fototim Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Ok. Takk for svar :-) Når jeg først er i gang: hvilke gamle objektiver fungerer på Pentax K10D? Vet at Takumar virker (tror jeg i hvert fall), men er det andre merker som virker også? Ser at Afseth har svart når det gjelder orginaloptikk. Når det gjelder tredjepartsoptikk er det litt mer komplisert. Men all optikk med Pentax K-fatning fungerer problemfritt. Noe gir full kompatiblitet, noe gir begrensa. Så der er det bedre om du stiller spørsmål om konkrete objektiver. Det eneste du bør være forsiktig med er Rikoh, noen versjoner av de kan være umulig å få løs etter at du har montert de. Da er det baufil eller verksted. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
UnknownSource Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Kan noen forklare meg enkelt hvordan man bruker den preview-knappen på K10D? Har prøvd å gjøre som det står i bruksanvisningen, men fikk det ikke helt til Mulig jeg ikke er så glup, men jeg fikk da til manuell fokusering Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 I "Custom" menyen kan du på side 5/6 velge "Preview Method". Der bestemmer du om preview knappen skal blende ned objektivet for å se dybdeskarpheten i søkeren, eller ta et prøvebilde så du kan vurdere eksponering og slikt på displayet. Grunnen til at du ikke ser så mye til det i søkeren er at kameraet vanligvis velger største blenderåpning (minste blendertall) slik at det er minimal forskjell når det blendes ned fra åpen blender. Setter du kameraet i "AV" mode og velger en liten blenderåpning (eks. 16) vil du raskt få se endringen i dybdeskarpet i søkeren (samt at det selvsagt blir mørkere da du har strupet igjen lystilgangen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå