Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router som kan motta OG vidresende DHCP trådløst?

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en studentbolig hvor vi mottar nett rett fra skolen og logger oss på med diverse innstillinger. Jeg har 2 PCer og en laptop og ønsker trådløst nett på hybelen. Per i dag kan kun en PC om gangen ha nett, og jeg flytter rundt på kabelen.

Har prøvd litt med en DLink router, men får ikke til å konfigurere denne slik at den mottar DHCPen og NATer(?) Pcene.

Jeg øsnker bare å ha nett på alle PCene, og det er ett fett om jeg får ett hjemmenettverk, eller at alle logger seg på internett med hver sin DHCP, men jeg trenger 1 router, som kan motta 3 IPer og dele dem ut her.

Vil en vanlig gammeldags Switch gjøre at alle får nett, kablet da i såfall?

Prater litt over hodet mitt her, bare spør om noe er uklart..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt uklart ja, men kan prøve å forstå...

Skolen deler ut IP-adresser, du bruker ikke en statisk IP adresse?

Dette vil si at du plugger en nettverkskabel rett i uttaket fra skolen og PCen din får en IP (ingen modem/router nødvendig).

Hvis det er tilfellet burde en switch kunne ordne saken. Alt etter hvilken d-link-router du har brukt så har vel den gjerne feks 4 nettverksinnganger som kan brukes som en switch. Du bør da i tilfelle deaktivere evt dhcp-tjenester i routeren tror jeg.

En annen løsning er vel å koble uttaket fra skolen inn på "internett-inngangen" på routeren din og koble PCene dine på LAN-innganegne på routeren. Du må da sette opp routeren med DHCP-tjeneste og dynamisk adresse på internet-inngangen. Du vil da ha ditt eget interne nettverk.

Lenke til kommentar

Ja du henger sånn nogenlunde med :D

Skolen bruker ikke vanlig DHCP da, jeg må legge inn godkjenningsmetoder på PCen jeg skal bruke, noe sertifikatgreier. Og dette kan jeg ikke gjøre på routeren, tror ikke den støtter det, så dermed får ikke den noen IP, og kan derfor heller ikke dele nettet.

Jeg trenger å vite om det finnes routere som egentlig bare oppfører seg som en trådløs switch? Slik at jeg kan legge inn påloggingsinfo på hver PC og bruke dem akkurat som om jeg hadde 3 utganger i veggen, eller som om de sto i hver sin hybel i hvert sitt uttak..

Lenke til kommentar

Tilnermet alle accesspunkt kan jo gjøre dette!

Det er bare å sette nettkabelen i en annen port en WAN porten, og eventuelt deaktivere DHCP i selve routerconfigen tillegg, så skal det funke. Har gjort dette MAAANGE ganger.

Trådløsrouteren vil da fungere som en "trådløs switch", altså ingen nating eller routing.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Tilnermet alle accesspunkt kan jo gjøre dette!

Det er bare å sette nettkabelen i en annen port en WAN porten, og eventuelt deaktivere DHCP i selve routerconfigen tillegg, så skal det funke. Har gjort dette MAAANGE ganger.

Trådløsrouteren vil da fungere som en "trådløs switch", altså ingen nating eller routing.

9479458[/snapback]

Takker, dette funker og gir nett via de fysiske portene til den ene PCen som har kabel.

Men PCen med trådløstkort finner ikke dette nettverket med SSID "dlink" som er helt usikkret, og det som standard settes av routeren selv, har ikke rørt innstillingene bortsett fra å deaktivere DHCP.

Routeren er en DLink Di-524 2,4Ghz 802.11G og kortet i PCen er ett DWL-G510 Wireless G.

Hvorfor finner jeg ikke nettverket, de står i naborom, med tynn murvegg og en åpen dør mellom?

Lenke til kommentar

Det var litt rart, men det er garantert et config-problem. Nå har jeg ikke d-link oppsett i hodet sånn på sparket, da jeg har prøvd å holde meg lengst mulig unna det merket. Men prøv å knot litt, og se hva du får til. Mulig du har instillinger der du kan velge mellom router eller ap-mode... bare gjetter villt her. Uansett, det skal være mulig å få det til.

Evt kan du prøve resette routeren og se hva som skjer da....

Lenke til kommentar

Greia er at når jeg har deaktivert DHCPen så får jeg jo ikke kontakt med routeren lengre, så da må jeg resette den eller manuelt konfigurere IPen på PCen.

Uansett så finner jeg ikke nettverket trådløst, har desverre bare en PC trådløst, så det kan jo teorien være den...

Routeren er satt opp HELT som den kom, bare med DHCP deaktiver

Lenke til kommentar
Takker, dette funker og gir nett via de fysiske portene til den ene PCen som har kabel.

Men PCen med trådløstkort finner ikke dette nettverket med SSID "dlink" som er helt usikkret, og det som standard settes av routeren selv, har ikke rørt innstillingene bortsett fra å deaktivere DHCP.

Dette kan fort skyldes at Dlinken står til å bruke kanal 12/13 mens driveren på kortet ditt står kun med kanal 1-11 tilgjengelig (US market). Dersom du endrer Area/loacation/whatever i egenskapene på kortet eller ikke bruker auto på kanal på Dlinken så kan det hende du ser det.

Lenke til kommentar

Takk for tipset, men det ser ikke ut til å være greia det heller..

Forsøkte å koble Routeren med ledning til PCen med trådløskortet, den registrerer at noe er koblet til, men jeg klarer ikke å finne konfigurasjonssiden, heller ikke pinge 192.168.0.1, får bare beskjed om at målverten ikke nås, selv om min egen IP er satt manuelt til 192.168.0.5.

Ser ikke ut til at de blir venner no matter what... Tips?

------------------

EDIT:

Nå har jeg resatt Routeren, og da mottar PC m\kort IP via routeren, og jeg får opp konfigsiden. Men fremdeles ikke noen trådløs kontakt, og nå er antennene fysisk borti hverandre.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Jeg kan pinge den på den andre PCen, og har nå fått den til å funke helt normalt på begge PCer med ledning, men jeg ser ikke snurten av den trådløst

Har fulgt tipset over og låst routeren på kanal 1

Finner 2 adhoc nettverk når jeg søker etter trådløse nettverk, sikkert naboens laptops. Men ingen Router, hva kan det ha seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...