Howard B Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Hallo Tenkte jeg skulle bygge meg en HTPC/Mediapc til stuen. Jeg har satt sammen en liten liste over komponenter jeg tenkte jeg skulle kjøpe. Det er viktig at systemet er stille så derfor har jeg plukket ut disse delene. Er det noen som har noen innvendinger mot disse? Handlevogn Kabinett: Antec Fusion 430 HK: Asus P5K-VM RAM: GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB CPU: Intel Core 2 Duo E6750 CPU Kjøler: Zalman CNPS7700-Cu HDD: Samsung SpinPoint M80 80GB Sata Skjermkort: Asus EN8600GTS Rimeligste totalsum 5163,- Er det noen som vet om CPU kjøleren passer til er MicroATX hovedkort? Eller bør jeg velge et annet hovedkort? Håper på mange innspill! Endret 13. september 2007 av Howard B Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Som nevnt er nVIDIA overlegen ATI når det gjelder spill ytelse. Til gjengeld er ATI tilsvarende overlegen nVIDIA når det gjelder filmvising og filmredigering med sine HD 2400 og HD 2600 serien skjermkort. Til HTPC er altså HD 2400 og 2600 kortenen per dags dato de beste valgene. Eksempel: Sapphire Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3, PCI-Express, Ultimate Edition, Passive Til HTPC kan det muligens grunnet plass være bedre med et Low profile kort; CLUB 3D RADEON HD 2400PRO 256MB GDDR3 Zalman kjøleren er jeg ikke sikker på. Men du har alternativt NorthQ 3392 Media Center Cooler som er laget spesielt for Mediasenter PCer Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Takker så meget for svar Planen min var å gå for et HD 2600 kort, men så viser det seg etter å ha lest en del hos avforum.no at LCD TVen min (Samsung 40M87) ikke setter pris på skjermkort fra ATI Dette er svært beklagelig og jeg ble der anbefalt å gå for et nvidia kort. Ellers så ser oppsettet bra ut? Lenke til kommentar
Redman Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 kan ikke skjønne hva problemet med ati kortene er? Jeg gikk over til nVidia og ønsker meg tilbake. Har selv dette kabinettet med Scythe Andy Samurai Master CPU Kjøler(går akkurat under lokket) uten vifte på. Er bare 2 stk noctua 800rpm som er i dette kabinetet, tror også den ene kan fjernes. Dette er AM2 65W 5200 på et Abit AN2-HD Lenke til kommentar
ticalOne Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Noen som har noen tanker rundt et slikt hovedkort både som hk og gfx? Så at den utgaven av fusion som du (og jeg) vuderer akkurat forsvant fra komplett, ser en v2 utgave er kommet, noen som vet hva som er blitt endret? Endret 11. september 2007 av ticalOne Lenke til kommentar
Redman Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 IR Reciever included på v2 Lenke til kommentar
Tempus Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 CPU Kjøler: Zalman CNPS7700-Cu Bruker selv denne kjøleren både på min htpc og en annen pc, og må si at det er det beste jeg har vært borti når det gjelder prosessorkjølere. Er så og si helt stillegående på laveste hastighet, og har ingen problemer med å holde min QuadCore under 40 grader under load (selv på minste viftehastighet). Men kjøleren er ganske stor så pass på at du har plass til den. Var ikke noe problem hos noen av pc'ene mine, men begge de er standard atx format, og ikke microatx. Lenke til kommentar
magkarl Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Noen som har noen tanker rundt et slikt hovedkort både som hk og gfx? Så at den utgaven av fusion som du (og jeg) vuderer akkurat forsvant fra komplett, ser en v2 utgave er kommet, noen som vet hva som er blitt endret? 9476313[/snapback] Det hovedkortet har ikke støtte for 1080P, det står i spec hos leverandøren at den kun støtter opp til 1080i. Lenke til kommentar
ticalOne Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 [Det hovedkortet har ikke støtte for 1080P, det står i spec hos leverandøren at den kun støtter opp til 1080i. 9478253[/snapback] Men hvis jeg skal bruke det på en tv som kun er HD-Ready så burde det gå bra/fungere fint? Lenke til kommentar
