Firesky Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Jeg har bestilt meg ny PC og lurer litt på det med dualcore support, etter å lest litt rundt på nettet har jeg forstått det slik at man må ha en spesiell kjerne for å utnytte begge kjernene. Men hvordan er slik kjerne forhold til vanlig singlecore kjerne? vil jeg kunne oppleve at den ene kjerna støtter maskinvare som ikke den andre støtter fks? og hvordan blir det med ubuntu? må jeg legge inn ny kjerne, eller finner den ut selv at jeg har dualcore og installerer dualcore-kjerne selv? Hvis ikke den legger inn dualcore-kjerne, vil jeg kunne gjøre dette enkelt fra synaptic eller lignende? Dette med dualcore er noe helt nytt for meg, som dere sikkert forstår Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Jeg har dual og har ingen problemer med å bruke begge. Bruker KUbuntu Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Linux-kjernen (kernel) har god støtte for flerkjerne(core)- og flerprosessorsystemer. Dette er en utvidelse av kjernen og kommer i tillegg til driverene som eksisterer i kjernen fra før. Med andre ord så støtter en kjerne (kernel) som er konfigurert for flerkjerne(core)/prosessor-systemer på samme maskinvare som en kjerne(kernel) konfigurert for et enkelkjerne/prosessor-system. Konfigurasjonsinstillingen du ser etter heter SMP (Symmetrict Multi Processing eller noe). Hvis jeg husker riktig så har Ubuntu sin kjerne(kernel) SMP aktivert som standard. (Du kan ha SMP aktivert også på et enkelkjerne(core)system. Derimot så er det forskjell på 32-bit- og 64-bit-kjerner. Denne forskjellen ligger, hvis jeg har forstått det riktig, mer i programvare enn i selve kjernen(kernel). Håper det hjelper. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Så det du sier er at jeg altså bare trenger å putte ubuntu plata i PCen å installere å jeg er back in business, med dualcore støtte? Jeg forsto fra andre nettsider at SMP var en egen type kjerne, men dette er altså bare en konfigurasjonsinstilling i kjerna? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Det var det jeg gjorde. Eneste forskjellen var at jeg putta i en KUbuntu cd, men det er jo det samme Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Vel, Linux er veldig anneledes (og etter manges mening bedre) enn windows. Blandt annet fordi veldig mye (stort sett alt) kan tilpasses den enkelte brukerens behov. Dette merker du bedre hvis du en gang prøver Gentoo linux (noe jeg anbefaler etter at du har blitt mer vant med linux). Kort svar: Bare å hive en nyere installasjons-CD og installere. Vel og merke så bør du lese om partisjonering av harddisk før du begynner. Det er også greit om du kjenner produsent, merke og modell av enheter som lydkort, grafikk-kort og eventuelle andre ekspansjonskort. Langt svar:SMP er en konfigurasjonsinstilling i kjernen, men, etter at du har konfigurert kjernen så må du også kompilere den slik at det teknisk sett blir en egen kjerne. Litt komplisert å forstå kanskje, men standardkjernen til Ubuntu er godt konfigurert slik at det skal ikke være nødvendig å kompilere denne selv med mindre du har tredjepartsdrivere til maskinvare. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Høres bra ut Må bare nevne at dette ikke er en overgang fra windows til linux, men overgang fra singlecore til dualcore cpu. Jeg kjørte gentoo for en tid tilbake men kan ikke si jeg lærte så mye, siden en kamerat installerte det for meg. Jeg trives med ubuntu siden det bare funker uten å måtte styre med å sette det opp osv. Akkurat det med kernelen har jeg helst holdt meg vekk fra, men si hvis jeg går inn på konfigurasjonen til kjerna (make kernelconfig elns, husker ikke helt, men dette googler jeg bare, har gjort det før engang i tiden) og ser om SMP er aktivert, så skal alt være okay? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 En enkel måte å sjekke om kjernen(kernel) din støtter flerkjerne(core)/prosessorsystem er å se om utskriften fra kommandoen: `uname -a` inneholder strengen "smp". Dette gjør den i de fleste tilfeller når kjernen(kernel) støtter dette. Jeg kjører Ubuntu 6.10 på et singelkjerne(core)-system og kernelen den kjører er "2.6.17-11-generic #2 SMP". Med andre ord så har kjernen(kernel) støtte for flere kjerner(core). Med andre ord så skal ikke dette være noe problem. Da jeg oppgraderte hovedkort og prosessor til flerkjernesystem så nektet windows plent å starte (BSOD), mens linux tikket avgårde som bare pokker. Hvis dette er et mål på kvalitet så viser det at linux er bedre enn windows, iallfall i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Windows er ikke brukbart til annet enn spill, at linux er bedre enn windows er ikke noe nyhet Jeg skal reinstalle både windows og linux pga jeg bytter så godt som alt av maskinvare, hk, ram, cpu, skjermkort. Jeg ser på laptopen (som har singlecore-cpu og linuxmint (så godt som helt lik ubuntu, bare design og menyoppsett som er andreledes)) når jeg skriver uname -a får jeg opp "Linux CyberBook 2.6.20-16-generic #2 SMP Fri Aug 31 00:55:27 UTC 2007 i686 GNU/Linux" Så da antar jeg det bare er å installere og alt er klappa og klart Takk for hjelpa! da var ikke dette noe å bekymre seg over Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 SMP-optionen i kjernen er kompilert inn som standard (og har vært det i noen år allerede) i de aller fleste distroer. Du har heller ingen (ikke-tekniske) begrensninger, som det f.eks er i Windows, på antall kjerner/CPUer som er tillatt på en viss lisens osv. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Egentlig ingen vits i å installere GNU/Linux på nytt, du vil ende opp med de nøyaktig samme pakkene installert uansett. Om du vil kan du faktisk bare flytte haddisken over i en ny maskin og GNU/Linux vil funger nøyaktig like bra der (så lenge lenge du holder deg på samme arkitektur). Hvis jeg skal installere OS på en ny PC tar jeg vanligvis bare å kloner en gammel disk over på den nye. På den måten får jeg med meg alle installerte programmer osv. Eneste jeg muligens må gjøre er å endre et par konfigurasjonsfiler, hvis det er annet skjemkort eller diskoppsett. Gamle versjoner av ubuntu hadde en egen versjon av kjernen for PCer med flere prosessorer, men nå som flerkjerneprosessorer er blitt helt vanlig har de valgt putte støtte for det inn i den standard kjernen. Så det er som andre alt har sagt bare å kjøre på. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Jeg er klar over at det er enkelt å bare flytte disken slik du sier, men samtidig er det ikke stort problem å sette det opp på ny heller, jeg gjør det like greit pga jeg har rota litt mer i systemet enn jeg burde, og liker å ha en fresh start innimellom (windows vane som henger igjen, sannsynligvis). Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Tss... Det burde ikke være nødvendig å endre oppsettet ditt i det hele tatt hvis du kjører en nyere distribusjon (feks Ubuntu 6.10). Skal bare være å bytte CPU og alt skal være pakket og klart Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Tss... Det burde ikke være nødvendig å endre oppsettet ditt i det hele tatt hvis du kjører en nyere distribusjon (feks Ubuntu 6.10). Skal bare være å bytte CPU og alt skal være pakket og klart 9479294[/snapback] Som jeg sa så bytter jeg litt mer enn bare CPUen ;=) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Gjør ingenting det heller.. Linux-kjernen er litt forskjellig fra Windows iom. at hardware som chipset, kontrollere osv blir auto-proba ved boot, så riktig drivere blir lastet inn. Med Windows er det jo gjerne bluescreens i hytt og gevær om man bytter hovedkort osv, mens linux som regel booter uten å klage nevneverdig. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 hmm.. kanskje jeg skal teste å starte med nye HWen, men hvordan vil det bli med skjermkort driver, når det plutselig står et 8600GT istedet for 6600GT, må man reinstalle nvidia driveren? og hvordan blir det med xorg.conf, må ikke den også reconfigureres? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Skjermkortdriver kan by på problemer, ja. Det er mulig det vil fungere siden begge er nvidia-kort, men en reinstallasjon av nvidiadriveren bør uansett fikse det. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Det kan hende det byr på problemer - som sokkalf^ sa - men jeg tviler på det. Det er samme driver og xorg.conf skal ikke endres så lenge driveren er det samme. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Da skal jeg teste det når HWen min kommer Det ligger på posten nå, gleder meg som en unge Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Du kan selv bytte fra AMD til intel prosessor og hovedkort, og linux vil ikke legge merke til det, så lenge begge hovedkortene er støttet 100 % a linux. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå