holtiz Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Venter for tiden på at VCORE.DK, skal få inn ThermoChill radiator så jeg får bestilt opp planlagt utstyr til vannkjøling. Skal også bestille diverse deler fra Microplex. Men er litt usikker på hva jeg skal handle inn. Hva bruker dere til å drive viftene på radiator? Bør jeg handle en viftestyring til viftene på denne, eller? Har vurdert denne: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=ZMMFC1S&mcat=15s230 (ZALMAN ZM-MFC1 Plus, Sølv) Skal bruke disse viftene på radiator og kabinett: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=C...ALU&mcat=15s351 (Cooltek vifte, aluminium, 76 m³/time, 19 dB(A)) Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Jeg bruker ihvertfall viftestyring på radiator viftene. Viftestyringa du har linka til er grei også Lenke til kommentar
drbo Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Viftestyring er bra. Selv bruker jeg AC Aquaero som gir meg mulighet til å styre viftene etter vanntemperatur Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Parallellkoble alle viftene og bruk en Zalman Fanmate. Ikke vits i å ha individuell styring på alle viftene Selv bruker jeg den innebygde viftestyringen for CPU-vifte på hovedkortet til å styre viftene (bruker temperaturstyrt modus) Lenke til kommentar
drbo Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 (endret) baronKanon har helt rett i at parallellkobling og bruk av fanmate eller cpu-viftekontakten er en grei måte å gjøre det på. Spesielt om en er på budsjett. I reserve PC-en min, gjør jeg akkurat det med 3 vifter på rad og 2 kabinettvifter. Endret 15. september 2007 av drbo Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Ser lissom ikke helt poenget med å bruke 3 kanaler for å justere 3 vifter som skal gå like fort likevel Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Jeg bruker 3 iXtrema PRO vifter parallellkoblet med en sukkerbit (måtte klippe av ledningene på viftene) slik at jeg kan koble alle 3 viftene til en kanal på min Sunbeam Rheobus. Funker veldig bra, så kan jeg bruke de 3 gjenværende kanalene til andre vifter og en kanal til blacklight katodene mine Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Jeg brukte 2 y-kabler for parallellkobling Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Jo, greit å slippe og klippe, men hadde ikke noen Y- koblinger liggende så "måtte" gjøre det slik Lenke til kommentar
holtiz Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Har handlet inn den Zalman viftestyringsenheten nå..... Syntes den så fet ut, og så har jeg noe jeg kan bruke videre, ved eventuell utvidelse senere. Har ingen anelse hvordan jeg kommer til å koble viftene på radiator. Er ikke det slik at ved paralellkobling så blir motstanden mye mindre, per forgreining? Vil dette kunne føre til defekte vifter, grunnet overoppheting av motor? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Det er ikke viftene det går utover, men vifteutgangen som vil slite. Men med stille/moderate vifter, vil det gå bra. Viftene trekker ikke mere strøm fordi andre vifter også trekker strøm i samme kretsen, dah Kjøp et par splittere, og det går bra! Skal du gjøre det selv må du ikke koble til mer enn en av rpm-giverne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå