er som blir bestemt når du "Create new" og velger høyde og vidde.

Selv om man da har tomt rom oppe og nede blir det alikevel med på bildet.

 

Er det at du "Create new" og får stående istedenfor liggende A3 er det en justering i vinduet du bestemmer størrelsen. Skal være to ark med en liten mann på som viser om det er stående eller liggende.

 

Håper det løser problemet. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...