Gå til innhold

4g med ram blir 3g. OS relatert?

AnaXyd

Anbefalte innlegg

Hei!

En kompis av meg har akkurat kjøpt seg ny ram, og har nå tilsammen 4g. Han har Vista 32bit, og det vises kun 3g av de 4gigene...

Etter å ha lest litt rundt, skal visst dette være OS relatert... Er dette riktig? Går det ann å fikse på det uten om å gå over til 64bits OS?

Setter pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes et slags program som utvider adresseringen i windows, men vet ikke helt hva det er, du kan jo alltids google etter det. :tease:

De fleste som har det sier det er litt/ganske bugget, så jeg ville egentlig ha skaffet 64bit OS uansett.

Edit: Leif

Endret av Chr1ster
Lenke til kommentar

Hmm... Dette var jo utrolig stygt egentlig.. Jeg har personlig aldri lest noe om dette, og trodde det var hovedkortet det stod på når det gjaldt støtte av ram. Men men! Rart det ikke har kommet noen fikser til dette?

Eller er det med i 64bits arkitekturen, at det støtter over 3g? Og ikke i 32bit?

Lenke til kommentar

Poenget er at du med 32bit ikke kan adressere mer minne enn 4gb og en del vil gå tapt til adresering av skjermkort pcikort og slikt, så man vil med 4gb ram i et 32bit system få litt over 3gb, i noen tilfeller opp mot 3,5gb. Hvis du går over til et 64bit os vil du få alt minne tilgjengelig men du vil også trenge egne 64bitsdrivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...