lardvader Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Trenger en DVD-ROM med ATA 100 for at den ikke skal kvele noe av hastigheten til boot driven min. Finnes det eller er ATA 66 det meste man får foreløpig? Lenke til kommentar
perbe Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Hvorfor trenger du 100MB/Sek overføring fra DVD ? En DVD-Rom på 16X klarer ca 22MB/Sek. ATA-100 er ikke noe mindre CPU krevende enn ATA-33 og ATA-66. Pass på at du setter DVD-Rom spilleren på EGEN kabel, og ikke sammen med C: disken. Samtidig må du huske å sette den til DMA mode. (blir ATA-33 eller ATA-66, alt etter hvilken DVD-Rom du kjøper) Lenke til kommentar
vamp Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Jeg tror nok ikke du får DVD-Rom med ATA-100. For å ungå å sette den sammen med c:, ville jeg anbefalt deg å kjøpt en IDE-kontroller. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Evt. kan du gå for scsi. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Hva er så ille med å sette den på samme kanal som system disken? Kopierer dere så mye fra DVD til system disk? Enheter på samme IDE kanal kan kjøre i UDMA modus Lenke til kommentar
IIIvolt Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Joda, jeg vet om en __Asus__ 16x DVD-ROM med ATA100... Husker ikke hva den heter, men det klarer du vel å finne ut av selv. Den ble kjøpt på Elkjøp faktisk (men ikke av meg, den er ikke min).. Men da jeg testet den selv, kan jeg ikke si jeg merket forskjell på ATA100 og ATA66 mode på den. Så Perbe har nok rett ja :wink: Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 hvorfor skal ikke dvd-rom og harddisk c: kjøre på samme kabel?de gjør det hos meg og jeg har ingen problemer, dvd-rommen klarer over 16x og harddisken klarer nesten 50 mb i sekundet... hva er problemet da? Lenke til kommentar
Chief Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 hvorfor skal ikke dvd-rom og harddisk c: kjøre på samme kabel?de gjør det hos meg og jeg har ingen problemer, dvd-rommen klarer over 16x og harddisken klarer nesten 50 mb i sekundet... hva er problemet da? Ja si det!! Helt enig jeg for så vidt. ATA100 interfacet skal klare 100mb/s, om det er koblet til en enhet som bare kan bruke 66mb/s så betyr vel ikke det at den kjører ATA66 på alt! Det ville jo være litt for dumt! -Chief- Lenke til kommentar
KAS Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Hva er så ille med å sette den på samme kanal som system disken? Kopierer dere så mye fra DVD til system disk? Enheter på samme IDE kanal kan kjøre i UDMA modus Når du kobler en cd-enhet på samme kabel som en harddisk, settes hastigheten på harddisken ned til samme grensesnitt som cd-enheten. Si at jeg kobler sammen en brenner eller en dvd-rom som støtter maks ATA33, og en ATA100 eller ATA133 harddisk med en 80-leders kabel. Da vil BÅDE harddisken og cd-rom'en kjøres i UDMA modus 2 (ATA 33 MB/s). Stod de hver for seg ville harddisken få utnyttet sitt fulle potensiale, og kjørt på UDMA 5 (ATA100) eller UDMA 6 (ATA133)! Du vil vel ikke la en ny disk kjøre på ATA33 og unødig svekke ytelsen? Lenke til kommentar
president Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Nei, det er feil. Tidligere var det slik, men nå er det ikke noe problem å ha f.eks. en ATA-33-enhet og en ATA-100-enhet på samme kabel. Ata-33en vil ikke sinke ATA-100en. Lenke til kommentar
Simen Løkken Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 det er sant. Det er ikke'no fare å kjøre de på samme kabel. Sjekk ut noen Tweaking sider på nettet så får du oppgitt at det i grunn er ett fett.. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Nei, det er feil. Tidligere var det slik, men nå er det ikke noe problem å ha f.eks. en ATA-33-enhet og en ATA-100-enhet på samme kabel. Ata-33en vil ikke sinke ATA-100en. Å? På mitt asus p4b533 kort kobla jeg en plextor 40x brenner og en IBM ATA100 disk på samme kabel (80-leders), og da jeg sjekka i XP stod begge to på UDMA2. I bios stod det også UDMA 2 på automatisk oppsett, men selv om jeg satte UDMA til 5 manuelt, var det fortsatt 2 da jeg kom inn i XP igjen. Så det er sånn fortsatt... Lenke til kommentar
president Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Regner med den raskeste enheten står som master? (Vet ikke om dette skal ha noe å si lenger men) Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Å? På mitt asus p4b533 kort kobla jeg en plextor 40x brenner og en IBM ATA100 disk på samme kabel (80-leders), og da jeg sjekka i XP stod begge to på UDMA2. I bios stod det også UDMA 2 på automatisk oppsett, men selv om jeg satte UDMA til 5 manuelt, var det fortsatt 2 da jeg kom inn i XP igjen. Så det er sånn fortsatt... På mitt Asus A7V333 og mitt Asus A7V133 så kjører HD'en på ATA100 og CD-ROMen på ATA33, selv når begge enhetene er tilkobla samme IDE kanal. Er veldig lenge siden jeg satt sammen en PC hvor UDMA mode ble satt til den tregeste enheten og jeg må si jeg føler meg ganske sikker på at en jumper eller bios instilling er feil i ditt tilfelle for den problemstillinga du skisserer skal være utdatert Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Som noen nevnte har asus ata100 dvdrom, litt treg etter ny plate er satt i men rask på data og audio plater, leser også dårlige plater meget bra, annbefales !! 8) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Det er praktiske grunner til at det ikke alltid er lurt med cdrom og hd på samme kabel. Det merket jeg når jeg prøvde, problemet ble da at cdromen alltid måtte spinne litt før harddisk kunne brukes... Kanskje jeg gjorde noe feil, men bryr meg ikke nå som det funker. Har nå 2cdrom på ide2 og hd alene på ide1. Trodde ikke dette skulle være mulig, men hvem bryr seg så lenge det virker Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Å? På mitt asus p4b533 kort kobla jeg en plextor 40x brenner og en IBM ATA100 disk på samme kabel (80-leders), og da jeg sjekka i XP stod begge to på UDMA2. I bios stod det også UDMA 2 på automatisk oppsett, men selv om jeg satte UDMA til 5 manuelt, var det fortsatt 2 da jeg kom inn i XP igjen. Så det er sånn fortsatt... På mitt Asus A7V333 og mitt Asus A7V133 så kjører HD'en på ATA100 og CD-ROMen på ATA33, selv når begge enhetene er tilkobla samme IDE kanal. Er veldig lenge siden jeg satt sammen en PC hvor UDMA mode ble satt til den tregeste enheten og jeg må si jeg føler meg ganske sikker på at en jumper eller bios instilling er feil i ditt tilfelle for den problemstillinga du skisserer skal være utdatert Det kan stemme som han sier anders, har lest en artikkel om at du bør unngå og sette disker og dvd/cd-brennere på samme kabel. Det som og kan være for at det funker hos deg er komponenten er av bedre kvalitet, dette gjelder spesielt cd og brennere. Eg fant den artikkelen da eg søkte etter noe for å hjelpe en kar her inne, husker dessverre ikke hvor. BTW. Dvd med Ata 100 heter: Asus DVD-spiller IDE 16x/48x (DVD-E616) 1 x Lagring - DMA/ATA-100 (Ultra) - 40 PIN IDC. Infoen lånt av komplett Lenke til kommentar
KAS Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Oppsettet mitt er pga div omstendigheter for tiden sånn at bootdisk og brenner står på sekundær IDE -disk som master, hvis noen lurte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå