Gå til innhold

Oppgradering, intel, lydløs, max 6-7k?

Anbefalte innlegg

Nå er tiden for oppgradering av pcen kommet.

Har ikke bestemt meg for om jeg skal gå for nok en oppgradering i samme kabinett, eller om jeg skal gå for helt ny pc.

Pcen brukes til film, media, internett, skole og som server til filmbibliotek, pcen skal kjøre stabilt 24/7 (dette er meget viktig)

Er veldig glad i multitasking på pcen, og trenger da en pc som kan kjøre mange applikasjoner samtidig uten problemer.

Har i dag en løsning som er meget utdatert, har forsøkt å lage en handevogn med de komponentene jeg har i dag.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=54752

Ønsker å gå over til en Intel basert løsning, helst noe som er fremtidsrettet og lett lar seg oppgradere senere. Pcen skal være meget støysvak.

Noen viktig spm i forhold til å beholde noe gammelt utstyr.

1. Har i dag 400W PSU, men kjører med 3 S-ATA disker og 2 CD/DVD, dette kjører stabilt i dag. Men vil denne holde ved evnt oppgradering.

2. Har i dag Soundblaster Audigy SE, vil jeg merke forskjell ved oppgradering til X-FI. (Viktig at lyden er bra, men gidder ikke bytte bare for å bytte)

3. Har et gammel (ca 6 år) solid Cheiftec kabinett, som fungerer greit, er det noen hensikt i å bytte dette? (varmeutvikling, luftgjennomstrømming osv..)

4. Skjermkort: siden jeg ikke bruker pcen til spill, hvor bør jeg legge grensen ved kjøp av nytt skjermkort, uten at det skal bli en flaskehals i systemet. Bruker i dag en 22", men kommer til å bytte til en 24" med 1920x1200. (MÅ ha støtte for to skjermer)

Er mitt gamle utstyr så utdatert så det er like greit å bytte til helt ny pc?

Evnt forslag på oppgraderingsmuligheter for å få bedret ytelsen setter jeg stor pris på. Max 6-7000 kr som et ca budsjett, kan gjerne bli billigere, men setter pris på alle forslag som vil øke ytelsen i forhold til bruksområde.

Endret av vindheia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hvor jeg skal starte jeg :p men kan begynne med å si med engang at "KJØP NYTT" :whistle: Intel er det rette valget pr. dags dato ja :thumbup: siden du skal multitaske mye så er Q6600 et must :dribble: siden du ikke skal game mye så holder det med et 8600 gts kort. kjøp deg en mist 500W psu. den er utrolig stille og stabil :thumbup: kjøp deg minst 2 Gb PC 6400 minne, et nytt kabinett er åsså å foretrekke ja, kjøler bedre :thumbup: kjøp deg et P35 hovedkort, er noe mer fremtidrettet og X-Fi lydkortene er helt råe :dribble: låter mye bedre en de gamle Audigy kortene :yes: vel og merke med gode høyttalere da :thumbup: detta er grunnkomponentene jeg syns du skal velge :thumbup: og du kan spille spill åsså hvis det en gang skulle friste ;)

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hvor jeg skal starte jeg  :p  men kan begynne med å si med engang at "KJØP NYTT"  :whistle:  Intel er det rette valget pr. dags dato ja  :thumbup:  siden du skal multitaske mye så er Q6600 et must  :dribble:  siden du ikke skal game mye så holder det med et 8600 gts kort. kjøp deg en mist 500W psu. den er utrolig stille og stabil  :thumbup:  kjøp deg minst 2 Gb PC 6400 minne, et nytt kabinett er åsså å foretrekke ja, kjøler bedre  :thumbup:  kjøp deg et P35 hovedkort, er noe mer fremtidrettet og X-Fi lydkortene er helt råe  :dribble:  låter mye bedre en de gamle Audigy kortene  :yes:  vel og merke med gode høyttalere da  :thumbup:  detta er grunnkomponentene jeg syns du skal velge  :thumbup:  og du kan spille spill åsså hvis det en gang skulle friste  ;)

9476439[/snapback]

Takk for hurtig svar.

Tenkte meg nok at det var like greit å gå for ny pc :p

Kommer til å kjøre Vista på det nye systemet.

Du sier minst 2 GB minne, vil det være merkbar forskjell å gå for 4 GB, eller vil det bli overkill.

Har i dag et Roth 2.1 lyd system som leverer meget god lyd, så spørs om det blir bytte av lydkort også.

Hvordan er forskjellen fra nvidia og ati sine chipset sett bort fra spilling? (kort forklart)

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha Vista 32-bit versjonen så kan du ikke ha mer enn 3.5 gb med minne, merker stor forskjell ved å ha nok minne ja :thumbup: nvidia sine chipset er rettet mest mot gamere ja, men er ikke no dårlig på andre ting heller :) bedre overklokk egenskaper b.la :)

Endret av superbygger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...