geir_a Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Jeg husker å ha lest i denne tråden at Asus sin P5K-serie av hovedkort fungerer dårlig sammen med Samsung-disker. Om dette er fikset i nyere BIOS-versjoner vet jeg ikke. Geir A Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 [Det hovedkortet har ikke støtte for 1080P, det står i spec hos leverandøren at den kun støtter opp til 1080i. 9478253[/snapback] Men hvis jeg skal bruke det på en tv som kun er HD-Ready så burde det gå bra/fungere fint? 9480155[/snapback] Rart, da samme skjermkort er integrert i 6900g (x1250 - som igjen egentlig er x700) Se http://techreport.com/articles.x/11931/10 690g har fått BIOS tweak som gjøre HD materiale lettere håndterbar. Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Jeg husker å ha lest i denne tråden at Asus sin P5K-serie av hovedkort fungerer dårlig sammen med Samsung-disker. Om dette er fikset i nyere BIOS-versjoner vet jeg ikke. Geir A 9480623[/snapback] Ja leste det jeg også, jeg gikk for Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 16MB 7200RPM x2 istedet.. Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Takker for masse bra info her kan ikke skjønne hva problemet med ati kortene er?Jeg gikk over til nVidia og ønsker meg tilbake. 9476216[/snapback] Det gikk på at ATI kortene har problemer med skalering opp mot Samsung LCD TVene. Etter det jeg har forstått så er det bare på VC-1 at Nvidia sliter noe til forskjell fra ATI. På H.264 så skal de yte like bra. Hva er grunnen til at du vil bytte tilbake til ATI? IR Reciever included på v2 9476499[/snapback] Dette er gode nyheter. Var ikke klar over at det har kommet en ny versjon av kabinettet I følge Antec så heter v2 nå Antec Fusion 430. CPU Kjøler: Zalman CNPS7700-Cu Bruker selv denne kjøleren både på min htpc og en annen pc, og må si at det er det beste jeg har vært borti når det gjelder prosessorkjølere. Er så og si helt stillegående på laveste hastighet, og har ingen problemer med å holde min QuadCore under 40 grader under load (selv på minste viftehastighet). Men kjøleren er ganske stor så pass på at du har plass til den. Var ikke noe problem hos noen av pc'ene mine, men begge de er standard atx format, og ikke microatx. 9477082[/snapback] Ja, dette er noe jeg er veldig usikker på. Sannlig ikke sikker på om den passer og det er vel ikke noen måter jeg kan finne ut av det på uten å prøve. Kan jo alltids høre med nettbutikken om den kommer til å passe. Jeg husker å ha lest i denne tråden at Asus sin P5K-serie av hovedkort fungerer dårlig sammen med Samsung-disker. Om dette er fikset i nyere BIOS-versjoner vet jeg ikke. Geir A 9480623[/snapback] Ok. Da bør jeg nok gå for en anne disk. Tror jeg går for Seagate Momentus 5400.2 100 GB 2,5" S-ATA i stedet. Bør jeg gå for et annet hovedkort? Lenke til kommentar
geir_a Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Er det en spesiell grunn til at du velger 2,5" disk i stedet for 3,5"? Så vidt jeg kan se, har kabinettet to interne 3,5"-plasser. Du får vel mer diskplass for pengene om du velger 3,5" (tror jeg...). Geir A. Lenke til kommentar
Mr_Motsatt Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Er det noen grunn til at du velger de delene fremfor andre? Hvis annen enn andre, så resolve your fanboyisme! Lenke til kommentar
Redman Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Jeg vil tilbake fordi Forveware driverne til nvidia har holdt he..ete med meg + at ati vistnok har bedre output på video. du burde vurdere AM2 på kort med ATI onboard til HTPC(spara pænga) eller ATI HD2400 . Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 2,5" disker er mye stillere enn 3,5" så det er vel derfor det blir valgt. angående kjøler er jo det litt vanskelig jeg synest zalman er bråkete samenlignet med andre kjølere. den du egentlig burde hatt er schyte ninja mini silentpcreview testet den i antec fusion med meget bra resultat LINK HER men vil tro at hvis det er ok bios på det hk du har valgt er det mulig og undervolte ved selv og styre Vcore. som et eksempel. min e6600 på 3ghz stilles på 1,35v når ting står på auto men styrer jeg selv så er den stabil på 1,28V. tenker en E6750 funker fint på under 1,2V og da tror jeg faktisk at stock vifta på minimum holder Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Er det en spesiell grunn til at du velger 2,5" disk i stedet for 3,5"? Så vidt jeg kan se, har kabinettet to interne 3,5"-plasser. Du får vel mer diskplass for pengene om du velger 3,5" (tror jeg...). Geir A. 9484185[/snapback] Som leifeinar sier så er det på grunn av støynivået. Jeg har fått inntrykk av at 2.5" disker mer med stille enn 3.5. Rett meg om jeg tar feil? I tillegg trenger jeg ikke plass til mer en OSet på grunn av at jeg kommer til å hente alt av media fra en filtjener. Men selvfølgelig skulle jeg ha lagret masse rart på Mediapc'en så hadde jeg helt klart gått for en 3.5". Er det noen grunn til at du velger de delene fremfor andre? Hvis annen enn andre, så resolve your fanboyisme! 9484294[/snapback] Grunnen til at jeg har vært de merkene jeg har valgt er siden jeg fra før av har mest erfaring med dem. Men jeg har ikke helt oversikten over om dette er bra komponenter eller om jeg bør gå for noe annet. Det er derfor jeg er noe usikker på hovedkortet. Er det noen som vet om dette er et bra hovedkort? Er det rett av meg å gå for G33 brikkesettet? Jeg vil tilbake fordi Forveware driverne til nvidia har holdt he..ete med meg + at ati vistnok har bedre output på video. du burde vurdere AM2 på kort med ATI onboard til HTPC(spara pænga) eller ATI HD2400 . 9484370[/snapback] Jeg har hørt begge deler angående output på video. Når det gjelder HDMI på ATI så er det en vits siden man på putte på en overgang som er 7 cm lang. Dette fungerer dårlig i en tvbenk. I tillegg blir ikke bildet noe bedre enn ved DVI. 2,5" disker er mye stillere enn 3,5" så det er vel derfor det blir valgt. angående kjøler er jo det litt vanskelig jeg synest zalman er bråkete samenlignet med andre kjølere. den du egentlig burde hatt er schyte ninja mini silentpcreview testet den i antec fusion med meget bra resultat LINK HER men vil tro at hvis det er ok bios på det hk du har valgt er det mulig og undervolte ved selv og styre Vcore. som et eksempel. min e6600 på 3ghz stilles på 1,35v når ting står på auto men styrer jeg selv så er den stabil på 1,28V. tenker en E6750 funker fint på under 1,2V og da tror jeg faktisk at stock vifta på minimum holder 9484388[/snapback] Har selv hatt god erfaring med Scythe Ninja så det var et bra tips. Men vet du hvor jeg kan få kjøpt Scythe Ninja Mini? Jeg har sett litt på Thermaltake Big Typhoon VX Når det gjelder BIOSen så er jeg ikke helt sikker, men har generelt lest en del positive innlegg om dette kortet. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 (endret) jo kortet er bra det, har selv inne en bestilling på det. av alle data ting som kommer sent til norge så er det kjølere som kommer senest av allt s¨selv om Scythe Ninja Mini er til salgs ute i verden vet man aldri når den kommer hit. er en fin kjøler du linker til, problemet er vel mere at den er for høy?? 10,3cm + 2,5cm vifte.... og hvis det er plass har klemmer den vel oppi taket så den ikke får luft. vet ikke helt hvilken jeg skal foreslå, jeg ville nok brukt stock kjøler til mini ninja kom tror jeg. C2D er overaskende kalde ved undervolting, og stock vifta er overaskende stille på min setting, attpåtil stillere enn zalman du først valgte(ikke for og starte diskusjon) så hvis dette hadde latt seg kombinere er det et bra alternativ Endret 13. september 2007 av leifeinar Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Ok.. kanskje jeg bare skal gå for stock inntil videre da. Men du er sikker på at 10,3 cm ikke er inkludert vifta på Thermaltaken? Det tok egentlig jeg som utgangspunkt. Men siden du selv har valgt det hovedkortet; hva slags minne har du plukket ut? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå