Gå til innhold

Kunstner trenger kamera! :)

Anbefalte innlegg

Heisann å hopp. :cool:

Trenger et videokamera som jeg kan bruke til å skyte film i Finnmark på vinteren :ph34r:

Prisklasse: 15 000 - 20 000 :dribble:

Må tåle en støyt, feks skuterkjøring og kulde.

Skal filme mye bevegelse, og i begrenset lys.

:thumbup:

Vet egentlig svært lite om slikt, så jeg setter pris på alle anbefalinger og gode råd. :w00t:

Mhv Ivvàr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukt eller nytt?

Nytt havner du fort på hdv kameraene, de mindre som vil si ikke veldig bra i dårlig lys.

Hva legger du i kulde...? Ned til ca 20 kuldegrader trenger du bare masse batterier, 20 og lavere så begynner du i teorien å kunne få en utfordring med tape. Stativ kan du bare drite å bruke om du ikke kjøper feks. relativt dyre sachtler stativer, oljedempet hode blir omtrent som stein i de tempraturer.

I utgangspunktet ville jeg droppet å tenke på nye kameraer og kjøpt Sony Pd170/150 brukt. 150 og 170 begynner å dra på åra men er fremdeles arbeidshester i tv pga. at de er solide og gir bra bilder i forhold ti størrelsen i dårlig lys.

Lenke til kommentar
Ville heller ha kjøpt et Panasonic DVX100A / AB / BE enn PD150/170...

9476619[/snapback]

Både ja og nei...

Pd150/170 er fremdeles kongen av "lavlysytelse" av alle håndholdte kameraer, punktum finale. Ja, dvx100 er mer fornuftig om det er mer filmaktig man vil jobbe med, også pga. innstillingsmulighetene man har.

En fordel dvx100 forsåvidt også har er 25p i forhold til om man tenker å bruke nettet som kanal for det man produserer, man slipper å deinterlace, og evntuelle kvalitetstap det vil medføre.

Men ut over kun kamera må evnt trådstarter tenke over hva man evnt trenger av tilbehør. Stativ som fungerer koster mye, og man vil trenge en ett par store batterier om man skal filme mye ute i kulde, selv om man har dem innafor jakka.

Jeg liker i utgangspunktet dvx100 bedre enn pd150/170, men dårlig lys og solid gjør at jeg heller ville gått for pd kameraene. Solid fordi Dvx'n har litt vel plastic front, solblender/fokus festet kan ryke i forhold til om man evnt slenger det i en sekk og krasjer på snøscooter.... :p

Kulde tåler all elektronikk, nesten hvertfall, like dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...