Gå til innhold

Rød eller blå hjerne?


Anbefalte innlegg

I løpet av oppveksten har jeg ramlet innom forskjellige ideologier, men har nå i de senere år, når jeg har utviklet et mer reflektert forhold til politikk, blitt ganske tydelig liberal.

 

Men hvor plasserer man sosialismen i følge denne testen? "Hjernefeil" ? :D

 

Jeg har opplevd det slik at realister og rasjonelle tenkere havner på høyresiden i Norsk politikk, mens følelsesmennesker/humanister havner på venstresiden. Noen som deler den samme oppfatningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner meg selv som en idealist og foretar ofte følelsesmessige valg fremfor rasjonelle. Men jeg er ikke å finne på venstresiden (men var det i min ungdomstid).

 

En person sa engang at Kristin Halvorsen tenkte mer med hjertet enn hjernen (og en annen sa videre at hun ikke tenkte med hverken hjertet eller hjernen, men heller ræven...). Personlig er jeg ingen motstander mot at vi tar følelsesmessige valg i ny og ne. Det er vel det som gjør oss til mennesker?

 

Og hvor rasjonelt er det å holde til kristendom og religion? Denne testen er jo tatt med utgangspunkt i USA og der er de kristne for konservative å regne, men de konservative er altså høyresiden og ikke venstresiden. Det er jo SV som er "mot" religion her i landet og spesielt KRF, Høyre og FRP som har de som taler for religion.

 

Hvor er rasjonalismen i religion? :)

Lenke til kommentar
Jeg har opplevd det slik at realister og rasjonelle tenkere havner på høyresiden i Norsk politikk, mens følelsesmennesker/humanister havner på venstresiden. Noen som deler den samme oppfatningen?

9489142[/snapback]

 

Det er da haugevis av irrasjonelle på høyresiden. Dette gjelder særlig de som mener at "alle friske skal arbeide", for så ikke orke å begrunne det.

Lenke til kommentar

Hvis man ser på gløshaugen/dragvoll ved NTNU så er det en større andel stemmer til venstresiden på dragvoll (humaniora) og en større andel stemmer til høyresiden på gløs (siv.ing).

 

Dog finnes det jo selvsagt venvittig mange unntak; jeg kjenner flere programmerere som stemmer rødt jeg også, selv om jeg kjenner flere av oss som stemmer blått. Det som er interessant er den generelle tendensen, ikke mengden av unntak/bekreftelser som kan nevnes tilfeldig. Det er her jeg hadde håpet at noen hadde noen data.

Lenke til kommentar
Hvis man ser på gløshaugen/dragvoll ved NTNU så er det en større andel stemmer til venstresiden på dragvoll (humaniora) og en større andel stemmer til høyresiden på gløs (siv.ing).

 

Dog finnes det jo selvsagt venvittig mange unntak; jeg kjenner flere programmerere som stemmer rødt jeg også, selv om jeg kjenner flere av oss som stemmer blått. Det som er interessant er den generelle tendensen, ikke mengden av unntak/bekreftelser som kan nevnes tilfeldig. Det er her jeg hadde håpet at noen hadde noen data.

9491233[/snapback]

 

Dette kan da skyldes særinteresser i større grad enn måten hjernen er bygget opp på. Sivilingeniører er jo ettertraktet på arbeidsmarkedet, og det er da naturlig at de stemmer på partier som tar vare på de ressursterke sine særinteresser. På samme måter stemmer folk på humaniora rødt fordi de aller fleste av dem ender opp med å jobbe i offentlig sektor.

Lenke til kommentar

Jeg mener at innsats skal belønnes. Det finnes ingen grenser for mye lite eller hvor mye forskjell bra med innsats skal utgjøre. Jeg mener at forskjellene burde være slik det er i dag. Med en minstelønn på 75 kroner i timen. Det er ikke rettferdig at alle har rett til vidergående skole selv om de later seg hele ungdomskolen! Det er urettferdig!!

 

Indivudell frihet er ikke alltid bra, som regel er det dårlig, men det er 100% rettferdig! Frihet til å bruke penge på det DU vil altså. Om det så er å drikke deg til døde, eller å donere mye av pengene til redd barna, så er det i begge tilfeller rettferdig.

 

Jeg mener at alle skal ha et like godt utgangspunkt, derfor vil jeg at det skal være gratis barne og ungdomskole slik som i dag, men for å komme inn på videregående må du ha gode karakterer.

Lenke til kommentar
Det er ikke rettferdig at alle har rett til vidergående skole selv om de later seg hele ungdomskolen! Det er urettferdig!!

Man trenger ikke være lat for å ikke være best, og det er samfunnsøkonomisk gunstig at flest mulig har best mulig utdannelse, uansett hvilken innstilling de måtte ha hatt til skolen da de gikk i ungdomsskolen. Hvor godt man gjør det på skolen avgjør uansett hvordan man får det resten av livet, så å irritere seg over at alle kan komme inn på videregående kan jeg ikke helt se vitsen med.

Lenke til kommentar
Det er ikke rettferdig at alle har rett til vidergående skole selv om de later seg hele ungdomskolen! Det er urettferdig!!

Man trenger ikke være lat for å ikke være best, og det er samfunnsøkonomisk gunstig at flest mulig har best mulig utdannelse, uansett hvilken innstilling de måtte ha hatt til skolen da de gikk i ungdomsskolen. Hvor godt man gjør det på skolen avgjør uansett hvordan man får det resten av livet, så å irritere seg over at alle kan komme inn på videregående kan jeg ikke helt se vitsen med.

9494101[/snapback]

 

Er det til beste for samfunnet at alle har 5 års utdanning etter vgs?

Lenke til kommentar
Er det til beste for samfunnet at alle har 5 års utdanning etter vgs?

Jeg skjønner at du prøvde å lage et ekstremt eksempel på noe du synes er veldig lang utdannelse, men det skulle ikke forundre meg. Det krever selvsagt at folk ønsker å ta den, og at den har en nytte. Folk som går ikke har begynt på videregående er uansett så unge at det er i tidligste laget å ta en avgjørelse om å spesialisere seg på noe de skal gjøre resten av livet.

Lenke til kommentar
Er det til beste for samfunnet at alle har 5 års utdanning etter vgs?

Jeg skjønner at du prøvde å lage et ekstremt eksempel på noe du synes er veldig lang utdannelse, men det skulle ikke forundre meg. Det krever selvsagt at folk ønsker å ta den, og at den har en nytte. Folk som går ikke har begynt på videregående er uansett så unge at det er i tidligste laget å ta en avgjørelse om å spesialisere seg på noe de skal gjøre resten av livet.

9494212[/snapback]

 

Noen må gjøre møkkajobbene. Må være bittert å vaske dasser når man har master i psykologi.

Lenke til kommentar
Noen må gjøre møkkajobbene. Må være bittert å vaske dasser når man har master i psykologi.

Det er ikke sånn at man har et låst antall jobber av hver type. Jo flere flinke folk vi har, jo mer kan (og må) vi effektivisere, og jo mindre tid trenger vi på å gjøre drittjobber. Kan fordi folk med høy utdannelse har større mulighet til å gjøre det, og må fordi det blir for dyrt å ansette folk til å gjøre det i et trangt arbeidsmarked. Langs E18 er det minst et selvvaskende toalett. Det er laget slik at alt der tåler vann, og så blir det bare spylt ned når ikke noen er der inne.

 

Jeg synes det er mye bedre enn f.eks. USA, der de har så mange med dårlig utdannelse at folk må ta alle slags drittserviceyrker vi rett og slett ikke har i Norge, siden folk her skal ha for høy lønn. Selv om de ansetter folk i alle slags drittjobber er det flere arbeidsløse i USA enn i Norge.

Lenke til kommentar
Jeg mener at forskjellene burde være slik det er i dag. Med en minstelønn på 75 kroner i timen.

 

Vi har nok en minstelønn for voksne som de facto er på rundt 100 kroner heller enn 75 kroner.

 

Indivudell frihet er ikke alltid bra, som regel er det dårlig, men det er 100% rettferdig!

 

Hvorfor er det hundre prosent rettferdig?

Lenke til kommentar
Det er ikke rettferdig at alle har rett til vidergående skole selv om de later seg hele ungdomskolen! Det er urettferdig!!

Man trenger ikke være lat for å ikke være best, og det er samfunnsøkonomisk gunstig at flest mulig har best mulig utdannelse, uansett hvilken innstilling de måtte ha hatt til skolen da de gikk i ungdomsskolen. Hvor godt man gjør det på skolen avgjør uansett hvordan man får det resten av livet, så å irritere seg over at alle kan komme inn på videregående kan jeg ikke helt se vitsen med.

9494101[/snapback]

Alle bør ha rett på videregående utdannelse ja. For det første så modnes man ofte med alderen, og menge som har vært late og vanskelige på ungdomsskolen får motivasjon og gjør det bra på videregående da de føler de gjør noe de liker og gjør noe med mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...