Gå til innhold

Verdens Undergang - Måten å vinne seg tilbake?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har gjort opp en teori om dommedagsprofetiene i omtrent alle hellige skrifter.

Til felles med alle dommedagsprofetiene er at de sier dommedag vil komme på en tid hvor folk ikke tror, på en tid hvor mennesker lever utenfor skriftens lover og synd er en del av hverdagen.

Den moderne verden i dag har aldri vært så ureligiøs som den er i dag. Religiøse, som er under den tro at verden snart går under, spesielt kristne, vil på denne tiden begynne å omvende folk, og redde dem fra helvete. Ettersom kristendommen er en misjonerende religion, er denne dommedagen en passiv måte å hjernevaske kristne til å omvende, i den tro av at de gjør noe godt?

Hva mener dere? Hvorfor tror dere det finnes en trussel om at verden kommer til å gå under?

Endret av Okstad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da skulle dommedagen ha vært for lenge siden. Det har alltid vært svært mange som ikke tror på kristendommen, islam, jødedommen, hinduismen eller hvilken som helst religion. Da mener jeg som f.eks. at hinduer ikke tror på kristendommen. Men å ikke tro på noen religion blir vel mer og mer utspredt. Men jeg vet ikke hav definisjonen på "mange folk som ikke tror" er

Lenke til kommentar
Hva mener dere? Hvorfor tror dere det finnes en trussel om at verden kommer til å gå under?

9474522[/snapback]

Det er bare tull som er blitt oppfunnet for å holde folk religiøs, og for å få folk til å bli religiøs.

Alle som tror at dommedag en gang kommer og ikke vil dra fra religionen sin, tror egentlig ikke fullstendig på religionen sin, fordi de frykter(uansett hvor lite det måtte være) at hvis de ikke holder seg i religionen sin når jesus/superman kommer og dømmer alle sammen så skjer det noe vondt med dem.

Det blir som en liten versjon av å bli religiøs fordi da kan man be om å vinne i lotto.

Lenke til kommentar
Det ironiske er jo at for å unngå verdens undergang som troende snakker om, må vi bli kvitt troen - dermed unngår vi dommedagsprofetier.

Dommedag vil ikke komme, ei heller Messias.

9475725[/snapback]

Messias har jo kommet. For ca 2000 år siden. Han kalte seg Jesus. :)

Lenke til kommentar
De mener vel at Jesus er Gud og den hellige ånd også, mens han samtidig er Guds sønn, og at han har stått opp. Det var ikke poenget. Jeg tenkte på jødene da jeg skrev at ei heller vil Messias komme tilbake, slutt å tenk på det! :p

9475867[/snapback]

Hehe...skjønte det. Kunne bare ikke dy meg. :p

Lenke til kommentar
Åh? Hvem er det jødene venter på da?

9475772[/snapback]

De venter på Messias, men kristendommen som stammer fra jødedommen mener at Jeus var Messias. :)

9475832[/snapback]

Men hvem sin messias var Jesus da, når han ikke var jødene sin?

Lite gøy, da:

Kristen: Jesus var messias!

Jøde: Nei -- Messias har enda ikke kommet.

Kristen: Det står i det nye testamentet at jødene er blinde, og ikke visste om Jesus!

Jøde: Det står i den opprinnelige "bibelen", toraen, at guds rike skal komme med Messias -- og guds rike har ikke kommet enda!

Kristen: Han kommer tilbake, med guds rike!

Jøde: Når da -- det står i det nye testamentet at han skal komme innen en mannsalder etter hans død?!

*Ser på klokken*.

Den tidsfristen gikk ut klokken 11.45 for omtrent 1900 år siden!

Kristen: En dag er som tusen år for gud!

Jøde: Ja -- men en mannsalder er en mannsalder, for gud eller menneske.

Kristen: Guds rike er i ferd med å komme!

Jøde: Men messias har ikke kommet enda, alle profetiene er ikke oppfylt!

Kristen: Joda -- Det står i det nye testamentet at...

(Erstatt jøde: med ateist:, og man forstår hvordan det er for ateister å diskutere med *alle* religiøse...)

Jeg var vitne til en diskusjon som gikk omtrent slik i utlandet.

Det er ikke rart at relativt mange jøder, i forhold til andre religiøse blir ateister.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om alle er klar over det, men kristendommen er ikke en religion som er på veg til å dø ut. Antall kristene i prosent øker hvert år. Selv om kristendommen kaskje går tilbake i Norge og europa betyr det ikke at den dør ut.

I Bibelen står det mange ting om hvordan vi skal misjonere. Det står at vi systematisk skal spre Guds ord til alle, men om noen ikke vil ta imot det, skal vi gå videre til nestemann.

Med andre ord: Gud regner med at ikke alle vil ta imot Guds ord, men vi skal ha som utgangspunkt at alle vil gjøre det.

Hvis du ikke tror på Gud, er jeg ikke alene om å ha mye jeg vil fortelle deg. Ikke fordi jeg ønsker å påtvinge noen mine meninger, men fordi folk vet for lite om det som står i Bibelen.

Skulle gjerne ha snakket med noen som har lest gjennom bibelen og ikke tror på noe av det som står der. Da hadde vi hatt mer å diskutere enn å tolke bibelvers som er tatt ut av sin sammenheng for å latterliggjøre Bibelen ovenfor andre teorier.

Mitt råd er å lese i Bibelen. Det er tross alt evig liv son er målet for alle oss som tror.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om alle er klar over det, men kristendommen er ikke en religion som er på veg til å dø ut. Antall kristene i prosent øker hvert år. Selv om kristendommen kaskje går tilbake i Norge og europa betyr det ikke at den dør ut.

Og hvor får du det fra?

Hvis du ikke tror på Gud, er jeg ikke alene om å ha mye jeg vil fortelle deg. Ikke fordi jeg ønsker å påtvinge noen mine meninger, men fordi folk vet for lite om det som står i Bibelen.

Så, alle som ikke tror på Gud vet for lite av det som står i Bibelen?

Skulle gjerne ha snakket med noen som har lest gjennom bibelen og ikke tror på noe av det som står der. Da hadde vi hatt mer å diskutere enn å tolke bibelvers som er tatt ut av sin sammenheng for å latterliggjøre Bibelen ovenfor andre teorier.

Du kan gjerne start en tråd, så kan du argumentere/diskutere med andre på forumet, du får neppe liten respons bare du skriver det du mener.

Mitt råd er å lese i Bibelen. Det er tross alt evig liv son er målet for alle oss som tror.

Evig liv høres meget kjedelig ut, jeg liker tanken om at dette er det eneste livet jeg får, og når jeg dør så er det ferdig.

Lenke til kommentar

9490087[/snapback]

Har lest gjennom både GT og NT, men fant ikke noe som var verdt å tilføre samfunnet som en ikke finner som resultat av naturlige prosesser. Heller tvert imot.

Mitt råd til deg er å lese etpar bøker av Stephen Hawking, Carl Sagan, Richard Dawkins, Stephen Pinker og Daniel C Dennet.

Jeg skal vedde mye på at du finner mye fornuftig der i motsetning til hva jeg fant ved å pløye gamle tekster.

Så kan en sammenligne det en har, fakta mot folklore, gamle skrifter mot vitenskapelige og evolusjonsmessige fakta.

Angående dommedagsprofetier, mener jeg det er intellektuelt selvmord å la seg skremme av historier om undergang, ildsjøer, død og fordervelse.

Det som er interessant derimot er hvordan disse historiene har oppstått og spredt seg, det rent historiske og kulturele er absolutt relevant, selve innholdet er av ingen betydning annet enn for underholdning.

-Om en da synes at historier om andres smerte er underholdende, men så var nå de abrahamistiske dommedagsprofetiene skrevet i en tid da brenning av levende katter ble sett på som underholdning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...