Arsenal_RULES Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Manuskript tittel: For godt til å være vondt Budsjett: Forløbig 25.000 Sjanger: Action Soundtrack: (kun jazz) Jens Wedelboe Fra idé til manus: 2 måneder - still going Format: pdf Sider: 30 Trenger så sårt tilbakemelding på mitt siste kortfilmmanuskript - manuskriptet har jeg ikke slengt sammen på 5-timer, bare så det er sagt. All tilbakemelding, både kritisk og veldig kritisk er velkommen... Mini synopsis: Kortfilmmanuskript - som jeg har jobbet med i hele sommer – handler om to samfunnsutstøtte ungdommer som forvikler seg inn i et helvetes drama, som begynner så enkelt som et par enkle lapper. PLANLAGT PRODUKSJON: I LØPET AV JANUAR, FEBRUAR... For_GODT_til___v_re_VONDT.pdf Endret 30. september 2007 av Arsenal_RULES Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Heh, den nye versjonen er ganske annerledes fra den jeg leste, gitt. Får komme med en mer detaljert tilbakemelding seinere. Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Mer enn gjerne kamerat Lenke til kommentar
hallvis Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Har ikke tid å lese den nå, men det første jeg så at du burde nummerere scenene dine. Dette gjør arbeidet lettere for alle; grips, lyd, kamera, kostymer make up osv osv osv.... Lenke til kommentar
hallvis Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Også noe annet jeg la merke til; vet ikke hvordan "skriptstandarden" er i Norge (jeg driver på utenlands), men alle navn bør være i STORE bokstaver. Det samme gjelder KEY PROPS og diverse ting som er viktig å få fram i scenen, være seg spesiell make-up, biler som blir brukt osv osv osv.... Også til høyre for karakternavnene har du beskrivelser i parantes. Funker forsåvidt greit og enkelt, men der skal det egentlig være directions, ala, V.O eller O/S (voice over og off screen). Hvis du vil kan jeg sende deg noen maler som er kjempelette å skrive i (word), ellers kan jeg bare anbefale å skaffe seg Final Draft, et genialt skriptprogram med MASSE bugs. Men det er regnet som "bransjestandard". Leser skriptet når jeg har tid og gir tilbakemelding edit: Så at du har skrevet locations i store bokstaver. Og at du har karakterene i store bokstaver når du introduserer dem. Jeg anbefaler å ha alle navn i store bokstaver hele tiden. Dette gjør pre-production og production så sinnsykt mye lettere. Breakdown av skript osv...Mye lettere for alle invlolverte å vite hvem, hva og hvor som må være med i scenen. Bare et tips Endret 12. september 2007 av hallvis Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Takker for nyttig tilbakemelding, Final Draft... Er jo ikke så altfor dyrt, kanskje jeg skal spandere det på meg selv - hvem er det jeg prøver å lure, mulig jeg laster det ned ja... Send meg gjerne word-dokumentet! Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Krysser mein fingerz for at noin ze bite tilbakemeldzings (angående ordformulering, ikke spør). Endret 13. september 2007 av Arsenal_RULES Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Har ikke tid å lese den nå, men det første jeg så at du burde nummerere scenene dine. Dette gjør arbeidet lettere for alle; grips, lyd, kamera, kostymer make up osv osv osv.... 9477111[/snapback] Nja, man skal strengt tatt ikke nummerere scenene før manuset produseres. Når det er på det stadiet det er akkurat nå, så skal det etter Hollywood-reglene ikke være scenenummer. =) Lenke til kommentar
hallvis Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Om det er Hollywood eller ikke, anbefaler jeg det uansett. Slik sparer man en del arbeid etterpå. Final Draft, feks, holder rede på hvilken scene det er, så man ikke trenger å gå tilbake for å se hvor man er. Endret 15. september 2007 av hallvis Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Fikk tilbakemelding fra profesjonelt hold, har med andre ord mye å jobbe med framover. Men sånn for folk som likevel har lyst til å lese manuskriptet, be my guest. Framover nå skal jeg kutte ned på masse ting. I bunn og grunn, mer fokus på karakterene, og mindre fokus på plottet. Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Ferdig med neste utkast, og antagelig siste eller kanskje nest siste... Endret 20. september 2007 av Arsenal_RULES Lenke til kommentar
messo Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Bare en kort kommentar til manuset. Det går på hvordan jeg som "fremmed" forstår og leser det du skriver. Jeg skulle gjerne sett mer beskrivelser av personenes følelser, sinsstemning, reaksjon osv. Litt vanskelig å forklare egentlig. Mer av situasjonen RUNDT dem, som gir en idè om hvilke følelser man får i en slik situasjon. Kan ta et eksempel: ROBERTEh-eh-eh-eh-eh.. Robert! De repeterende ordene "eh" sier meg veldig lite. Situasjonen han er i gir meg en viss idè om hvordan scenen kan se ut, men ikke nok. Jeg tenker på hvordan en skuespiller eller en koregraf vil lese og forstå dette. Jeg ser heller for meg en kort beskrivelse av hans sinnsstemning, hva som skjer opp hodet på karen, og hva som skjer rundt ham. Gi skuespilleren noe å spille på! ... rett og slett:) F.eks: "Redd, nesten vill i blikket. Situasjonen er presset og surrealistisk, sjokkartet. Desilusjonert) Nå vet jeg ikke om dette er slik du ser den scenen for deg ... nettopp fordi manuset var litt vanskelig å tolke på noen steder Håper det var nyttig kritikk! Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 En produsent jeg snakket med en gang fortalte meg at alt som ble skrevet måtte være direkte. Det vil si at man ikke kunne skrive hvordan en rollefigur følte inni seg. Alt vi leser er alt vi ser, vi ser ikke hvordan en rollefigur føler innvendig, men vi ser hva som skjer eksternt. Hvis Person A føler seg redd, ville det ikke være lurt å skrive sånn: "Person A føler seg redd og ser vilt rundt seg." Men noe sånt: "Person A ser vilt og rundt seg og er urolig." På den måten kan skuespilleren prøve å tolke scenen mer personlig og forsøke å oppføre seg i henhold til situasjonen, framfor å spille redd, for det vil virke falskt. Det kommer også mye an på kontekst og en god manusforfatter vil ikke utelate mye tvil på akkurat dette området (utenom der man med vilje skal være tvetydig). Et annet eksempel: "Person B ser en løve løpende mot seg, blir livredd og flykter." Blir det ikke bedre hvis: "Person B ser en løve løpende mot seg, reagerer og flykter." Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Takker for tilbakemelding, hjelper veldig på. Lenke til kommentar
messo Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 *zip* "Person B ser en løve løpende mot seg, blir livredd og flykter." Blir det ikke bedre hvis: "Person B ser en løve løpende mot seg, reagerer og flykter." 9537027[/snapback] Jo du har nok rett. Mitt poeng er at skuespillerne trenger noe å spille på. Og er helt enig med deg i at de ikke trenger en "kommando" (spill redd f.eks). Da vil de prøve å fylle en klisjefylt følelse som de sikkert kunne gjort mye bedre med en annen beskrivelse av situasjonen / ordet. Leste en bok om dette en gang, men husker ikke hva den het... Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Da er manuskriptet endelig ferdig. Etter nesten 3 måneders "hardt" arbeid. (det eneste jeg eventuelt kommer til å forandre på framover er skrivefeil og annet småplukk her og der.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå