FnoFFen Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 En noe banal problemstilling kanskje. Med mitt nye 40D så ser jeg jo at den 3" skjermen blir veldig grisete etter kort tid når jeg bruker søkeren - det er jo ikke mulig å unngå å gni trynet inn i denne skjermen. Brydde meg ikke så mye med dette med 1,8"-skjermen på det gamle 300D - den ble jo heller ikke så lett grisete siden den var lengre fra søkeren. Kan noen anbefale noe å tørke av skjermen med som ikke skader skjerm/kamera på noen måte. Jeg tenkte meg brillerens eller noe slikt. Noen som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 bruker selv en såkallt ''optisk spray*'' og linsepapir, men *produsert for 20+ år siden av hama, hadde glemt av den, men fannt den igjen for en måned sia eller noko. ellers kan du jo bruke en mikrofiberklut eller vått dasspapir eller noko. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Bruker tommelen jeg. Får bort de værste griseflekkene og heller jevner ut fettet der. Skal den vaskes så holder det nok med en myk klut, så pust litt på skjemen og tørk av. Er man redd for riper etc så bør man nok få på ett ytterglass, eller plastfolie eller lignende utenpå. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Jif for vindu på et kjøkkentørk (bare fukter, trenger ikke gjøre søkkbløtt), og så tørker jeg av etterpå med et tørt kjøkkentørk. Funger bra på alle slags skjermer Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Bruker tommelen jeg. Får bort de værste griseflekkene og heller jevner ut fettet der. Skal den vaskes så holder det nok med en myk klut, så pust litt på skjemen og tørk av. Er man redd for riper etc så bør man nok få på ett ytterglass, eller plastfolie eller lignende utenpå. Samme her, evt en genser, men så ligger Nikons plastdeksel på utsiden. Ser ingen grunn til å ta det av, skjermen er ikke egnet til å vurdere skarphet eller fokus likevel. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Jeg dypper kamera forsiktig ned i en bøtte med zalovann, og gjentar prosessen til alle flekker er bort. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Skjermen på mitt 30D fungerer fint til å grovsjekke om bildet er tilnærmet skarp og grei farger på etc. Kjører som regel med histogram via info knappen. Kjører lett med info knappen til fullscreen uten info og zoom. Dermed kan man bedre vurdere bildets potensiale, men det er inne på PC'en det virkelig kommer til sin rette for videre bearbeidning. PMnormal: Hva med malingsflekker da? hehe Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Har du briller? Litt brillerens på en pussefille for briller gir et meget tilfredstillende resultat. Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Jeg dypper kamera forsiktig ned i en bøtte med zalovann, og gjentar prosessen til alle flekker er bort. 9479306[/snapback] Ønsker deg K10D? Har selv en ekstra plate som beskytter selve skjermen. Brillerens/ajax på en myk klut får vekk nesehår og bartevoks på mitt kamera. Vanlige mikrofiberkluter kan ripe opp plasten på skjermen - så bruk i såfall kluter til briller. edit: LinkLink til tråd om beskyttelse av skjermen.. Endret 12. september 2007 av Freeload Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Ermet på genseren duger. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Jeg dypper kamera forsiktig ned i en bøtte med zalovann, og gjentar prosessen til alle flekker er bort. 9479306[/snapback] Ønsker deg K10D? 9481983[/snapback] Nei, jeg ønsker meg en evt fremtidig Nikonos D. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Et rimelig alternativ til brillerens er blå (vindus)JIF. Jeg som er kontaktlinsebruker benytter en knøttliten tidligere lnsevæskeflaske som nå er fylt med blå JIF. Har man i tillegg en god gammeldags flanellskjorte som skal hives, kan det klippes ut en liten pussefille. Flanellstoffet er nemlig meget bløtt og skånsomt, og loer lite. JIF'en fordamper kjapt, og det blir ren og fin skjerm. NB! Benyttes dette tipset, er det en god idé å merke om linsevæskeflaska. Blå JIF rett på øyet er ikke fullt så festlig..... Alternativ 2 er å kjøpe en pakke med våtservietter for PC/LCD-skjermer, slike med 2 tørk i hvert sett, et våttørk og et "tørketørk". en slik dobbeltpakning kan jo presses ned i kameraveska, så man alltid er beredt. Endret 12. september 2007 av manskow Lenke til kommentar
Linken Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Synes det er et fornuftig spørsmål. Det dreier seg om utstyr relativt mye penger, så det at en er interessert i å ta vare på LCD skjermen og kameraet for øvrig, er helt relevant. Bra holdning, etter min mening Jeg vil anbefale deg en liten mikrofiberklut. Vet Japan Photo har noen hendige til under 50-lappen. Enser en viss sarkastisk tone hos enkelte gamle travere her inne. Sikkert ikke vondt ment, men vær litt forsiktig. Det kan faktisk tenkes at vedkommende som legger ut et emne, ikke syns deres respektive spørsmål er like dumt som deg. Bedre å spare diskusjon.no for totalt unødvendige innlegg, som iallfall jeg blir litt varm i trøya av å lese. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Svint! Eller annen stålull Neida, jeg bruker jakkeermet on the go, og brillerens om jeg er hjemme Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Enser en viss sarkastisk tone hos enkelte gamle travere her inne. Ikke sikker på hvilke(n) du sikter til, men mine to tips brukes iallfall jevnlig av undertegnede. Punktet om linsebrukere var selvsagt med glimt i øyet, men det er faktisk noen av oss som har "bæsja på leggen" hva angår feil innhold i slike flasker, så et snev av alvor der også. Så fra min side: skjermrens er lurt. Lenke til kommentar
Linken Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Enser en viss sarkastisk tone hos enkelte gamle travere her inne. Ikke sikker på hvilke(n) du sikter til, men mine to tips brukes iallfall jevnlig av undertegnede. Punktet om linsebrukere var selvsagt med glimt i øyet, men det er faktisk noen av oss som har "bæsja på leggen" hva angår feil innhold i slike flasker, så et snev av alvor der også. Så fra min side: skjermrens er lurt. 9492966[/snapback] Neida, var ikke ditt innlegg jeg siktet til. Mange gode (og kanskje ikke fullt så gode) tips her. Men kjemikaler bør man vel være litt forsiktig med. En liten dæsj av JIF Universal på en fille eller papir som ikke loer gjør nok susen. Jeg har også kjøpt en LCD beskytter til mitt 30D. Type transparent som klistres på skjermen. Billig forsikring mot riper. Anbefales! Der syns jeg Nikon er geniale, som har beskyttelses-lokket til skjermen bak. Endret 14. september 2007 av el_oso Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 Takker for mange gode tips! Ja, noen hadde vel en viss sarkastisk tone til min banale problemstilling. En snakket om å dyppe kameraet i zalovann - virkelig festlig! Selv om dette ikke er av de største utfordringer man står overfor som fotograf (på langt nær!), så er det småirriterende med fettet skjerm som jeg tenkte lett kunne løses. Jeg får gå til Japan Photo og høre - ellers var vel rådet om blå Jif ikke så dumt. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Det var meningen å være sarkastisk fra min side. Siden du uansett kommer til å få nok seriøse svar, så tenkte jeg at det var bedre å bidra med en vittighet. Selv bruker jeg skjorte eller genser til slik. Bryr meg ikke så mye om riper, for de skjermene tåler ganske mye. Har vel et par riper, men de stammer ikke fra noen genser. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Bruker lua jeg... Kan ofte ikke røre på henda så jeg gnir bare panna med luapåmot den.... du skal ikke være så redd for den,den tåler meget... Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Blås på den, pust på den og tørk av den med genseren. Aldri hatt noen problemer med den teknikken. Sliter du med å få vekk de værste flekkene så hjelper en liten "optisk klut" fra Clas Ohlson godt, den koster 20kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå