Gå til innhold

Vicious Art - Albumguide og presantasjon av bandet

Deadringer

Anbefalte innlegg

Vicious Art albumguide.

Hjemmeside: www.vicousart.se

Myspace: www.myspace.com/viciousartsweden

Vicious Art startet opp i det herrens år 2002 da to eks. Dark Funeral medlemmer, gitaristen Matti Mäkelä og trommisen Robert Lundin, dannet et nytt band kjent som Vicious Art. Som vokalist rekrutterte de Jocke Widfeldt og som 2. gitarist Tobbe Sillman. Nå var VA offisielt i gang og denne gjengen spilte inn en demo på 4 sanger sammen. Denne demoen har jeg ikke fått fingrene på og vil derfor ikke bli anmeldt i denne tråden. Jeg kan nevne at noen av låtene ble endret litt på og spilt inn på cden gitt ut noen senere.

To år senere ble den respektable herremannen Jörgen Sandström rekruttert som bassist og 2. vokalist. Senere samme året kontaktet bandet Threeman Recordings for å spille inn ” Fire Falls And The Waiting Waters”. Denne ble innspilt samme år og sluppet i slutten av 2004.

Pga misnøye med platekontrakten og arbeidet Threeman gjorde for å få ”FFATWW” uti butikkene avsluttet VA samarbeidet med firmaet. Deretter spilte de inn en EP, ”Weed the Wild”, som de solgte over nettet og under konserter. Dette skjedde i 2006. Det hele endte med at Mighty Music fikk fatt på et eksemplar og bestemte seg for å få VA under kontrakt. Senere ble en vinylversjon av ”WtW” sluppet fra MM i 20.07

Lineup

Untitled-11.jpg

FIRE FALLS AND THE WAITING WATERS

ff_150_shade.jpg

1. Debria seems to be bleeding

2. Komodo lights

3. Fire falls

4. A whistler and his gun

5. Ceremony..the waiting waters

6. Mother dying

7. The poet must die

8. Cut this heathen free

9. War

10. Why would the captured set free the flie

Sjanger: Death Metal, Thrash Metal, elementer fra Grindcore.

Dette er en rask og relativt slitsom skive. Misforstå meg rett, det er en god skive, men jeg blir sliten av å høre på den i lengden. Skarptrommen og Highaten blir brukt overdrevet mye til tider. Ellers er det en god og teknisk skive, med mange riff som sammen med trommene får hodet til å nikke i takt med musikken enten en vil eller ikke. Dessuten ble jeg veldig positivt overrasket over vokalen til Wildfeldt etter å ha hørt denne skiva.

Høydepunkter: Debria seems to be bleeding, A whistler and his gun, Mother dying og Cut this heathen free.

Karakter: 7/10

WEED THE WILD

wtw_150_shade.jpg

1. Weed the wild

2. Tanja joins the beating

3. Exit wounds

Sjanger: Death Metal med elementer av Thrash Metal.

Etter kort tid ble denne EPen for meg tidenes EP. Skiva inneholder to av mine favorittlåter fra VA, i Weed the wild og Tanja joins the beating. Med herlig vokalspill mellom Wildfeldt og Sandström samt fete abstrakte tekster og fengende gitar riff svevde denne skiva rett inn i hjertet mitt og der skal den forbli. Det er ingen tvil om at Jocke og Jörgen er tidenes beste growlepar.

Høydepunkter: Alle sangene.

Karakter: 10/10

PICK UP THIS SICK CHILD

putsccover_150.jpg

1. Tombstone grind

2. The Paulina paw paintings

3. Our family flesh

4. Murderer

5. We’re both into killing me

6. Chewing gunpowder

7. Evicting dead tenants

8. Dancing münchausen

9. And bent down for years

10. Chain hooks falling

11. The topmost violent god

Sjanger: Death Metal, Thrash Metal, Grindcore.

Jeg vil bare starte med å si at dette klart er årets mest “vicious” cdutgivelse, og VAs klart beste full-lengder. Ikke at konkurransen er stor da VA kun har gitt ut en annen hel-cd, men PUTSC er den klart beste full-lengderen kara fra Sverige har kommet med. Perlene renner ut av høyttalerne som øl fra Aass glassflasker. Helt fantastisk med andre ord. Så til selve skiva:

Det hele starter med den fantastiske Tombstone Grind. Åpningsriffet er ikke av de mest brutale, men absolutt fengende når en vender seg til det. I starten synes jeg det hele ble litt for ”happy” i forhold til musikkstilen, men litt tilvending var alt som skulle til. Dette er en låt som absolutt kan måle seg med herligheten fra Weed the Wild og det herligste er; Det er ikke den eneste på denne strålende utgivelsen. TG er tett etterfulgt av The Paulina paw paintings og Our family flesh, begge herlig fengende. Som vanlig blir jeg ganske fascinert av tekstene til Vicious Art, og låtene på denne skiva er intet unntak. Abstrakte og herlige. Denne bølgen med utrolig gode låter fortsetter langt ut i skiva, men dessverre gjelder ikke dette de siste sporene. Misforstå meg rett, de er utrolig gode de også, men det er ikke ”feste seg på hjernen å gå rundt å nynne på”-låter. Om disse nådde opp på samme nivå som resten av sangene på Pick up this sick child, ville dette vært en garantert ti av ti. Men slik er det dessverre ikke.

Uansett er dette en instant classic, og absolutt ingen skuffelse som oppfølger etter Weed the Wild. Ikke at jeg noen gang tvilte på Vicious Art, de karene vet å lage god musikk. Absolutt et knallkjøp for alle death metal fans der ute.

Høydepunkter: Tombstone grind, Our family flesh, Murderer, We’re both into killing me(kunne nevnt flere, men det er disse som virkelig brant seg fast som 100% fantastiske)

Karakter: 9/10

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...