Don Juan Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) La oss si jeg kjøper aksjer for 10 000,-kr. Da trekker min nettmegler 0,05%. Dette blir jo 500kr. Riktig? Og hvis jeg så vil selge en gang da? La oss si for 20 000,-kr. Avkastningen er på 10 000,-kr. Tar meglerene da kurtasje kun på avkastningen (10k), eller på hele beløpet? (20k) Nytt spørsmål: Når man legger inn en ordre så havner man i ordrekøen. F.eks man vil kjøpe 1000 aksjer for 40 kr. Hva skjer hvis man f.eks to dager senere, endrer orderen til å kjøpe aksjer til 30kr? Vil man beholde sin posisjon i ordrekøen, med sin oppdaterte kurs, eller vil oppdateringen føre til at man havner bakerst i køen igjen? Endret 14. september 2007 av Naitsan Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 La oss si jeg kjøper aksjer for 10 000,-kr.Da trekker min nettmegler 0,05%. Dette blir jo 500kr. Riktig? 9476817[/snapback] nei. 0,05% av 10 000 kr = (0,05/100) * 10 000 kr = 0,0005 * 10 000 kr = 5 kr Lenke til kommentar
TheCooler Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Jeg tror du skal brushe opp regnekunnskapene litt før du hiver deg ut på dypt vann i finansverdenen Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Haha Er litt trøtt her. Tenkte at jeg skulle finne tallet ved å ta 10 000 * 0,05.. da får jeg 500. Men nå som jeg ser nøyere på det ser jeg selvfølgelig at det blir feil. Jeg lurer fremdeles på de andre spørsmålene, så det er bare å slå til hvis dere vet noe mer om dette. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Av en eller annen snedig grunn så ville jeg tro at nettmegleren opplyser nøyaktig hvordan de beregner kurtasje. Jeg mener å huske at normalen er å trekke kurtasje av hele beløpet uavhengig om du selger med profitt. Hvis ikke måtte de jo gi tilbake penger om du selger med tap. Lenke til kommentar
TheCooler Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Haha Er litt trøtt her. 9477110[/snapback] Fort gjort; jeg skjønner hvordan du tenkte Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Du virker litt i overkant sikker på at du kommer til å gå i overskudd på handelen din. Før du begynner må du være klar over at sjansen er nokså stor for å gå i underskudd også. Det er ikke helt 50/50 siden markedet over tid vanligvis går oppover, men ikke så veldig langt ifra, spesielt på litt kort sikt. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 tror nok han mer tenker på prinsippet med kurtasjer annet enn at han spekulerer i å få 100% fortjeneste.. Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Ja, det er kun prinsippet jeg er ute etter. I tilfelle det var slik at man kun betalte kurtasje av overskuddet, kunne jo meglerene skrevet i kontrakten at det gjelder kun kurtasje av evt overskudd. Hvis underskudd, så hadde kurtasjen blitt 0kr, og de heller ikke skulle betale noe. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Meglere tar betalt for å omsette aksjer for deg. Det er du som velger hvilke aksjer som skal omsettes og når de skal kjøpes og selges så det er derfor også du som løper en risiko for å tape penger. Megleren tjener penger på sin tjeneste og tar derfor ikke en "provisjon" på en eventuell fortjeneste du har ved å kjøpe og selge aksjer. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Minstekurtasje er et lite (men betydelig for de som flytter lite og ofte) unntak som ikke er nevnt hittil i tråden, verdt å tenke på. Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 Når man legger inn en ordre så havner man i ordrekøen. F.eks man vil kjøpe 1000 aksjer for 40 kr. Hva skjer hvis man f.eks to dager senere, endrer orderen til å kjøpe aksjer til 30kr? Vil man beholde sin posisjon i ordrekøen, med sin oppdaterte kurs, eller vil oppdateringen føre til at man havner bakerst i køen igjen? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Køen blir resatt hver dag, men om du endrer pris vil du komme i en ny kø på et annet nivå, og kommer derfor selvsagt sist. Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Køen blir resatt hver dag, men om du endrer pris vil du komme i en ny kø på et annet nivå, og kommer derfor selvsagt sist. 9500120[/snapback] Dette har jeg tenkt på også, og ditt svar åpnet for mye jeg ikke har tenkt på før Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå