Gå til innhold

Nybegynner i programmering (Visual Basic)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann,

Jeg har lyst til å lære meg programmering. Har hørt Visual Basic er bra.

Kan noen gi linker til noen bra guider? (Helst på norsk)

9474232[/snapback]

Visual Basic.NET er veldig bra. Etter mye kloring har jeg kommet til at C# er hakket bedre, men litt mere infløkt som nybegynner språg.

Uansett, det finnes masse god hjelp på nettet. MSDN er et utrolig bra sted da dette er Microsoft sit eget hjelp dokument (på en måte). http://www.msdn.com er rett link. Ellers finner du masse nyttig informasjon på http://www.codeproject.com

Forumet her er jo selvsagt også en god kilde til kunnskap samt at du kan sjekke signaturen min for info om en mer "live" variant.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg at du tar den ekstra tiden det trengs for å lære deg C/C++ (eller i nødsfall C#) fremfor å lære deg VB.

Dette fordi C/C++ er de-facto standardspråket i større programmeringsprosjekt og at det er enklere å lære seg basic etter å ha mestret C/C++ enn omvendt da basic har en tendens til å tillegge brukere dårlige vaner.

Ellers når du skal lære deg et nytt språk så anbefaler jeg å skaffe en bok som går igjennom det mest grunnleggende som variabelbehandling og -aritmetikk, programkontrollstrukturer og så videre. Dette er de grunnleggende prinsippene du må forstå for å dra nytte av tutorialer for viderekommende som tar for seg kodestrukturering og løsningsteknikker på vanlige oppgaver.

Lenke til kommentar
C/C++ eller i nødsfall C#? Da bør du kunne forklare hvorfor C/C++ skal være SÅ mye bedre for en nybegynner, som ikke skal lage et OS eller driverrutiner?

9477857[/snapback]

og at det er enklere å lære seg basic etter å ha mestret C/C++

Dette er uten å nevne ting som sterk typedeklarering, destruksjon av objekter og andre viderekommende ting. Jeg ser at folk som har lært basic først har en lei tendens til å ikke rydde etter seg da de er vant til at programmeringsspråket gjør dette for dem. Dette er en av årsakene til minnelekasje fra programmer.

I det store og det hele så handler det om å legge til seg gode vaner fra starten av.

Lenke til kommentar
Dette er uten å nevne ting som sterk typedeklarering, destruksjon av objekter og andre viderekommende ting. Jeg ser at folk som har lært basic først har en lei tendens til å ikke rydde etter seg da de er vant til at programmeringsspråket gjør dette for dem. Dette er en av årsakene til minnelekasje fra programmer.

I det store og det hele så handler det om å legge til seg gode vaner fra starten av.

9477874[/snapback]

Du har mange poeng. Selv er jeg vant til alt dette i fra språget Clarion. På den andre siden er jo Visual Studio bygget opp med en Garbage Collector som rydder opp enten det heter VB, C#, J#, C++ etc. etc. Derfor er vel ikke dette gode argumenter for å bruke C++ er det vel?

Dessuten er det vel slik at C# og C++ egentlig er ganske like i struktur. Ser at C++ bruker noen andre tegn for å skille mellom forskjellige ting i OOP sammenhengen, men ellers er det jo strengt tatt liten forskjell.

Nå er det sånn at verden går videre og mange av oss har gått 100% inn for .NET etc. samt at det er svert få som koder i 1. og 2. generasjon lenger. De fleste har lagt seg på 3. generasjon og noen også på 4. Dette kommer jo av at utviklingsverktøyene blir bedre og bedre og at mye blir gitt "gratis". Det er sikkert mange grunner til å forholde seg på lavere nivåer, men sett fra mitt ståsted, som programvareutvikler på timebasis, så har jeg bare ikke tid til å fikle under huden. Jeg trenger å komme raskt i mål. Jeg klarer ikek se at C eller C++ er det rette for meg. Jeg må ha noe som gir mye gratis samtidig som at strukturen i koden er bra. Her er VB og C# veldig bra. VB er nok lettere lesbart siden det ikke benyttes pussige tegn. VB er vel det nærmeste jeg kan se for meg et mennesklig språg og av den grunn vil jeg vel anbefale en nybegynner å starte med dette. En som lærer seg programmering, og "faller" for dette vil uansett skjønne hvordan en datamaskin "tenker" og derfor er ikek veien over til selv assembly lang.

Lenke til kommentar

Takk Manfred !

Men jeg vil søke Programmering i Visual Basic grunnkurs, ikke dot net.

Jeg går på jobb som data-teknikker men etter medarbeidsamtale får jeg går på 1 kurs, og Visual Basic er kurset jeg ønsker å søke om...

For å gå på de kurset du nevnt , man må beherske først noe grunnleggende programering... Jeg vil lære det fra start...

Lenke til kommentar

Jeg ville definert "Grunnleggende programmering" som:

Det enkleste programmet ("Hello world!")

Definisjon av variabler (ikke nødvendig i VB iirc)

Tilordnig av verdier til variabler

Variabeloperasjoner (skjøting/klipping av tekststrenger og mattematiske)

Kontrollstrukturer (if..then..else)

Løkker med teller (for)

Løkker uten teller (while)

Funksjoner og returverdier fra funksjoner

Mulig jeg har glemt noe åpenbart her, men disse burde du kunne før du kan si du kan det grunnleggende.

Lenke til kommentar
Takk Manfred !

Men jeg vil søke Programmering i Visual Basic grunnkurs, ikke dot net.

Jeg går på jobb som data-teknikker men etter medarbeidsamtale får jeg går på 1 kurs, og Visual Basic er kurset jeg ønsker å søke om...

For å gå på de kurset du nevnt , man må beherske først noe grunnleggende programering... Jeg vil lære det fra start...

9478208[/snapback]

Riktig som BlueEAGLE sier. Han nevner de viktigste og mest grunnleggende tingene. Disse lærer du utrolig fort og trenger ikke lange tiden for å skjønne disse prinsippene. Du sier du ikke vil lære .NET kurs. Er vel noe som ikke stemmer i mine ører dette, for .NET er ikke et programmeringsspråg, men nermest et funksjonsbibliotek man benytter i VB, C#, J#, etc. etc.

Jeg ville, hvis jeg var deg, bruke litt tid på MSDN. MSDN er selve nøkkelen til hele Visual Studio, herunder VB etc.

Så er det fritt frem for deg å bruke både dette forum og IRC (se signaturen min) til å spørre om hjelp.

Lenke til kommentar

Takk Takk ....

Men mitt spørsmål dreier seg om det finnes noen kursleverandør som tilbyr Visual Basic kurs for ny begynner i Norge . Har søkt og fått masse link til kursleverandør i Danmark. I norge finnes kurs bare i Høgskole eller E-learnig. Dere må forstår at jeg har lyst å lære VB men ikke så flink som dere at jeg kan lese selv, og har nettopp fått innvilget å gå på et kurs og sjefen som betaler for kostnader...

Lenke til kommentar

Grunnleggende asp.net-kurs: http://itpro.no/art/11016.html

Ellers er det veldig vanskelig å finne noen så grunnleggende kurs, uten å evt. gå til en høgskole eller lignende. Grunnleggende programmering er heller ikke noe man lærer på en kveld eller to.

Da jeg studerte på høgskolen var det et par stykker som fulgte faget vårt "Grunnleggende programmering" og senere "Objektorientert programmering", som totalt da gikk over to år, betalt av arbeidsgiver.

Fordelen med å følge et slikt løp er "modningstiden" og muligheten til å bruke tid på å jobbe med en og en ting...

Lenke til kommentar
Takk Takk ....

Men mitt spørsmål dreier seg om det finnes noen kursleverandør som tilbyr Visual Basic kurs for ny begynner i Norge . Har søkt og fått masse link til kursleverandør i Danmark. I norge finnes kurs bare i Høgskole eller E-learnig. Dere må forstår at jeg har lyst å lære VB men ikke så flink som dere at jeg kan lese selv, og har nettopp fått innvilget å gå på et kurs og sjefen som betaler for kostnader...

9484893[/snapback]

You got mail ;-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...