mcerisier Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Vi har en tre år gammel Dell PC (1GB minne, 3Ghz prosessor) som ellers fungerer fint men som for et par måneder siden trengte et nytt skjermkort. Siden den har en AGP-slot, kjøpte jeg et HIS Radeon X1650 på Komplett (det selges ikke lenger, men dette ligner: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335019. Etter at det nye skjermkortet ble installert og driverne oppdatert, er maskinen blitt mye tregere ved oppstart og særlig etter bruk av grafikk-intensiv programvare som hos oss vil si Sims2, World of Warcraft og videoredigering. Når et slikt program avsluttes, bruker datamaskinen ofte 1-2 minutter på å "komme seg" igjen hvor alt henger. Det skjedde aldri tidligere med et skjermkort som bare hadde halvparten så mye minne. I tillegg lager kortet ekstremt mye viftestøy, i perioder høres det ut som en jetmotor eller hårføner (ikke sikkert så mye kan gjøres med dette, men produsenten skrøt av at kortet var stillegående). Når jeg går inn i enhetsbehandling, gir datamaskinen meg beskjed om at jeg faktisk har to skjermkort, et "Radeon X1650 Series" og et "Radeon X1650 Series Secondary". Jeg har prøvd å avinstallere det som er secondary, men det dukker alltid opp igjen neste gang jeg skrur på maskinen. Kan det være her problemet ligger på et eller annet vis? Burde jeg f.eks. ha oppdatert BIOS da jeg installerte det nye skjermkortet, og hvordan gjør jeg i så fall det? Jeg lastet ned en oppdatert driver for selve AGP-porten og installerte den sammen med den nyeste driveren for skjermkortet, men ellers ikke noe. Er takknemlig for all hjelp her. -Mc Lenke til kommentar
camxer Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Vi har en tre år gammel Dell PC (1GB minne, 3Ghz prosessor) som ellers fungerer fint men som for et par måneder siden trengte et nytt skjermkort. Siden den har en AGP-slot, kjøpte jeg et HIS Radeon X1650 på Komplett (det selges ikke lenger, men dette ligner: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335019. Etter at det nye skjermkortet ble installert og driverne oppdatert, er maskinen blitt mye tregere ved oppstart og særlig etter bruk av grafikk-intensiv programvare som hos oss vil si Sims2, World of Warcraft og videoredigering. Når et slikt program avsluttes, bruker datamaskinen ofte 1-2 minutter på å "komme seg" igjen hvor alt henger. Det skjedde aldri tidligere med et skjermkort som bare hadde halvparten så mye minne. I tillegg lager kortet ekstremt mye viftestøy, i perioder høres det ut som en jetmotor eller hårføner (ikke sikkert så mye kan gjøres med dette, men produsenten skrøt av at kortet var stillegående). Når jeg går inn i enhetsbehandling, gir datamaskinen meg beskjed om at jeg faktisk har to skjermkort, et "Radeon X1650 Series" og et "Radeon X1650 Series Secondary". Jeg har prøvd å avinstallere det som er secondary, men det dukker alltid opp igjen neste gang jeg skrur på maskinen. Kan det være her problemet ligger på et eller annet vis? Burde jeg f.eks. ha oppdatert BIOS da jeg installerte det nye skjermkortet, og hvordan gjør jeg i så fall det? Jeg lastet ned en oppdatert driver for selve AGP-porten og installerte den sammen med den nyeste driveren for skjermkortet, men ellers ikke noe. Er takknemlig for all hjelp her. -Mc 9477982[/snapback] Alle mine ATI kort hadde primary og secondary. Mener at secondary er en backup av driveren. Dvs roter du noe til med innstillingene til primary, så trenger du bare å skifte over til secondary. Uansett hva det er så synker det ikke ytelsen til skjermkortet, det vet jeg. Angående dårlig ytelse og mye unormalt høyt viftestøy fra skjermkortet tyder det på at det er kanskje litt for varmt og skrur ned hastigheten for å så redde seg selv. Kjenn på kortet etter litt spilling og hvis det er ubehagelig varmt, så er det nok overoppheting som er synderen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå