Gå til innhold

Forsterker og effektforsterkeren

Anbefalte innlegg

Hei på dere vise mennesker ute der:)

Jeg har kjøpt meg en hjemmekino forsterker idag og når jeg åpnet opp pakken så så jeg til min store fortvilelse at det ikke var no input for effektforsterkeren som driver de store høyttalerne. Jeg kan jo ikke bare koble effektforstereren rett inn pluss og minus inputen XD

Har noen en lur ide på hvordan jeg skal få koblet til effektforsterkeren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt forvirret her. Med «input» mener du vel egentli «output?»

Du skal ha et svakstrømsignal fra hjemmekinoforsterkeren til effektforsterkeren, ikke sant?

Nå regner jeg med at effektforsterkeren er en vanlig 2-kanals stereoforsterker. Hvis det ikke er noen utgang for ekstern forsterker er det tre måter du kan få til dette på.

1) Koble effektforsterkeren til «REC-out», «Tape-out», «minidisk-out» eller lignende. Dette er en utgang beregnet på alt slags opptaksutstyr. En ulempe er at disse utgangene ikke går over hjemmekinoens volumkontroll. Så hvis du ikke har noen kontroll på effektforsterkeren, er dette en dårlig løsning.

2) Beklager, men det kan hende du må koble effektforsterkeren til «headphones» på hjemmekinoanlegget. Det må bare prøves. Er du heldig, får du ok stereolyd ut derfra også. Det spørs hvor mye komponentene er påkostet på denne utgangen.

3) Det finnes spesielle filtere (bokser) som kan kobles til på høyttaler-utgangen på en forsterker. Og som «degraderer» signalet ned til passende styrke som passer godt til input-en på en forsterker. Dette vet jeg ikke helt hvor du får kjøpt, men har sett slikt på Clas Ohlson, Biltema og lignende. Men aldri testet.

Lykke til.

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...