Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvorfor bør KRL faget avskaffes?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det burde ikke avskaffes, det burde forandres. Religion er viktig å lære om når det gjelder hvordan verden fungerer, like viktig so politikk.

Det vi ikke trenger er hjernevasking av ungene til å tro at kristendommen og andre religioner er sann, lærerene burde forklare ungene den fulle sannheten. Langt mindre fokus på kristendommen er også nødvendig, samt mye mer(jeg er lat).

Lenke til kommentar
Det burde ikke avskaffes, det burde forandres. Religion er viktig å lære om når det gjelder hvordan verden fungerer, like viktig so politikk.

9479130[/snapback]

Jeg antar du mener å tilegne seg kunnskap om andre religioner, og ikke det å forkynne Kristendom på skolen? :)

I så fall er jeg helt enig med deg. "KRL" burde byttes ut med "Religion", og være en kunnskapsformidling.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

KRL bør ikke avskaffes. Det er veldig viktig for å forstå verden og hvordan andre ser den.

Men det bør forandres litt.

Allerede i dag har vi komt langt. Før het det kristendom, nå heter det Kristendoms-, Religions- og Livssynsundervisning (KRL).

Jeg synes at man lærer mye bra i KRL, jo lenger opp i skolen man kommer. Når man kommer til åttende begynner det å bli mer fokus på å reflektere over hvordan andre og du selv har det.

Likevel mener jeg at det er unødvendig å lære om ørten historier fra Bibelen, i steden for bare en generell innføring i kristendommen som en hvilken som helst annen religion.

Mange KRL-lærere er kristne selv, og derfor blir det mye sånn at i kristendommen bruker de "det er sånn", i stedet for f. eks. "muslimene tror at det er sånn".

Jeg tror også at det var Kong Christian III av Danmark-Norge som innførte kristendommen, men jeg er ikke helt sikker. La meg gå nærmere inn på dette:

Konfirmasjonen ble påbudt, og dermed måtte alle lære å lese for å kunne pugge de bøkene de måtte kunne fra perm til perm (katekismen?) når de skulle klare å svare på spørsmålene fra presten, så de kunne bli ferdig konfirmert.

Så fra starten av var ikke skolen opphavet til kristendomsfaget, men kristendommen var opphavet til skolen :)

Endret av Eivolele
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det vi ikke trenger er hjernevasking av ungene til å tro at kristendommen og andre religioner er sann, lærerene burde forklare ungene den fulle sannheten. Langt mindre fokus på kristendommen er også nødvendig, samt mye mer(jeg er lat).

Tenker helt likt som deg på dette pungtet... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...