Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm etter viftebytte på skjermkort

Anbefalte innlegg

Byttet nettopp kjøler på mitt X1950pro 256mb PCI-X og får ikke noe skjermbilde når jeg prøver å starte PCen. Rett ved siden av der jeg plugger inn strømkontakten på skjermkortet lyser det nå et rødt lys. Under lyset står det D27 om det skulle si noen noe.

Kortet er ca 9-10 mnd gammelt og har fungert utmerket fram til i dag da jeg byttet kjøleren på skjermkort og CPU. Kjøleren jeg monterte var AC accelero X2 og MIST Megatower.

Utenom at jeg får det røde lyset på skjermkortet så virker det som om resten av PCen starter opp helt normalt og alle vifter går rundt som de skal.

Det jeg har prøvd til nå er:

Bytte om på/ta ut rambrikker.

Satt skjermkabelen i den andre DVI-porten.

Tatt ut batteriet fra hovedkortet i 5min og satt inn igjen.

Tatt ut og satt inn skjermkortet flere ganger.

Prøvd å starte uten strømkontakten koblet til skjermkort.

Gått over alle kontakter på hovedkort/skjermkort og sjekket at de står riktig plugget inn.

Noen som har flere forslag?

Systemet består av:

Asus P5B

C2D E6400

2x1024mb Kingston rambrkker

Sapphire X1950 Pro 256mb

Sunbeam NUUO 550W

XP Home

Har googlet litt og sett det er noen andre med lignende problemer.

Ny Info:

Har skaffet et nytt skjermkort nå, men skjermen forblir fortsatt svart. Så det må være noe annet som er galt.

Endret av Ballpwn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering: har byttet til orginalkjøler, men det hjalp ikke stort. Skjer akkurat det samme fortsatt.

EDIT: Har nå fått tak i et nytt skjermkort, men får fortsatt ikke noe bilde på skjermen så her må det være noe mer som har tatt kvelden.

Har testet RAM'en i en annen pc og de funket helt fint, testet også harddiskene og de virket også helt fint.

Tror jeg kan utelukke:

HDD (testet i annen pc)

RAM (testet i annen pc)

Skjermkort (helt nytt Nvidia GF8500GT, midlertidig.)

PSU? (viftene går rundt, pcen starter og alt får strøm) og hovedkort

Hovedkort? (LED'n på hovedkortet lyser grønt og det kommer pipelyd idet jeg trykker på powerknapp)

DVD-Rom: lyser og eject knappen funker fint.

Så da står jeg igjen med CPU som mulig synder, noen måter jeg kan få sjekket den på?

Har ikke en PC til som støtter C2D.

Endret av Ballpwn
Lenke til kommentar

Nei dessverre, demonterte hele pcen og tok av cpu kjøleren for å se på cpu og den så jo hel og fin ut. Monterte pcen sakte og prøvde å starte med så lite komponenter som mulig, men det gikk fortsatt ikke.

Hovedkortbrettet blir også varmt rett bak der cpu sitter så det kan jo tyde på at det er noe liv i den.

Lenke til kommentar

Tapper du strøm ifra skjermkortet sin strømutgang(dersom orginalviften hadde strøm ifra skjermkortet)? Har ikke opplevd at det skal ha betydning på skjermkort enda, men tanken bare streifet meg. Noen hk stopper viss du ikke tapper strøm på cpufan. Selvsagt er det jo bare til å ordne det i bios. Men da må en først få start på skiten...

tar ihvertfall bare 1 minutt å sjekke.

Lenke til kommentar
Tapper du strøm ifra skjermkortet sin strømutgang(dersom orginalviften hadde strøm ifra skjermkortet)?

9498295[/snapback]

Vet ikke om jeg forsto det der, men skjermkortet jeg bruker nå er et nytt Nvidia 8500 GT og det har ikke noe kontakt for ekstra strøm.

Har nå bestilt en strømforsyningstester og ny cpu fra netshop så får se om det hjelper. Hvis ikke får jeg ta å bytte ut del for del til jeg finner synderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...