etoel Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Jeg har en mappe på laptopen som jeg synkroniserer med en server, fungerer utmerket (jobber mot serveren når man er online, lokal kopi hvis offline). Når jeg slo på frakoblede filer spiste Vista 20% av diskplassen som lagring for lokal kopi (dette kan du stille inn)- uansett om du bare bruker 2 filer. Nå skal jeg flytte server og ønsker å slette/slå av synkroniseringen. Først slo jeg bare av frakoblede filer i håp om at jeg skulle få tilbake de 20% av diskplassen .... neida. Filene var borte (ikke synlige i alle fall), men diskplassen var borte. Så slo jeg på frakoblede filer igjen og da kom alle filene frem. Valgte alle og så "slett lokal kopi" - ikke noen endring... Noen som vet hvordan man skal slutte med frakoblede filer (og få tilbake diskplassen...) Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Kjør Disc Cleanup: Start -> Programmer -> Tilbehør -> Systemverktøy -> Disc Cleanup Kryss av på "Offline files" og saken er biff Lenke til kommentar
etoel Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Kjør Disc Cleanup: Start -> Programmer -> Tilbehør -> Systemverktøy -> Disc Cleanup Kryss av på "Offline files" og saken er biff 9477832[/snapback] hmm, det dukker ikke opp hos meg. Ikke noe om frakoblede filer i det hele tatt under diskopprydding. Nå har jeg slettet alle filene på serveren og synkronisert - alle filene blir borte i den lokale mappen, men ikke snakk om å gi tilbake plassen... Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Tror du må være offline fra den nettverksfolderen du har replikert for at dette skal fungere...? Lenke til kommentar
etoel Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Er offline Har nappet ut kabelen og slått av wlanet... Skal jeg ha frakoblede filer slått av eller på? Har slått det av nå. Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Hvordan har du slått det av da? Sist jeg gjorde dette, så høyreklikket jeg på folderen og fjernet haken ved "Available offline". Deretter var jeg av nettverket og kjørte Cleanup. Lenke til kommentar
etoel Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 I kontrollpanelet der ligger det et valg for frakoblede filer. Det kan slås av/på (hele tjenesten) i Vista, ikke som i XP. Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Hvis det er under "Folder options" og fliken "Offline files", så kan du jo bare trykke "Delete files"? Lenke til kommentar
etoel Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Googlet og fant dette: http://www.vergentsoftware.com/blogs/ckins...sWithVista.aspx Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Hmm... Får teste dette litt når jeg kommer hjem. Sitter på en XP maskin nå, så jeg kan ikke 100% sjekke det jeg selv sier... Men uansett, der har du oppskriften Lenke til kommentar
etoel Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Vel.. prøvde det også, men får allikevel ikke tilbake diskplassen... Bootet i safe mode og slettet hele katalogen.... Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 hehe.... brute force jaja.. du løste ihvertfall problemet... men det er irrterende hvis ikke dette skal være enkelt.... Lenke til kommentar
etoel Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Løste og løste.. Jeg har 10 GB data og Vista mener fremdeles jeg har brukt 40GB... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Løste og løste.. Jeg har 10 GB data og Vista mener fremdeles jeg har brukt 40GB... 9481045[/snapback] Kan du vennligst åpne CMD as administrator og skrive: vssadmin list shadowstorage----->enter Lenke til kommentar
etoel Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 Sier den bruker 13.772 GB Tildelt: 14.222 Maks lagring: 16.768 Hva betyr dette? Lenke til kommentar
etoel Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 Bare legger til.. Hvis jeg markerer alle filer/kataloger på C: blir det 14.4GB nå. Hvis jeg viser egenskaper for C: sier den at jeg har brukt 42 GB. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Sier den bruker 13.772 GBTildelt: 14.222 Maks lagring: 16.768 Hva betyr dette? 9491932[/snapback] Det betyr at shadowstorage er begrenset til 17GB, men allerede du har 14GB lagret data på pc-en din. Shadowstorage kan forandres, samtidig som det er veldig nyttig. Hos deg betyr at filer eller arbeid som du hadde lagret, men fjernet i ettertid kan still genereres igjen, slik det var. Jeg vet ikke hva er dine rutiner og krav til data, men hvis det er slik at du har Complete data backup på et annet volume , så kan du redusere det, og dermed få mer ledig plass. Det er ikke noe galt eller mystisk, at du har 42GB som brukt plass hos deg. Alt det kan forandres om du vil. Det beste er å sikre deg at ingeting av det du har arbeidet med, eller av system konfigurasjon, vil være nødvendig å bringes back, før du forandrer instillinger. Endret 14. september 2007 av wiberos Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Bare legger til.. Hvis jeg markerer alle filer/kataloger på C: blir det 14.4GB nå. Hvis jeg viser egenskaper for C: sier den at jeg har brukt 42 GB. 9491972[/snapback] Hos deg vil jeg tror at: -nåværende data----14GB -shadowcopy/storage--14GB -pagefile=1,5 x minne -hibernatefile= minne -backup/restore points eller annet, etter som din maskin er satt opp. Det blir fort 42GB. Lenke til kommentar
etoel Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 Takk Wiberos Merkelig at det ikke skal være mulig å få litt informasjon om dette under egenskaper for disken. Jeg benytter Acronis som backup til en sentral server. Er veldig fornøyd med det. Det skal da ikke være nødvendig med shadowcopies. Dette er den første Vista Business jeg har, de andre har vært Home premium eller ultimate - tror ikke det er slått på som default der. Da er kanskje ikke synkroniseringen (offline files) den store stygge ulven allikevel Hvordan slår jeg av shadowcopy? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Filosofien back alt dette er nettopp å hindre at folk mister, arbeid, og kanskje miste arbeidsplassen på grunn av dette, derfor er det beskyttet på en måte. Tenk: Du har arbeidet i flerre dager med et tilbud til en kunde. Du har printet ut, sendt videre, DU tror at du har lagret det, så sletter du detta da. Du kan ikke ta vare på alt. Men så spør sjefen,,,du kan jeg få kopi av denne tilbud der… Ja det kan du sier du….nei men f…., den er borte. Vel ikke med shadowstorage, Den ligger der, til plassen som er beregnet blir fult, og dermed slettes for andre skal ta plassen. Men oK Først kan du selv se på saken med vssadmin /? commando, og videre explore alle parameter. Hos deg kan du prøve å redusere men du kan ikke fjerne totalt. Redusere til 300MB. ---vssadmin resize shadowstorage /for=c: /on=c: /maxsize=300MB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå