Gå til innhold

Fra FireFox til Opera, trenger litt hjelp

RamGuy

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tenkt til å prøve ut Opera nå, siden det visstnok skal være relativt raskere enn FireFox, og være bygget opp på en bedre kode.

Pluss at Opera er jo "better looking" enn de fleste nettlesere jeg har vært borti.

Jeg har jo vært en trofast FireFox bruker i lang, lang tid.

Så det blir litt rart å bytte nettleser, men det skal nok gå greit.

Men jeg har kommet borti et par problemer med Opera, som jeg håpet noen kunne hjelpe meg litt med.

Det aller største problemet ligger i at Opera, av en eller annen merkelig grunn ikke klarer å laste ned dokumenter osv fra http://www.itslearning.com

Dette er veldig kritisk, i-og-med at alt skole arbeidet mitt osv foregår over It's-Learning, så jeg er ganske avhengig av å laste ned dokumenter derfra.

Det som skjer, er at når jeg klikker på en link på It's-Learning, om det så er et Word-dokumenter, eller en PowerPoint jeg prøver å laste ned, så ender jeg alltid opp med en "GetFile.aspx" og ikke det dokumentet jeg skal ha.

Har aldri hatt noe liggende problem med noen annen nettleser før.

Er det noen som har noen som helst anelse om hvorfor dette skjer?

Trenger å vite hvordan jeg eventuelt kan fikse, eller komme meg rundt problemet :)

Det andre litt mindre problemet er at jeg ikke klarer å få/finne en AD-Blocker som fungerer. Var på jakt etter noe som funger som "Ad-Block Plus" og "Ad-Block Plus Filter.G Updater" til Opera. Men det klarte jeg altså ikke.

Derimot fant jeg en guide til hvordan man liksom kan deaktivere loading av flash, og hvor den vil loades om du klikker på dem. Så f.eks. på http://www.vg.no vil ikke noe reklame bli loadet, før jeg eventuelt klikker på de.

Det hørtes jo veldig praktisk ut, så jeg fulgte guiden til punkt og prikke, men all reklame på http://www.vg.no og andre sider ble vist for det.

Så skulle gjerne hatt en guide / link til en Ad-Block funksjon som faktisk virker :)

Og jeg kan heller ikke få FlashGet til å virke med Opera, finner ingen add-on alla "FlashGot" til FireFox. Jeg lastet ned en form for installer som liksom skulle fikse slik at Opera brukte FlashGet, men det virker tilsynelatende ikke.

Skulle aller helst vært sånn som i FireFox, hvor jeg da kan velge om filer skal bli lastet ned med den vanlige downloaderen eller FlashGet. Små filer egner seg dårlig i FlashGet, og det er også mange filer som kan ende opp "corrupted" ved bruk av FlashGet. Så jeg ønsker ikke at FlashGet skal overskrive den vanlige downloaderen som er i Opera.

Så var det en siste lille ting. FireFox er husker jo alt jeg har skrevet inn i forskjellige felt osv. Sånn som når jeg logger meg på http://www.gulesider.no for å bruke opp mine 5gratis SMS. Så husker den de tidligere numrene jeg har skrevet inn.

F.eks., hvis jeg har skrevet en melding til nr 98989898 engang, så vil FireFox foreslå 98989898 om jeg skriver inn verdiene 9, eller 98. Altså en slags Auto-Fill funksjon.

Dette er derimot ikke tilfelle ved bruk av Opera, selv om jeg har skrevet en melding til et nummer tidligere, så vil ikke den komme med noe forslag om det nummeret selv om jeg skriver de første tallene i nummeret. Og dette er veldig synd, fordi det er på langt nær alltid jeg husker de numrene jeg skal sende til, så da er det utrolig behagelig om jeg bare trenger å skrive dem inn en gang, for så å få de opp automatisk senere. Er det mulig å aktivere dette i Opera?

Det var vell det for nå.. Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som skjer, er at når jeg klikker på en link på It's-Learning, om det så er et Word-dokumenter, eller en PowerPoint jeg prøver å laste ned, så ender jeg alltid opp med en "GetFile.aspx" og ikke det dokumentet jeg skal ha.

Du kan prøve å høyreklikke og velge "lagre som". Hvis ikke dette hjelper kan du høyreklikke og velge "Innstillinger for nettsted"->Nettverk. Så kan du prøve å velge identifiser som firefox eller IE. Dette hjelper i de fleste tillfeller med sider som har "feil" i opera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...