Hr Kotelett Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Holder på med siste innspurten i en leilighet, og der gjenstår det blant annet å liste diverse. Listingen tar tømrerene seg av så det er greit. Det jeg må gjøre er å tette disse spikerhullene. Er min far som har sparklet noen lister nå, og der skal det gjøres kjapt og gale så han har smurt sparkel over et 10 cm område for hvert hull. Og jeg føler at det blir unødvendig arbeid, med å pusse og male over så mye. Hvilke metoder finnes det og hvilken er best? -En har jo sparkling, men dette fører med seg litt arbeid, først føre det på, så pusse det av, og så male over sparkelet igjen. Enkleste måten ved sparkling som jeg tenker på er å bare ta i hullet og såvidt rundt. Får ikke trøkket sparkelmassen kun i hullet anyway. -Så har jeg snakket med en på jobben og han nevnte akryl, i denne sammenheng passer det bra med hvit akryl siden jeg har hvite lister. Denne fåes jo i sprøyteform, og kan jo derfor sprøytes inn i det lille hullet, og dermed får en svært lite å pusse. Noen andre tips? Og et lite tips når det gjelder lister tilslutt, bestill FERDIGMALTE, det koster så lite ekstra, både iforhold til tiden du bruker, malingen og kostene du kjøper og resultatet, er ikke listene bra, så kan du bare klage, maler du de selv er det din egen feil. Gud i himmelen hvor jeg hater å male lister nå. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Med en god stålsparkel kommer det ikke mye sparkel utenfor hullet. Øvelse gjør mester. Men hvis du skal prøve med akryl, må du være sikker på at du har helt hvite lister, og at akrylen er helt hvit. Det finnes ikke bare én hvitfarge vet du. Forøvrig så slår vi aldri spikrene i taklistene helt inn her hjemme. Det blir mye lettere å få dem av igjen neste gang da. Endret 11. september 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
ulvenett Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Punkt 1: bare glem akryl. Hvit akryl blir garantert gul etterhvert, og det ser mildsagt j.... ut også. Det er bare en måte å gjøre dette ordentlig på. Først grunnes listene, så sparkles de en eller to ganger(sparklen synker i sammen når den tørker), avhengig av størrelse på spikerhull. Om du dekker 10 cm2 når du sparkler har ikke det noe å si, da hele listen må pusses siden treet reiser seg når du maler første strøk. Så basically, slik gjør du, grunn -> sparkle -> sparkle -> puss -> mal en gang til -> la tørke godt -> puss med fint sandpapir -> mal toppstrøk. Husk å feie av lister etter du har pusset, før du maler, slik at malingen ikke blir full av dritt Lenke til kommentar
sierratec Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 du kan godt bruke akryl om du skal male listene en runde til Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 du kan godt bruke akryl om du skal male listene en runde til 9480135[/snapback] Men da kan man like gjerne sparkle. Lenke til kommentar
sierratec Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 du kan godt bruke akryl om du skal male listene en runde til 9480135[/snapback] Men da kan man like gjerne sparkle. 9480296[/snapback] joda, men enklere med akryl Lenke til kommentar
Inc Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Hvis disse byggfolka bruker dykkpistol blir ikke hølet større enn 2-4 mm og ett\to strøk med maling over der gjør hulet så og si usynlig. Sparkling av lister for å fjerne spikerhull av typen hull som er av dykk maskinspiker ser jeg på som unødvendig arbeid. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 eg bestillte ferdigmalte lister og angrer ikke på det.. og så brukte jeg en hvit voks stift til å tette igjen spikerhullene GENIALT .. lett og enkelt de selger disse voks stiftene hos maler/farge handel Lenke til kommentar
Hr Kotelett Skrevet 25. september 2007 Forfatter Del Skrevet 25. september 2007 takker for forslag og svar, får prøve ikveld. sparkling prøver jeg å unngå Lenke til kommentar
lavik Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 takker for forslag og svar, får prøve ikveld. sparkling prøver jeg å unngå Hvordan gikk dette? Ble det voks-stift som toazty foreslo? Er nemlig i nøyaktig samme sitasjon. Ferdigmalte lister (Eggehvit S0502Y tror jeg det var). Snekkerne brukte dykkert, så det ble jo ikke de største hullene, men det synes jo.. Så hvis den stiften funka kunne jeg tenkt meg betegnelsen på denne .. Forandrer den seg i fargen med tiden? Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Sparkel må da ikke nødvendig hvis pusses med sandpapir. Mange fin-sparkel typer kan bare tørkes av med en fuktg klut. Da sitter du jo igjen med like fine lister og sparkel bare i hullet! Lenke til kommentar
brosteinvillmann Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Jeg har brukt denne for å tette spikerhull i lister: Liberon reparasjonsvoks Fungerte helt utmerket. Jeg kjøpte den på Maxbo, men tror de fleste fargehandlere har den. Lenke til kommentar
Hr Kotelett Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 takker for forslag og svar, får prøve ikveld. sparkling prøver jeg å unngå Hvordan gikk dette? Ble det voks-stift som toazty foreslo? Er nemlig i nøyaktig samme sitasjon. Ferdigmalte lister (Eggehvit S0502Y tror jeg det var). Snekkerne brukte dykkert, så det ble jo ikke de største hullene, men det synes jo.. Så hvis den stiften funka kunne jeg tenkt meg betegnelsen på denne .. Forandrer den seg i fargen med tiden? Hmmm, hvordan det gikk? Jo jeg flyttet inn før jeg gjorde noe med listene og etter det har jeg ikke gjort en tøddel ^^ (sånn som ofte skjer, er det ikke gjort før en flytter inn blir det ikke gjort før du flytter ut igjen ) Men får se nå i romjulen om jeg får litt arbeidslyst over meg og gjør noen skippertak, da skal jeg prøve den stiften som er foreslått. Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Punkt 1: bare glem akryl. Hvit akryl blir garantert gul etterhvert, og det ser mildsagt j.... ut også. Det er bare en måte å gjøre dette ordentlig på. Først grunnes listene, så sparkles de en eller to ganger(sparklen synker i sammen når den tørker), avhengig av størrelse på spikerhull. Om du dekker 10 cm2 når du sparkler har ikke det noe å si, da hele listen må pusses siden treet reiser seg når du maler første strøk. Så basically, slik gjør du, grunn -> sparkle ->PUSS sparkle -> puss -> mal en gang til -> la tørke godt -> puss med fint sandpapir -> mal toppstrøk. Husk å feie av lister etter du har pusset, før du maler, slik at malingen ikke blir full av dritt Du glemte puss der^^ Skal alltid pusses etter du har lagt sparkelmasse. Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Kommer helt ann på hvor god du er til å påføre det. Når jeg flekk/helsparkler noen fine flater så tar jeg bare sparkelen og skraper av de små tussene som kanskje kommer. Så tar jeg annen gangs sparkel. Så nei, man trenger ikke alltid å slipe etter første gang Skaper bare unødvendig slipestøv når man kan unngå det. Og man ser ikke forskjell.. Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Det har noe med vedheft og slike små ting. Er du utdannet maler eller noe liknende conzeed? Jeg holder på nå. Ut i læra til sommern. Skal bli digg med jobb. Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 ett år teknisk byggfag og ett år på rud vgs maler& byggtapetserer. Går i læra nå. oslo ja. Vedheften og sånt er egentlig bare oppskryt. Skader ikke å slipe etter hver påføring, men unødvendig hvis du ikke vil ha slipestøv. Blir det en ren og ganske glatt flate første gang, så er det så masse porer at neste lag legger seg godt inntil første strøket. Snikkerisparkelen er jo best å bruke på lister da. skal ikke synke og tetter godt. Det som blir brukt mest på lister. Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Okey, da holder jeg kjeft Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå